Consistente data belangrijk voor webshops

GS1 In Shopping Tommorow Optimale Conversie Realiseren Met Productdata In Tuinretail (1) (1)

 

Retailers gebruiken productdata uit de GS1 datapool steeds vaker voor hun webshops. Dus wil je dat je product daar gevonden en gekocht wordt? Zorg dan voor consistentie in je productdata.

Consistentie van data betekent dat waarden overeenkomen in alle systemen: van de leveranciers, in de datapool en in de systemen van de retailer. Dit klinkt eenvoudiger dan het in de praktijk is, want er worden nog veel fouten gemaakt.

Juiste productcategorie is de basis

Het begint bij het indelen van dezelfde producten in dezelfde categorie (GS1 Global Product Classification (GPC)). Dit is erg belangrijk omdat die categorie bepaalt welke productinformatie er nodig is, zoals het vermogen bij een elektrische grasmaaier. 

Consistentie betekent ook dezelfde informatie over producten heen hetzelfde invullen. Dat is bijvoorbeeld van belang bij merknamen. Die moeten altijd hetzelfde worden ingevoerd anders werken online filters niet. Als een merk op drie manieren is geschreven, dan zou een klant het merk ook op drie manieren moeten zoeken om alle producten van dat merk te vinden. En dat gebeurt natuurlijk niet in de praktijk.

Inconsistentie kost iedereen geld

  • Het ontbreken van velden of inconsistente data zorgen ervoor dat producten niet gevonden worden via Google. Vervolgens komen (potentiële) klanten niet op de site van een retailer en kopen ze het product niet.
  • Artikelen in een webshop mét de juiste, volledige en consistente artikelinformatie hebben een hogere conversie. Want productfilters helpen een klant snel en eenvoudig het juiste product op een website te vinden. En die filters werken alleen als artikeldata kloppen en consistent zijn ingevuld.
  • Gemiddeld 80 procent van de klanten van bouwmarkten oriënteert zich online. Als zij iets niet kunnen vinden of als er informatie ontbreekt op de site van de retailer komen ze niet eens naar de winkel.

Tips voor consistente data

  • Kies de juiste productcategorie voor je product (GPC brick) en vul minimaal de verplichte velden in. Volg daarbij goed de instructie van die velden in het datamodel. Het document ‘Producten classificeren en gegevens invoeren’ geeft uitleg.
  • Laat één persoon de data van een groep producten invullen. Zorg dat één basisartikel correct is en kopieer de data daarvan naar de andere producten.
  • Maak een export in Excel als de data is ingevuld. Bekijk dan veld voor veld of er afwijkingen zijn. Als deze er zijn, controleer dan of deze afwijkingen kloppen omdat het product anders is of dat data aangepast moet worden.
  • Kijk of informatie over de velden heen correct is. Staat in de titel bijvoorbeeld wit als kleur? Check dan of dit ook in de velden staat waar kleur aangegeven moet zijn.
  • Kijk ook over productgroepen heen als je deze gecombineerd gebruikt moeten worden. Dat geldt bijvoorbeeld voor laminaat en de daarbij horende plinten. Die moeten dan beiden dezelfde omschrijvingen voor kleur en materiaal hebben.
  • Bekijk nadat je de data met je afnemer hebt gedeeld de website van de retailer. Klopt de data die daar staat? Zo niet, bekijk waar het fout gaat en bekijk samen met de retailer de data om deze te verbeteren.