17-12-2021

Tuinretailer Oh'Green zet GS1 in voor digitale transformatie

De Belgische tuincentra van Oh’Green implementeerden een systeem voor Product Informatie Management (PIM) om de digitale transformatie van de organisatie vleugels te geven.

Tuinretailer Oh'Green zet GS1 in voor digitale transformatie - Tuinretailer Ohgreen Zet GS1 In Voor Digitale Transformatie (1)

Oh’Green is drie jaar geleden ontstaan uit een samenvoeging van verschillende Belgische tuincentra, die in winkels en online meer dan 40.000 verschillende producten aanbieden. In 2020 veranderde Oh’Green haar marktstrategie naar een omnichannel-strategie. Door gebruik te maken van Product Informatie Management (PIM) en Digital Asset Management (DAM) oplossingen, verwachten zij hun digitale transformatiedoelen te bereiken en hun online verkoop te verhogen.

De fusie tussen enkele Waalse en Vlaamse retailers bracht grote uitdagingen met zich mee. "Bij de start was de grootste uitdaging om alle neuzen in dezelfde richting op te krijgen," geeft Koen Grauls, business process & IT manager aan. "We hadden in het team veel ervaring uit de bedrijven van voor de fusie, maar daar moest dus een helder nieuw verhaal voor worden gemaakt, zodat al die kennis en ervaring maximaal kon renderen." Om dat te bewerkstelligen heeft Oh'Green op drie aspecten ingezet. Op IT-technisch vlak is ervoor gekozen om een gemeenschappelijk ERP-platform te installeren. Inhoudelijk is een doordacht nieuw verhaal neergezet op het vlak van missie, visie en waarden. Qua uitstraling ten slotte was een volledige re-branding van het nieuwe Oh'Green.

De keuze voor GS1

Oh'Green werkt samen met GS1 als partner voor datamanagement en de data-uitwisseling. In de voorbereidingsfase van het PIM-project van Oh'Green (twee jaar geleden) heeft de retailer onderzocht of GS1 mogelijk een meerwaarde kon bieden. Op dat moment was de inschatting eerder van niet.

"Enerzijds zou de samenwerking een behoorlijke integratie-inspanning vergen," licht Koen Grauls toe. “En anderzijds leverde toen nog maar een beperkt aantal leveranciers data aan bij GS1. Intussen zijn we verder en is GS1 geëvolueerd. Daarom zijn onze inzichten over de meerwaarde van een centrale bron voor masterdata bijgesteld."

Stroomversnelling

De pandemie heeft e-commerce in een stroomversnelling gebracht, ook bij Oh'Green. Door Covid moest de retailer snel schakelen. De consument kan nu kiezen voor thuislevering of bestellen via een click & collect-formule. Tijdens de opbouw van de eerste webshop werd Oh'Green meteen geconfronteerd met het feit dat de retailer geen PIM-systeem in huis had en dus niet over verrijkte data beschikte, althans niet op een gestructureerde manier. "Het was een zeer leerrijke periode," beseft Koen Grauls. "Bij momenten hectisch, maar zo is wel de basis gelegd voor het huidige project, waarmee we onze webshop naar een hoger niveau tillen."

Daarnaast is Oh'Green ook permanent bezig om zijn logistieke stromen te verbeteren. "Dat is immers een essentiële pijler voor een goede e-commercewerking," aldus Koen Grauls. "Het gaat dan zowel over de juiste voorraad die op het juiste moment aanwezig moet zijn, als over een goed assortimentsbeheer, met het juiste artikel in de juiste winkels."

Dataflow optimaliseren

"Rond datamanagement hebben we nog veel te leren," geeft Koen Grauls tot slot toe. "Een goed evenwicht tussen pragmatische voortgang en toch ook voldoende zicht op lange termijn vinden we belangrijk om niet op een dwaalspoor te belanden. Daarvoor rekenen we onder meer op de expertise van GS1 om ons te ondersteunen." Daarnaast wil Oh'Green meer efficiëntie brengen in hun datamanagement. "De droom is om dat met een minimum aan hand- en routinewerk te doen. Op dat vlak zijn we op zoek naar de juiste partner." Koen Grauls ziet in nabije toekomst sowieso veel energie gaan naar het GS1-project en naar de optimalisering van alle dataflows.

Bronnen:

Hoe je met Product Informatie Management je digitale ambities waarmaakt - Emerce

Databeheer bij Oh'Green | GS1 Belgium & Luxembourg (gs1belu.org)