GS1 DPP Tshirt

ESPR - Ecodesign for Sustainable Products Regulation

Milieu-impact van producten verminderen met een Digital Product Passport

De ESPR-wetgeving (Ecodesign for Sustainable Products Regulation) heeft één doel: producten duurzamer maken door eisen te stellen aan het ontwerp van fysieke goederen die in de EU worden verkocht.

Een belangrijk onderdeel hiervan is het Digital Product Passport. Dit digitale paspoort reist met het product mee en bevat informatie over samenstelling, herkomst en hoe het product gebruikt, hergebruikt of gerecycled kan worden. Dit draagt bij aan verlengen van de levenscyclus van producten zodat we minder grondstoffen gebruiken in de transitie naar een circulaire economie.

Zonder betrouwbare data lukt dit niet en daar ligt een belangrijke rol voor GS1. Met GS1 kun je data delen die vaak al beschikbaar is.

Voor welke producten?

De Europese Commissie geeft prioriteit aan 5 productcategorieën:

  • Textiel (kleding)
  • Staal en aluminium
  • Meubels
  • Banden
  • Matrassen

In 2027 moeten textielproducten een DPP hebben. De andere productgroepen volgen daarna.

GS1 helpt!

Eén datataal

Hoe krijg je online data bij het juiste product? De basis is het identificatienummer (GTIN) dat elk product uniek maakt. Door het scannen van een QR-code met zo’n nummer krijg je toegang tot alle benodigde productdata.

Samenwerken

Samenwerken is essentieel om afspraken te maken over welke data nodig is en hoe we die kunnen delen en gebruiken. GS1 brengt partijen samen om impact te bepalen, data uit verschillende bronnen te ontsluiten en pilots te starten. 

Internationaal en neutraal

GS1 is actief in 147 landen en helpt meer dan 2 miljoen bedrijven met met open standaarden voor identificatie en het delen van betrouwbare data. We zijn onafhankelijk, hebben geen winstoogmerk en onze oplossingen zijn voor iedereen te gebruiken.

ESPR - Ecodesign for Sustainable Products Regulation - GS1 DPP Tshirt

Een Digital Product Passport (DPP) maken?

Met één datataal is informatie voor iedereen beschikbaar en te gebruiken. Er zijn al GS1 standaarden en infrastructuur om producten, locaties en gebeurtenissen te identificeren en deze data in de keten en met de consument te delen. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. 

Met de standaarden (bouwblokken) van GS1 kun je data delen en toegankelijk maken voor het Digital Product Passport. Deze zijn voor iedereen beschikbaar en dus ook te gebruiken door DPP-solution providers.

De QR Code powered by GS1 met de GS1 Digital Link helpt bij het beschikbaar maken van de informatie voor het paspoort. Gebruik de informatie hieronder om te beginnen!

ESPR - Ecodesign for Sustainable Products Regulation - GS1 DPP Tshirt

Veelgestelde vragen

De Europese Unie heeft aangekondigd dat het Digital Product Passport (DPP) vanaf 2027 verplicht wordt voor verschillende productcategorieën. De Europese Commissie geeft prioriteit aan 5 productcategorieën: textiel (kleding), staal en aluminium, meubels, banden en matrassen. Andere productcategorieën volgen daarna.

Het DPP zal essentiële informatie bevatten over een product, zoals materiaalherkomst, ecologische impact en onderhouds- en recyclinginstructies. De specifieke eisen worden per productcategorie beken gemaakt in zogenaamde Delegated Acts.

De definitieve datavereisten en datastandaarden, evenals de IT-systeemarchitectuur en interoperabiliteit, worden naar verwachting in 2026 vastgesteld. Er is al een richtlijn beschikbaar om merken en retailers te helpen bij de voorbereiding op DPP binnen de Ecodesign for Sustainable Product Regulation (ESPR), die op 23 april 2024 officieel door het Europees Parlement is aangenomen.

•    Het product moet een unieke identifier hebben, vastgelegd in een toegankelijke ‘data carrier’, zoals de QR Code powered by GS1 
•    Vrije toegang voor iedereen in de supply chain, maar rechten kunnen verschillen.
•    Wereldwijde door iedereen te gebruiken standaarden voor productdata (open en interoperabel) 
•    ‘Machine readable, searchable, structured’

Traceerbaarheid gaat om het inzicht krijgen de reis van het product: om de herkomst, productie en distributie van een product te volgen en te verifiëren in de supply chain. Zowel traceerbaarheid als DPP zijn gericht op transparantie over de reis van een product. Maar een DPP gaat verder, omdat je in een DPP veel meer informatie toevoegt, zoals gebruiksinstructies en hoe een product kan worden gerepareerd en/of gerecycled. 

 

Standaardisatie: GS1 zorgt ervoor dat DPP-gegevens (materiaalinformatie, verzorgingsinstructies, CO₂-voetafdruk) worden gedeeld in een formaat dat werkt in de hele EU-toeleveringsketen. Geen verschillende formaten voor verschillende partijen in de keten - één wereldstandaard die werkt voor iedereen.
Interoperabiliteit: GS1 zorgt ervoor dat productpaspoorten volledig interoperabel zijn met andere identificatiesystemen. Essentieel voor de communicatie en gegevensoverdracht tussen verschillende partijen. 
Gemakkelijk toegang tot informatie: Met GS1 Digital Link kan iedereen eenvoudig de barcode of QR-code op het product scannen om real-time productinformatie te bekijken. Eén link biedt meerdere bronnen: één scan toont het Digitale Product Passpoort (DPP) waar bijvoorbeeld het T-shirt vandaan komt en hoe het aan het einde van zijn levensduur gerepareerd en gerecycled kan worden.
Traceerbaarheid: Met behulp van GS1 tools zoals het Global Location Number (GLN), de QR Code powered by GS1 met Digital Link en EPCIS voor eventdata, kunnen bedrijven de reis van elk item volgen - van fabriek tot magazijn tot consument.

GS1 standaarden helpen bij het inzicht krijgen in je supply chain: fabrikanten en hun leveranciers en ook weer hun leveranciers. Ze stroomlijnen de data-uitwisseling tussen fabrikanten, leveranciers van materialen en andere partijen vóór het eindproduct bij de retailer belandt. Deze standaarden kunnen bedrijven én solution providers gebruiken om een DPP mee te maken.

Welke standaarden zijn dit?
GTIN (Global Trade Item Number) - Artikelnummer voor identificatie van producten of onderdelen. De GTIN - ook bekend als EAN - is het unieke nummer dat onder de barcode staat van het kledingstuk.
QR Code powered by GS1 met GS1 Digital Link - Dé QR-code (gekoppeld aan de GTIN) die toegang biedt aan verschillende linkbronnen zoals data over de herkomst, certificering of gebruiksinstructies. Een kledingstuk krijgt bijvoorbeeld een QR Code powered by GS1 met de Digital Link 'https://id.gs1.org/01/08706000134352', waarin de GTIN verwijst naar een specifiek model, kleur en maat. Bij het scannen krijgt de consument toegang tot informatie over het productieproces, gebruikte materialen, de fabriek in Bangladesh (via de GLN) én tips voor onderhoud of hergebruik.
GLN (Global Location Number) - Nummer voor identificatie van locaties of organisaties (fabrieken, magazijnen, leveranciers). Zo kan een kledingmerk productiefaciliteit X in Bangladesh een unieke GLN geven die kan worden gebruikt in traceerbaarheidssystemen, certificeringsrapporten en DPP’s voor herkomstinformatie. 

 

Digital Product Passport voor een T-shirt

Een dummy paspoort gemaakt met de QR Code powered by GS1