Geef een goede omschrijving van je product

Zo behaal je meer online en offline conversie in tuinretail

 

Retailers gebruiken de data die je invult in de productomschrijvingsvelden in GS1 Data Source voor hun websites. Dus wil je dat je product daar gevonden en gekocht wordt op basis van de juiste en complete omschrijving? Vul dan onderstaande attributen goed in. Let op: het attribuut ‘Exclusief verkoopargument’ is vervangen door het nieuwe attribuut ‘Unique selling point van het product’. 

Merknaam (verplicht)

De naam van het merk waaronder het artikel wordt verkocht en gepromoot. Deze moet overeenkomen met wat er op de verpakking staat. Spel de merknaam altijd op dezelfde manier en gebruik leestekens, hoofdletters en kleine letters consistent. Merkloze artikelen en combinatieverpakkingen met verschillende merken (bijvoorbeeld een display, maar ook een geschenkverpakking) krijgen ‘UNBRANDED’ als merknaam. 

Voorbeeld: Pokon

Submerk (optioneel)

Van een submerk is sprake als er binnen een merk een lijn is waarop een aparte marketinginspanning is gericht. De leverancier bepaalt of er sprake is van een submerk. Deze staat op het artikel en/of de verpakking. Spel de merknaam altijd op dezelfde manier en gebruik leestekens, hoofdletters en kleine letters consistent. Als er geen submerk op de verpakking staat dan laat je dit attribuut leeg.  

Voorbeeld: Bio

Korte productnaam (optioneel)

Een korte omschrijving van het artikel om het artikel bij de Point Of Sale (POS) te identificeren. 

Voorbeeld: Pokon Bio Bl. Plantenvoeding 500ml

Functionele productnaam (verplicht)

Geeft antwoord op de vraag: ‘Naar welk artikel is de consument op zoek?’ De waarde moet zo concreet mogelijk zijn: dus niet voeding maar plantenvoeding. 

Voorbeeld: Plantenvoeding

Productvariant (optioneel)

Vrij tekstveld dat wordt gebruikt om de variant van het artikel aan te geven. Varianten zijn de kenmerken die artikelen van hetzelfde merk en formaat van elkaar onderscheiden, zoals bijvoorbeeld smaak of geur. Voor een langere omschrijving van de variant of bij meerdere varianteigenschappen kun je dit attribuut meerdere malen gebruiken. 

Voorbeeld: Bloeiende Planten of Mediterrane Planten

Netto-inhoud (verplicht)

De netto inhoud zoals op de verpakking staat. Dit attribuut moet verplicht bij een basis(consumenten)eenheid worden gevuld.

Voorbeeld: 500 ml

Productomschrijving (verplicht)

Het attribuut bevat een combinatie van de volgende attributen: ‘Merknaam’, ‘Submerk’, ‘Functionele naam’, ‘Variant’ en Netto inhoud’. 

Pokon Bio Bloeiende Planten Voeding 500 ml

Marketinginformatie product (optioneel)

Gebruik dit attribuut voor de belangrijkste marketingboodschap naar de consument. Stel de tekst bijvoorbeeld samen uit teksten die op de verpakking staan. Dit attribuut mag maximaal 4000 tekens bevatten.

Voorbeeld: Pokon Bio Bloeiende Planten Voeding stimuleert de plant tot vorming van diepgroen blad en een uitbundige bloei. Deze uitgebalanceerde voeding bevat essentiële 100% natuurlijke voedingsstoffen en een rijke mix van sporenelementen. Hierdoor blijven jouw bloeiende kamerplanten sterk en gezond!

Unique selling point van het product (optioneel)

Attribuut voor marketinggerichte teksten voor consumenten waarmee de belangrijkste kenmerken of voordelen van het product worden aangegeven voor websites. Dit attribuut mag maximaal 4000 tekens bevatten.

Voorbeeld: 

  • Uitbundige bloei en gezonde groei
  • Natuurlijk
  • 100% gerecyclede fles
Commerciele benaming (verplicht)

De commerciële benaming van een artikel zoals de leverancier deze wil hanteren voor gebruik in bijvoorbeeld flyers of op webshops.