30-8-2017

Olie B: ‘We groeien ieder jaar, dus moeten we aan de barcode’

Olie B klopte voor een barcodepakket bij GS1 aan. Wat komt er op deze ondernemer af? Aan het woord Carmen Werneke van Olie B.: “We willen onze verkoopkanalen verbreden. Bijvoorbeeld verkoop via bol.com of andere platforms”

Olie B: ‘We groeien ieder jaar, dus moeten we aan de barcode’ - Olie B We Groeien Ieder Jaar Dus Moeten We Aan De Barcode

Zon, strakblauwe luchten, zee en gezellige taverna’s. Dat is Griekenland. En natuurlijk de flinke scheut olijfolie over de plak feta, die hoort in die typische Griekse salade. Griekse olijfolie uiteraard, afkomstig uit de talrijke olijfgaarden die het land rijk is. Dat ontdekten ook Dirk Boersma en zijn vrouw Carmen Werneke, zo’n dertig jaar geleden.

Fervente Griekenlandgangers als ze altijd al waren, stuitten ze op een goede dag op het eiland Kreta op een Griek die hen het eiland liet zien. ,,Hij werd een vriend. En hij had een boomgaard vol olijven op het schiereiland, de Peleponnesos . En dus namen we zijn olijfolie mee naar Nederland, lieten die proeven aan verschillende restaurantchefs en aan consumenten op markten en braderieën. En het sloeg aan,’’ zo vat Carmen de voorgeschiedenis even samen.

‘We weten precies van welk landje onze olie komt’

Olie B - ja, van Olie Boersma, maar ook van Ollie B. Bommel, stripfiguur en levensgenieter, is inmiddels flink gegroeid, vertelt Carmen. ,,Eerst gingen de vijf-literblikken nog gewoon achterin de auto mee naar Nederland, vervolgens werd dat een bus en nu halen we de olie met een vrachtwagen naar Nederland. Het is tijd om op te schalen, want we groeien ieder jaar.’’ Twee jaar geleden werd bovendien ook zuivere Griekse honing aan het assortiment toegevoegd.

De biologische olie wordt elk jaar vers uit Griekenland gehaald en door Dirk en Carmen persoonlijk afgevuld in verschillende formaten olijfolieblikken. ,,We gaan elk jaar naar Griekenland als de olijven worden geplukt en klaargezet om te worden geperst. Op elke zak olijven staat vermeld van welk landje ze afkomstig zijn. Zo weten we precies waar onze olie vandaan komt, waardoor we de kwaliteit van de olie goed kunnen bewaken. Heel belangrijk voor de smaak en de zuurgraad is bijvoorbeeld dat de tijd tussen oogst en persing zo kort mogelijk is. Daar houden wij dus ter plekke zicht op. En doordat we zelf de blikken vullen, weten we zeker dat onze olie niet is gemengd met andere olie, zoals elders vaak wel gebeurt.’’

‘We willen meer verkoopkanalen, zoals bol.com’

Nu Olie B. zo lekker groeit, zoeken Carmen en haar man naar meer verkoopkanalen. Er is al wel een website, die de vaste klanten allang weten te vinden en de restaurants nemen ook geregeld af, maar het is tijd om verder te gaan, vinden de eigenaren. ,,We willen onze verkoopkanalen verbreden. Bijvoorbeeld verkoop via Bol.com of andere platforms. Maar wil je bij dat soort bedrijven iets bereiken, dan heb je al gauw barcodes nodig. We zitten nu midden in dat proces.’’

‘Sales-actie bedenken is leuker dan administratie’

Inmiddels heeft Olie B. zijn eerste barcodepakket afgenomen bij GS1 Nederland. Carmen Werneke: ,,Wij kwamen al snel bij GS1 uit, toen ik op ‘barcodes’ ging googelen. ,,Inmiddels ben ik zover dat de productcodes in het systeem van GS1 staan, nu moeten die codes ook nog op onze website en externe sites komen. ,,En we moeten barcodes gaan maken, liefst dit jaar nog. We zijn immers al bezig met het maken van kerstpakketten. En als we groter worden, hebben we misschien meer opslagruimte nodig en een andere plek om onze producten te verzenden. Die barcodes worden dus steeds belangrijker.’’

Liever zou Carmen zich bezig houden met ondernemen. Het is natuurlijk veel leuker om na te denken over nieuwe sales-acties dan om met productadministratie bezig te zijn. Maar het is wel nodig om het hele proces van inkoop tot aan levering goed te kunnen regelen.’’

Groei van het bedrijf betekent tevens de grootste uitdaging voor Olie B. ,,We hebben meer opslagruimte nodig en kapitaal, want er is maar een keer per jaar een olijfoogst en daar moet boter - in dit geval olijfolie - bij de vis. Wellicht moeten we ook een medewerker aantrekken. En last but not least: we moeten misschien alweer naar een volgend pakket van GS1, want we hebben steeds meer codes nodig.’’