Soms heb je jouw producten al naar de Nederlandse doelmarkt gepubliceerd, maar dan krijg je de vraag van jouw klanten om data van dit product ook naar België te publiceren. Hoe doe je dat?
Voor elke markt moet je een apart record aanmaken omdat per land er andere wensen vanuit de sector of wetgeving zijn. De belangrijkste verschillen tussen Nederland en België zijn:
- De BTW in Nederland staat bijna altijd op ‘hoog’ en in België op ‘standaard’. Bekijk de codes voor belastingtarieven in de Benelux.
- België werkt naast Intrastat codes ook met TARIC codes.
- Ecocheques zijn voor de Belgische markt relevant.
- Daarnaast moet je voor België de tekstvelden verplicht in meerdere talen (Nederlands en Frans) aanleveren.
Verplichte en optionele tekstvelden moeten in de volgende talen worden ingevoerd. Tussen haakjes staan de taalcodes.
Doelmarkt | Verplicht |
Nederland | Nederlands (nl) |
België en Luxemburg | Nederlands (nl)Frans (fr) |
Let op! Lever jij producten voor de Duitse markt dan is het ook relevant om de tekstvelden in het Duits aan te leveren. Voeg deze teksten dan toe aan de publicaties aan doelmarkt Nederland en/of België.
Bekijk in de instructievideo hieronder (vanaf 8.20 min) hoe je op een eenvoudige manier in de GS1 webinterface aan een andere doelmarkt kunt publiceren.