Nature's Pride: 'Datakwaliteit is essentieel voor AGF'
"Datakwaliteit staat helaas nog niet overal bovenaan de agenda van de verssector. Jammer, want datakwaliteit is nodig om de supply chain verder te professionaliseren. We moeten als sector 'om', langer wachten is geen optie."
Radbout Buijs, ERP manager bij Nature's Pride, ziet datakwaliteit als het levenssap voor een robuuste en flexibele supply chain in de AGF- en verssector. Vandaar dat hij binnen Nature's Pride nauw betrokken is bij product(master)dataprojecten. Hij is als bestuurslid van Frug I com lid van de GS1 Data Source Stuurgroep en actief op EU-niveau binnen GS1 Europe.
Radbout, laten we beginnen met Nature's Pride. Kun je iets meer vertellen over 'jouw' bedrijf?
"Zeker, Nature’s Pride is leverancier van ruim 500 unieke groenten- en fruitsoorten uit meer dan 70 landen. Van ready-to-eat en exoten tot de lekkerste bessen en zogenaamde 'off season-producten'. Deze producten verpakken en vervoeren we naar retailers en andere afnemers (foodservice, groothandels, etc.) in Noordwest-Europa. De grootste markten zijn Nederland, Duitsland en Noorwegen. Naast het verpakken verzorgen we bij avocado's en mango's ook het rijpingsproces. Daarvoor hebben we een groot aantal rijpcellen tot onze beschikking. Het is de grootste rijperij van avocado’s en mango’s in Europa. Zo kunnen we deze producten ready-to-eat ofwel eetrijp aan onze klanten uitleveren."
Terug naar het onderwerp van gesprek: hoe belangrijk is datakwaliteit voor de versketen?
"Correcte, volledige en up-to-date productdata zijn essentieel voor onze sector. Ten eerste vereisen onze klanten, met name in de retail, dat de logistieke en transactionele data op orde zijn. Logisch, omdat onvolledige of incorrecte data leiden tot verstoringen in de keten, bijvoorbeeld een pallet die niet past in een distributiecentrum of een verkeerde barcode die kan leiden tot verstoringen in de winkel. Niet alleen retailers vragen om correcte data. Ook is er EU-wetgeving die voorschrijft dat productdata, zoals etiketinformatie, in geval van online verkoop ook online beschikbaar zijn voor consumenten. Zodat zij correct geïnformeerd worden over de voedingswaarde, allergenen en ga zo maar door. Als deze informatie vast zit 'geketend' aan een product, kunnen (online) retailers deze zonder veel handwerk en mogelijke fouten overnemen op hun site."
Kun je specifieke voordelen noemen? Jullie vormen als im- en exporteur een vitale schakel tussen producent en retailer.
"Wil je je processen verder automatiseren, dan heb je correcte data nodig over het product, de omverpakking en pallets. Daarnaast maak je de weg vrij voor geautomatiseerde processen, zoals bestellen, factureren en forecasting. Vooral forecasting en replenishing is interessant voor de business om beter en sneller in te kunnen spelen op marktvraag. Als je precies weet waar welke producten zich in de supply chain bevinden, kun je beter zaken als out-of-stock en derving terugdringen. Ik zie ook voordelen in de communicatie richting consument. Als je als leverancier en/of retailer de data- en productkwaliteit kunt garanderen, dan heb je een streepje voor. Immers, consumenten zijn steeds meer geïnteresseerd in zaken als biologische teelt, herkomst, sociale certificeringen, et cetera."
Nu is vers wel andere koek dan een pak koffie, zeker voor Nature's Pride dat honderden verschillende soorten producten verhandelt.
"Klopt, de versketen kun je niet vergelijken met droge kruidenierswaren. Zo sourcen wij en onze concullega's producten van over de hele wereld en voeren deze weer (deels) uit. AGF in het bijzonder is een internationale business bij uitstek. Deze producten variëren vaak qua formaat en type. Een bepaalde bes kan wel vijftien variëteiten hebben waarvan het land van oorsprong kan verschillen. Dit omdat je veel producten niet jaarrond kunt krijgen uit één bepaald gebied. Hoe het ook zij, in de sector werken we hard aan het standaardiseren van zaken als maatsortering zodat we binnen bepaalde bandbreedtes fruitsoorten kunnen categoriseren. In sommige gevallen, zoals bij mandarijnen of een tros bananen, speelt maatvoering geen rol op consumentenniveau maar wel op handelsniveau. Omdat deze producten gebundeld, bijvoorbeeld in netjes, zijn verpakt, gebruiken we gewicht als productparameter."
Je zou verwachten dat datakwaliteit één van de prioriteiten is binnen de verssector. Dat lijkt echter niet overal het geval. Waar ligt dat aan?
"Het is vooral een kwestie van bewustwording. We zullen dan ook bedrijven gaan informeren over de noodzaak om dit thema te agenderen en er vervolgens mee aan de slag te gaan. Dat doen we onder meer via informatiesessies die GS1, Frug I com, retail en het GroentenFruit Huis in mei en juni organiseren. Ik kan iedereen aanraden om deze te bezoeken omdat je in een relatief kort tijdsbestek wordt bijgepraat over de laatste ontwikkelingen. Zo heeft GS1 Nederland vorig jaar het programma Datakwaliteit gelanceerd om ondernemingen te helpen om datakwaliteit te verbeteren. Het streven is 100 procent foutloos. Bedrijven in binnen- en buitenland moeten wel investeren in datakwaliteit. De Nederlandse AGF-sector heeft aangedrongen op een gelijk speelveld. Als buitenlandse bedrijven exporteren naar Nederlandse retailers, dan zullen zij ook gefaseerd aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen. Zo niet, dan ontstaat er een oneerlijk concurrentievoordeel."
Tot slot, wat is jouw persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp?
"Ik vind het een uitdaging om complexe processen zodanig te vereenvoudigen en automatiseren dat bedrijfsprocessen beter en soepeler verlopen. Uiteindelijk moet iedereen leren van fouten of onvolkomenheden om competitief te blijven in hun sector. Dat zie ik ook in een breder kader, vandaar dat ik ook actief ben binnen GS1 Nederland en op Europees niveau."