23-2-2018

JéWéRET zet knop om van GS1 Data Source

De doe-het-zelfsector zet flinke stappen met het invullen van de e-commercevelden in GS1 Data Source. JéWéRET is één van de leveranciers die voorop loopt.

JéWéRET zet knop om van GS1 Data Source - Jeweret Zet Knop Om Van GS1 Data Source

Inmiddels ontvangt Intergamma via de datapool een groot deel van de data die nodig zijn om de vloeren, kasten en meubelpanelen van JéWéRET online vindbaar te maken. Karin Lemans van JéWéRET. “De voordelen zijn duidelijk: alle data in één keer op uniforme wijze beschikbaar stellen aan alle retailers.”

JéWéRET, onderdeel van Deli Home, is een actief lid van de Onderhoudsgroep Datasynchronisatie, die de afgelopen jaren hard heeft gewerkt aan het ontwikkelen van een datamodel voor commerciële artikeldata. Retailers hebben deze data nodig om artikelen online te presenteren, maar vooral ook om ze vindbaar te maken. Consumenten kunnen immers alleen een weloverwogen keuze maken als ze producten kunnen vinden en vergelijken. “Nadat het datamodel halverwege 2016 is goedgekeurd, zijn wij binnen ons bedrijf direct aan de slag gegaan”, vertelt Karin Lemans, manager datamanagement binnen JéWéRET.

Terwijl de softwareleverancier druk bezig was om het datamodel te implementeren in het product informatie management (PIM) systeem, verzamelde JéWéRET alvast het grootste deel van de data in Excel. “In augustus 2017 waren we zover klaar, dat we het Excel-bestand konden uploaden in het aangepaste PIM-systeem. Na het completeren van de data in het PIM-systeem en een testperiode zijn we op 17 januari, als eerste leverancier in deze sector, live gegaan met een groot deel van het assortiment. Sindsdien ontvangt Intergamma de commerciële artikeldata via de datapool van GS1”, weet Lemans.

49 verschillende bricks

Wat het project tot een uitdaging maakt, is de enorme diversiteit in het assortiment van JéWéRET. Onder de 8000 artikelen bevinden zich laminaatvloeren en trapleuningen, maar ook meubelpanelen, plinten en kasten. Lemans: “Voor elke productgroep is in het datamodel een aparte ‘brick’ aangemaakt, waaraan verschillende e-commerce attributen zijn gekoppeld. Voor een brick als laminaat gelden compleet andere attributen dan voor bijvoorbeeld constructief hout, simpelweg omdat het een heel ander type product is en consumenten dus op andere kenmerken zoeken. In totaal hebben wij te maken met 49 verschillende bricks en dus 49 verschillende sets attributen. Dat is meer dan de meeste leveranciers in de doe-het-zelfsector.”

Tijdens het verzamelen van de commerciële artikeldata heeft JéWéRET gemerkt dat het datamodel nog niet volmaakt is. Dat betekent dat het artikeldatateam van JéWéRET een aantal verzoeken tot aanpassing van het datamodel heeft ingediend. “Neem bijvoorbeeld het attribuut Materiaal. Leveranciers kunnen daar hout invullen, maar ook grenen, vuren of eiken. Als de een grenen invult en de ander hout, zijn de producten nog steeds niet goed vergelijkbaar. Met name bij constructief en decoratief hout is dat voor consumenten bijzonder relevant. Die change requests zijn ook de reden dat we nog niet met het hele assortiment live zijn.”

Hulp van leveranciers is nodig

JéWéRET één van de eerste leveranciers die de e-commercevelden heeft ingevuld. Lemans roept collega-leveranciers op zich niet door eventuele onvolkomenheden in het datamodel te laten tegenhouden. Integendeel: hun hulp is juist nodig om het datamodel te verbeteren en een standaard te creëren die ketenbreed wordt gedragen. “De voordelen zijn duidelijk. De datapool stelt ons in staat de artikeldata in één keer aan te leveren, zodat alle retailers die in één keer kunnen inlezen in hun systemen. Wij hoeven als leverancier dan niet meer voor iedere retailer een eigen Excel-sheet of leveranciersportaal te vullen met artikeldata”, aldus Lemans.

“De voordelen zijn duidelijk. De datapool stelt ons in staat de artikeldata in één keer aan te leveren, zodat alle retailers die in één keer kunnen inlezen in hun systemen."

Nu de meeste data zijn verzameld, denkt JéWéRET na over de volgende stap: het verbeteren van de efficiëntie en de kwaliteit van het proces. “Nu wordt een nieuw artikel nog geboren in ons ERP-systeem, waarna we het PIM-systeem gebruiken voor het verrijken van de data. Dat moet anders”, vertelt Lemans. “Straks wordt een nieuw artikel direct geboren in het PIM-systeem en van daaruit gedistribueerd naar andere systemen en datapools. Workflows moeten ervoor zorgen dat alle velden dan automatisch door de juiste mensen worden ingevuld en gevalideerd.”

Meer retailers volgen

De komende maanden gaan meer retailers de commerciële artikeldata van JéWéRET in GS1 Data Source gebruiken, te beginnen met Bouwmaat en Hubo België. Dat is meer dan een knop omzetten, legt Lemans uit. “Eerst gaan we de assortimenten vergelijken. Praten we over dezelfde artikelen? En hebben we die ingedeeld bij dezelfde bricks? Dat is niet vanzelfsprekend. Voor kantenband bijvoorbeeld bestaat een aparte brick, maar sommige retailers scharen dat onder meubelpanelen. Pas als dat allemaal duidelijk is, kunnen we de knop omzetten.”