19-10-2021

Zo behaal je meer online en offline conversie in tuinretail

Wie is de tuinconsument en hoe shoppen ze on- en offline? Welke impact heeft dit op productdata? De nieuwe expertgroep ‘Data-driven Product Experience in Garden Retail’ van ShoppingTomorrow geeft antwoord op deze vragen.

Zo behaal je meer online en offline conversie in tuinretail - Zo behaal je meer online en offline conversie in tuinretail

Een aantal experts uit de tuinbranche heeft uitgezocht hoe je een optimale conversie realiseert met klantspecifieke productinformatie. Het resultaat van het onderzoek is te vinden in de nieuwe blue paper Zo behaal je meer online en offline conversie in tuinretail.

Productdata om consumenten te informeren, inspireren en adviseren

De tuinwinkels van de toekomst worden steeds meer een plek voor beleving, storytelling en interactie, met het doel om de consument te inspireren, adviseren en te laten kopen. En consumenten hebben in de afgelopen tijd het gemak van online winkelen nog beter leren kennen en waarderen. Maar mist de klant informatie of is het product niet goed zichtbaar op categoriepagina’s of in zoekresultaten dan ben je hem kwijt. Voor de retailer is het dus van belang dat alle kanalen kunnen beschikken over klantspecifieke productinformatie om de omnichannelconversie (online & offline) te verhogen.

Eerst basis op orde en dan optimaliseren

De belangrijkste take-aways uit de blue paper:

  • Benader het begrip 'product experience' vooral op een praktische manier. Dit betekent dat je begint met dat deel van de productinformatie dat klanten inspireert tot aankoop. Wanneer die basis op orde is, kan er gewerkt worden aan de overtreffende trap: productinformatie optimaliseren voor specifieke klantgroepen.
  • Optimaliseer productinformatie op basis van een plan met een duidelijk doel. Een voorbeeld: wil je meer traffic naar de webshop? Kijk dan welke producten geschikt zijn voor traffic building. Vervolgens kijk je welk deel van de productinformatie zich het beste leent voor optimalisatie en monitor je frequent de resultaten en stuur je bij waar nodig.
  • Maak gebruik van de beschikbare productinformatie in je branche. Bijvoorbeeld productdata rechtstreeks van merken of datapools zoals GS1. Dit kan aanzienlijk werk schelen en die tijd kan gebruikt worden om de productinformatie dusdanig te verbeteren dat een sale in jouw webshop plaatsvindt, in plaats van bij je concurrent.

Tuinbranche aan de slag

De expertgroep is mogelijk gemaakt door Tuinbranche Nederland, Connecting the Dots en GS1.

Marc Luning, Commercieel Manager van Tuinbranche Nederland: “De invloed van online oriëntatie en online aankopen neemt in sneltreinvaart toe. Wat doet dit alles met het winkelgedrag in de tuinbranche? Wie zijn de tuinconsumenten en hoe ziet hun klantreis eruit; hoe shoppen ze on- en offline? Die inzichten hebben we nu.”

Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier van GS1 Nederland: “Vorig jaar heeft een groot aantal tuinretailers gekozen voor de GS1 datapool als basis voor hun productdata. Het wordt steeds crucialer om data centraal te beheren: één datawaarheid. Daarom was het een logische stap om host te zijn van deze expertgroep. De inhoudelijk discussies en de resultaten helpen ons weer om samen met onze klanten de juiste prioriteiten te stellen.”

ShoppingTommorow en de expertgroep Data-driven Product Experience in Garden Retail

ShoppingTomorrow is in 2013 geïnitieerd door Thuiswinkel.org. Het is het kennisnetwerk voor digital commerce in Nederland. ShoppingTomorrow brengt e-commerce professionals samen in een exclusief en actief netwerk.

In 2021 hebben meer dan 570 ShoppingTomorrow-experts, verdeeld over 22 expertgroepen zich weer verdiept in diverse onderwerpen rond het on- en offline shopgedrag binnen de b2b- en b2c-markten. Het resultaat daarvan zijn bluepapers met praktische tips, inzichten en best practices. De nieuwe bluepapers zijn op 14 oktober tijdens het jaarlijkse ShoppingToday event gepresenteerd.

In de expertgroep Data-driven Product Experience in Garden Retail van ShoppingTomorrow hebben onder andere de volgende bedrijven hun expertise gedeeld: bol.com, BijSTOX, ECOstyle, Elho, Edelman, FutureXL, Garden Connect, GRS, Intergamma, Makita, Kaemingk, Kekkilä, Outdoor Life Group, PickaBrain, PIMvendors.com, Pokon Naturado, Prins Petfood, Tuincentrum Osdorp, Warenhuis.nl, Welkoop en 123BigBags.