23-2-2022

ProCoop: ‘Ideale datatool voor online én offline ondersteuning van onze leden’

Vorig jaar heeft de Belgische service-organisatie ProCoop de koppeling naar de GS1 datapool opgezet en sindsdien loopt de data dagelijks binnen. Ondertussen ontvangen ze data van ruim 50.000 producten van verschillende leveranciers.

ProCoop: ‘Ideale datatool voor online én offline ondersteuning van onze leden’ - ProCoop: Ideale datatool voor online én offline ondersteuning van onze leden

ProCoop is een full-service organisatie voor de zelfstandige doe-het-zelfzaak en is actief op de Belgische markt. Het gros van de leden is Vlaams, maar recent kwamen daar ook een aantal Waalse en Brusselse winkels bij.

“Wij ontzorgen onze ruim vijftig leden op verschillende niveaus”, legt Charlie Baus, bestuurder bij ProCoop uit. “We realiseren interessante schaalvoordelen door het inkopen van grote volumes. Daarnaast bieden we online en offline marketingtools, van POS-materiaal en folders tot klantgerichte campagnes op sociale media. We kunnen onze leden ook interessante kortingen aanbieden, bijvoorbeeld voor folders, het wagenpark, verzekeringen en elektronische-betalingen. Daarnaast richten we ons op data voor webshops, online folders of andere commerciële tools.”

Sinds 1 januari 2021 mikt de organisatie via Bricks & Tools ook op de zelfstandige handelaar in bouwmaterialen. We assisteren ook die winkels op vlak van assortimentsbeleid, schappenplannen, mutatielijsten, enzovoort.”

Waarom kiest ProCoop voor de GS1 datapool?

Charlie vervolgt: “Om onze leden maximaal te ontzorgen, hebben we zoveel mogelijk data nodig. We streven ernaar zo ‘lean & mean’ mogelijk te werken. Daarom halen we onze data het liefst bij partners die daar hun corebusiness van hebben gemaakt. GS1 is daar het perfecte voorbeeld van. Dat ze zich richten op de doe-het-zelf, tuin & dier is daarbij vanzelfsprekend een grote meerwaarde.

Hoe verliep de integratie?

Kristof Thys, medebestuurder van ProCoop: “Tijdens de verkennende gesprekken en de ‘onboarding’ heeft GS1 ons heel goed begeleid, ook met de nodige documentatie. En we kregen snel respons op dringende vragen. We zijn begonnen met de zogenaamde ‘boomstructuur’ te ontrafelen en hebben bekeken hoe we de data op de best mogelijke manier kunnen binnenhalen en onderbrengen in de juiste categorieën en hoe we productfoto’s kunnen toevoegen. De integratie is tot nu toe dan ook vlekkeloos verlopen.”

Wat verwachten jullie van leveranciers?

Kristof vervolgt: “We hopen van hen zo veel mogelijk - bij voorkeur complete - productinformatie te ontvangen, met daarbij ook links naar alle relevante documenten én bovenal productafbeeldingen van goede kwaliteit. We willen met deze afbeeldingen ook modulaire on- en offline marketingtools aan onze leden aanbieden.

We willen bijvoorbeeld voor onze leden per periode een bibliotheek met producten ter beschikking te stellen, waarmee ze in een handomdraai artikelen kunnen selecteren die ze in hun eigen marketingacties willen promoten. Zo kunnen ze zelf beslissen welke producten minder of meer aandacht verdienen. Daarnaast willen we met de data onze webshops voeden.

Als we alles kunnen binnenhalen via de GS1 datapool voorkomen we een hoop handmatige handelingen. En dat is naar onze mening één van de grootste voordelen van de samenwerking. Hoe meer rijke data we kunnen binnenhalen, hoe beter we onze leden kunnen helpen. Dat blijft vanzelfsprekend onze belangrijkste prioriteit.”

Welke andere voordelen zien jullie?

“We kijken ernaar uit om efficiënter te kunnen werken door het dataverkeer zoveel mogelijk te centraliseren door de samenwerking met een beperkt aantal gespecialiseerde partners. Het zou dan ook super zijn als zoveel mogelijk leveranciers aansluiten bij GS1, zodat we op een uniforme, gestructureerde manier die data-uitwisseling kunnen faciliteren”, zegt Charlie.

Hoe zien jullie de toekomst?

Charlie vervolgt: “Als vrij jonge organisatie zijn we er in amper vijf jaar tijd in geslaagd om een behoorlijk marktaandeel te verwerven. Voor de komende maanden en jaren hebben we de ambitie om een centraal gestuurde webshop voor onze leden te lanceren en de facturatie en andere administratie zoveel mogelijk te digitaliseren. Intussen willen we onze voetafdruk in Wallonië en Brussel vergroten, door daar meer leden voor ProCoop en Bricks & Tools te werven.”