30-1-2017

Vollere online winkelmandjes dankzij betere artikeldata

Intergamma en Deli XL houden een vurig pleidooi voor betere uitwisseling van artikeldata. Hoe meer data beschikbaar zijn, hoe beter de artikelen online vindbaar zijn en hoe voller de winkelmandjes die worden afgerekend.

Vollere online winkelmandjes dankzij betere artikeldata - Vollere Online Winkelmandjes Dankzij Betere Artikeldata

Daarom hielden Intergamma en Deli XL op de Webwinkel Vakdagen een vurig pleidooi voor betere uitwisseling van artikeldata. Intergamma toonde aan dat betere data inderdaad leiden tot meer cross-selling. “De winkelwagentjes bevatten niet langer alleen laminaat, maar ook plinten, ondervloeren en gereedschappen.”

Maar liefst zestig procent van de mensen die een KARWEI of GAMMA bezoeken, bekijkt eerst het assortiment op de website. Dat grote getal toont volgens Ingmar Hensbergen, manager datamanagement van Intergamma, het belang van artikeldata. “Als het gezochte artikel door een gebrek aan goede data niet zichtbaar is, denken consumenten dat we het niet verkopen. Met als gevolg dat ze naar de concurrent toegaan.”

Ingrediënten en allergenen

Voor Deli XL zijn correcte en volledige online artikeldata zo mogelijk nog belangrijker. De foodservicegroothandel ontvangt meer dan 90 procent van zijn bestellingen via het internet. “Dan gaat het om basisinformatie over de producten zelf, maar ook om commerciële informatie zoals het advies welke wijn het beste bij een lamsbout past. En denk tot slot aan informatie over ingrediënten en allergenen. Wij leveren aan zorginstellingen die willen weten hoeveel koolhydraten of vetten in de maaltijden voor hun patiënten zitten”, verklaart Aukje Besseling, manager stafbureau buying & merchandising van Deli XL.

Het ontbreken van filterkenmerken of technische specificaties is voldoende reden voor consumenten om hun zoektocht in de webshop af te breken en de inhoud van hun online winkelwagentje niet af te rekenen. “Als we erin slagen om onze artikelen beter te presenteren, kunnen consumenten onze artikelen beter vergelijken en kunnen wij hen daadwerkelijk verleiden”, stelt Hensbergen.

'Het ontbreken van filterkenmerken of technische specificaties is voldoende reden voor consumenten om hun zoektocht in de webshop af te breken en de inhoud van hun online winkelwagentje niet af te rekenen'

Cross-sell flink verbeterd

Hensbergen noemt als voorbeeld de verbeterslag die Intergamma heeft gemaakt in de productgroep vloeren. De doe-het-zelf-keten heeft al zijn leveranciers in deze productgroep gevraagd om te helpen de bestaande data te verrijken. Als basis daarvoor diende de classificatie en datamodel die is opgesteld voor GS1 Data Source, de datapool voor digitale uitwisseling van artikeldata in de keten.

“Dankzij deze verbeterslag is o.a. de cross-sell flink verbeterd. De winkelwagentjes waarmee onze klanten de webshop verlaten, is een stuk voller dan voorheen. In het verleden waren die vrijwel alleen gevuld met laminaat. Nu verkopen we ook plinten, ondervloeren, gereedschappen en alle andere materialen die klanten nodig hebben om de hele klus te klaren.”

Betere zoekresultaten

Op dit moment vergt een dergelijke verbeterslag een bijzonder grote inspanning van Intergamma. De uitwisseling van te herstellen artikeldata verloopt immers voornamelijk middels Excelbestanden. Dat is niet langer houdbaar, gelet op het assortiment dat meer dan 120.000 artikelen telt. “Datakwaliteit is heel belangrijk, maar helaas zit dat besef nog niet bij alle leveranciers in de genen. Te veel leveranciers werken nog met Excel. Ze vullen soms maar drie velden in omdat ze denken dat de rest niet belangrijk is. Met de productgroep vloeren hebben we echter laten zien dat het aantal zoekresultaten is verbeterd. Simpelweg als we met elkaar een vijftien procent hogere vulgraad van velden realiseren zijn artikelen voor de consument veel beter zichtbaar.”

Intergamma is druk doende om van het aanvullen en wijzigen van artikeldata een continu proces te maken. “Dat betekent dat wij fouten direct willen signaleren en terugkoppelen richting leveranciers. Wij gaan artikeldata controleren. Onze klanten verwachten immers goede data van ons. Daarom moeten wij die eis ook aan onze leveranciers stellen. En wij helpen ze daarbij. Wij trainen en begeleiden leveranciers en GS1 geeft cursussen”.

Alle data uit de GS1 datapool

Voor Intergamma is GS1 Data Source de enige datapool voor uitwisseling van artikelgegevens. “Wij zijn nu onze eigen systemen aan het uitbreiden zodat we alle data uit de datapool kunnen ontvangen”, vertelt Hensbergen. Deli XL maakt vooral gebruik van GS1 Data Source. Besseling: “In totaal ontvangen we nu 70 procent van onze artikeldata via datapools en 30 procent via Excel. Die 70 procent is afkomstig van 40 procent van onze leveranciers. We hebben dus nog een flink stap te maken. De uitdaging is met name om de kleinere leveranciers hierin mee te nemen.”