11-12-2018

Signify (Philips Lighting) verkort realisatietijd GS1 datapool drastisch

Consumenten oriënteren en kopen steeds meer online. Goede productinformatie is daarbij van cruciaal belang. Gunther Thans, Marketing Operations Manager bij Signify: “Door de transitie naar online is de behoefte aan standaardisering van data voor de consumentenmarkt in een stroomversnelling gekomen.”

Signify (Philips Lighting) verkort realisatietijd GS1 datapool drastisch - Signify Philips Lighting Implementatie Tijd GS1 Datapool Drastisch Verkort

Toonaangevende retailers als Intergamma en Maxeda hebben de stap gezet naar GS1 en vragen leveranciers om productinformatie aan te leveren bij de GS1 datapool. Inmiddels is ook bewezen dat juiste en consistente productinformatie leidt tot meer verkopen.

Enorme tijdwinst

Gunther Thans, Marketing Operations Manager bij Signify, “Door de transitie naar online is de behoefte aan standaardisering van data voor de consumentenmarkt in een stroomversnelling gekomen. De doe-het-zelfsector kent veel verschillende datastandaarden en invoertemplates. Dat maakt het voor ons complex om data op een goede manier bij klanten te krijgen.”

Zo’n 2.500 producten hebben met elk gemiddeld 70 attributen

“Wij hebben onze data vertaald naar de GS1 standaard omdat onder andere Intergamma en Maxeda ons vragen om artikeldata via de GS1 datapool aan te leveren. Als je beseft dat we zo’n 2.500 producten hebben met elk gemiddeld 70 attributen, dan snap je hoe complex en tijdrovend het is om dat handmatig in te voeren. Daarom zijn we meteen met Qmica begonnen. Ik kan inmiddels zeggen dat we mede daardoor de doorlooptijd van dit project met de helft hebben ingekort. Met de software kun je eenvoudigweg de data in de applicatie laten lopen en per data-element de vertaling opgeven. Stel, donkerblauw moet blauw worden, dan hoef je dat maar één keer in te voeren. De software past het geautomatiseerd aan voor alle producten.”

“Voor de toekomst is het grote voordeel dat we nu alle datasets klaar hebben staan. Dat maakt het invoeren van nieuwe producten simpel. We hebben slechts een paar klikken nodig om een nieuw product te laten valideren en exporteren. We hoeven niet meer per product de hele standaard door, maar zijn in één keer klaar”, aldus Thans.

Intergamma: Implementatietraject Signify sneller en met verbeterde datakwaliteit

Ingmar Hensbergen van Intergamma constateert dat het implementatietraject bij Signify veel sneller is gegaan dan bij leveranciers die nog geen gebruik maken van specifieke software tools. Leveranciers zijn in staat snel en efficiënt diverse talen te spreken zonder allerlei handmatige en foutgevoelige processen te onderhouden. Ook bleek al bij de eerste test dat de datakwaliteit enorm is verbeterd. Wat voor zowel de consument, de leverancier als de retailer tot meer tevredenheid en verkopen leidt.