Studie: RFID maakt supply chain bijna 100% betrouwbaar
Het gebruik van RFID-technologie met GS1 standaarden door modebedrijven blijkt in hoge mate betrouwbaar en kostenbesparend. Dat blijkt uit een studie van Amerikaanse Auburn University RFID Lab en GS1 US.
Het Amerikaanse Auburn University RFID Lab deed een jaar lang (van juni 2017 tot juli 2018) onderzoek naar de effectiviteit van RFID. Nu is er mooi nieuws, de studie toont aan dat RFID-technologie kan helpen om 100% ordernauwkeurigheid te bereiken, voorraden up-to-date te houden en daarmee kosten in de supply chain te elimineren.
Huidige manier van werken: 69 procent van de bestellingen gaan fout
Tijdens het onderzoek werd de stroom van productinformatie bij het gebruik van barcodes vergeleken met de inzet van RFID door acht leveranciers en vijf retailers. Gekeken werd naar de voordelen voor merkleveranciers en retailers, die Radio Frequency Identification (RFID) technologie gebruiken. Daarbij ging het om de gehele supply chain, van de fabriek tot aan de winkel.
Bij retailers die geen RFID gebruiken, worden in het proces van fabrikant naar retailer veel meer fouten gemaakt. Daar bleek 69 procent van de bestellingen fouten te bevatten. Die fouten kwamen aan het licht bij orderpicking, vervoer en ontvangst van goederen en zorgde voor hoge kosten.
RFID in de supply chain: slechts 0,01 procent gaat fout
Doel van het onderzoek was om duidelijkheid te krijgen over de effectiviteit en waarde van RFID-tagged producten binnen de supply chain. Merkleveranciers en retailers, die gebruik maken van RIFD-technologie, ervaren nauwelijks fouten en problemen bij de verwerking van orders, voorraadbeheer, import en vervoer van producten. Slechts 0,01 procent van de bestellingen gaan fout als bedrijven werken met RFID.
Het resultaat ‘is veel, veel hoger dan verwacht,’ zei Justin Patton, directeur van het Auburn University RFID Lab. De meest verrassende bevinding was echter niet het feit dat er fouten in de oude gegevens waren, zei hij, ‘maar hoezeer de industrie als geheel de fouten heeft geaccepteerd.’
Kostenbesparing, hogere marges, betrouwbare voorraden
RFID wordt door veel toonaangevende bedrijven, retailers en hun handelspartners getest, uitgerold en gebruikt. Ook in Nederland lopen initiatieven. Retailers besparen kosten, zien hun omzet stijgen en hun klanttevredenheid stijgt. Consumenten kunnen met hun smartphone checken of een winkel een product nog op voorraad heeft.
Volgens de onderzoekers zijn de voordelen van RFID-technologie voor merkfabrikanten en retailers legio. De voordelen voor de merkfabrikanten zijn onder meer verhoging van marges, reductie van operationele kosten, arbeidskosten, verbeterde productiviteit en vermindering van het aantal claims en retourzendingen.
Grootste voordeel voor de retailer: voorraadbeheer wordt eenvoudiger en is accurater. Daardoor is het minder noodzakelijk om meer te bestellen (noodvoorraad) om maar aan de vraag te kunnen blijven voldoen. En dat bespaart uiteindelijk kosten.
Rendement op investeren in RFID
De belangrijkste conclusie die de onderzoekers trekken, is dat het rendement op investeringen makkelijk te berekenen is. Eenvoudigweg kunnen de kosten voor het invoeren van RIFD, vergeleken worden met de kosten die voortvloeien uit fouten die worden gemaakt in het huidige proces.