20-12-2018

Monbeki: Barcodes geven meer structuur in je voorraadbeheer

Ze kon zelf nooit een rugtas vinden die haar echt aansprak, dus maakt Kiki Jaspers die nu zelf. De tassen van Monbeki zijn stoer, duurzaam en makkelijk te personaliseren. Voor een complete tas, maar ook voor elk los onderdeel, heeft ze nu een barcode. “Mijn droom is om straks internationaal te gaan. Dan zijn die codes gewoon nodig.”

Monbeki: Barcodes geven meer structuur in je voorraadbeheer - Monbeki Barcodes Geven Meer Structuur In Je Voorraadbeheer

Stel, je bent fysiotherapeut en je wilt graag ondernemen. Dan start je een eigen praktijk. Toch? Nee dus. Kiki Jaspers is namelijk ook nog heel creatief. Tijdens haar studie begon ze met haar vriend met het maken van rugtassen, die duurzaam, sterk en ja, ook behoorlijk stoer zijn.

“Ik was zelf al een tijd op zoek naar een goede rugtas. Winkels die ze verkopen, zijn er genoeg, maar de juiste tas vond ik nooit. Ik zocht iets van goede kwaliteit en een die lang mooi blijft. Dus ben ik er zelf een gaan ontwerpen. In diezelfde periode kon je via mijn school (Saxion Hogeschool) meedoen aan de EW Saxion ondernemersaward. Wij maakten een paar prototypes van de rugtas en wonnen ook nog. De prijs van 5000 euro konden we gebruiken voor de verdere ontwikkeling van het product. Daarnaast kreeg je een jaar begeleiding van Eric Wentink, zelf een succesvol ondernemer.”

Dat was in 2013, inmiddels staat er een echt bedrijf, Monbeki. Kiki is het creatieve brein, samen met haar moeder, samen doen ze ook de marketing en haar vriend verzorgt de ICT. Omdat ze ook nog drie dagen in de week als fysiotherapeut werkt, is die samenwerking uiterst prettig. “Ik hoef niet alles alleen te doen en samen is het ook leuker.”

De tassen groeien met je mee en zijn duurzaam

Haar tassen zijn opvallend, omdat ze met je meegroeien, je kunt ze personaliseren. Het motto van Monbeki is dan ook: Be original, be you. “Ik zocht in die tijd zelf zo’n rugtas, die je voor school kunt gebruiken, maar ook voor een weekendje weg. En dat gemaakt is van bijvoorbeeld mooi leer, dat alleen maar mooier en soepeler wordt naarmate de tijd verstrijkt. Die maak ik dus nu zelf, van duurzaam materiaal als leer en canvas. Je kunt het uiterlijk steeds veranderen door de kleppen te wisselen. Zoals met pareltjes of bloemetjes. Wil je later weer eens een andere tas, dan koop je er nieuwe kleppen bij en die rits je er zo aan. En zo verander je de tas makkelijk van chic naar stoer of andersom.”

Ook handig: je kunt de tassen ook met verschillende binnenzakken krijgen. Een roze of blauwe om de rugtas als luiertas te gebruiken, of een binnentas voor je laptop. Er wordt nog gewerkt aan een binnentas, waarmee je van de rugtas een koeltas maakt. En Kiki werkt aan nieuwe accessoires zoals kleinere handtassen. Zo’n product probeert ze de komende twaalf maanden in de markt te zetten.

Voor de online verkoop zijn er barcodes nodig

De rugtassen van Monbeki verkoopt ze via de eigen website, maar ook via enkele winkelketens als Van Os tassen en House of Bagz. De tassen worden ook via bol.com verkocht en onlangs begon de samenwerking met online winkel The Bagstore, waar consumenten ook zelf hun tassen kunnen samenstellen. Juist voor deze online verkoopkanalen had Kiki ook barcodes nodig. Voor de grotere ketens waar Kiki aan leverde hoefde dat niet per se, die gebruiken hun eigen barcodes.

Samen met GS1 hebben we bedacht welke producten een barcode zouden krijgen

“Ik wist er nog niet veel van, ook niet dat je je eigen product een eigen code kunt geven. Over GS1 had ik goede referenties gelezen, de site is duidelijk en ze hebben me heel goed geholpen. Ik heb er honderd barcodes afgenomen, maar ik zat wel met een dilemma: de rugtassen zijn er in zoveel mogelijkheden. Heb ik dan een code nodig voor elke klep, tas, binnentas of complete tas? Daarover heb ik met GS1 lang zitten praten. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om alle losse onderdelen een code te geven en ook een complete combinatie krijgt nu een unieke code.”

Eerst gebruikte ik twee codes, nu, met de barcode, nog maar één

Het mooie van de barcodes, vindt Kiki, is dat het je meer structuur geeft in voorraadbeheer. Dus meteen na de productie van een tas of onderdeel, krijgt het een code. Bovendien is het voordeel van de barcode, dat je maar één code hebt. Tot nog toe gebruikte ik een voorraadcode én een barcode. Maar vanaf nu krijgt elk product dat ik maak één unieke code. Maar de barcodes is ook nodig om internationaal te gaan. Dat is toch wel de grote droom. Bij de grote Europese en andere internationale webshopwinkels zijn barcodes gewoon nodig. Maar het is ook veel makkelijker bij het leveren aan grote winkelketens en soms zelfs een must.”