13-8-2018

Truck-shop: ‘We groeien en daarom gebruiken we nu GS1 codes”

‘Mijn klanten vragen om de officiële barcodes en je kunt er overal mee terecht’. De luchtverfrissers van Poppy uit Japan zijn een regelrechte hit bij vrachtwagenchauffeurs. Truck-shop B.V. groeit daarom flink. ‘En succes schept verplichtingen. Ik ben blij met de barcode, want nu kan ik overal met mijn product terecht.’

Truck-shop: ‘We groeien en daarom gebruiken we nu GS1 codes” - Truck Shop We Groeien En Daarom Is Het Goed Dat We Nu GS1 Codes Gebruiken

Vrachtwagenchauffeurs leidden een heel apart leven, zijn vaak dagenlang van huis, met de vrachtwagencabine als woon- en slaapkamer. En bij dat aparte leven, hoort een geheel eigen mores, ja, zelfs een eigen lifestyle.

“Vrachtwagenchauffeurs zijn heel gevoelig voor hypes,” zegt Michel Zuurdeeg, met zijn vrouw Astrid Folkers eigenaar van Truck-shop B.V. “En hun wereld is heel gesloten. Ze ontmoeten elkaar onderweg en op grote (internationale) truckersevenementen en bekijken dan uitgebreid elkaars trucks.” En zien dan vervolgens wat voor gordijnen met franjes de ander heeft, welke bordjes met spreuken en afbeeldingen zijn concullega’s in de cabine hebben en wat voor hippe lampjes er hangen. Ja zelfs het beste merk interieur luchtverfrissers neemt men van elkaar over.

Logisch dat chauffeurs van een cabine hun thuis proberen te maken

Zuurdeeg heeft het allemaal in zijn shop, die ook fungeert als groothandel. Er is een fysieke winkel aan de A2 in Breukelen en een internetshop. En op de truckersevenementen is hij er met een grote stand. “Sommige chauffeurs zijn elke dag van huis en leven in hun vrachtwagencabine. Niet zo gek dat zij proberen van hun cabine een thuis te maken. Er is geen beroepsgroep die zoveel geld uitgeeft aan het eigen beroep.”

En die shoppen dan bij de Truck-shop, waar ze werkelijk van alles kunnen krijgen voor binnen en buiten de cabine: van verlichting tot michelinpoppen, modelvrachtauto’s, koffiezetapparaten, kleding, stickers, pluche dobbelstenen, stoelhoezen, Hollandse klompjes, gordijnen en nummerborden met de naam van hun vrouw en/of kinderen erop gegraveerd. Bij de Truck-shop maken ze zelf deze gepersonaliseerde producten, zoals aluminium bordjes met afbeeldingen, namen en spreuken erop, soms zelf met ledverlichting. En, de hit van nu: luchtverfrissers uit Japan.

Van de luchtverfrissers verkoop ik er inmiddels 100.000 per jaar

“Wij kregen veel vragen van chauffeurs over de originele luchtverfrissers van Poppy uit Japan. Tot dan toe was er vooral veel Chinese namaak op de markt. Maar die geuren zijn te heftig, je krijgt er hoofdpijn van en zijn al binnen drie weken op, zo luidden de klachten. De echte, Japanse Poppy’s waren moeilijk te verkrijgen. Toen nam ik contact op met Japan en begon ik met de import van een pallet van die luchtverfrissers. Inmiddels verkoop ik er zo’n 100.000 per jaar, elf verschillende geuren.”

De labels, inclusief barcode, moet er in acht talen op

In zijn winkel staan de gekleurde flesjes keurig op een rijtje, met een speciaal gemaakt label. Want ze worden in heel Europa verkocht en de labels moeten er dus in acht talen op, inclusief GS1 barcode. “Het product had al een Japanse barcode, maar ik wist niet zeker of ik daarmee ook op de Europese markt terecht kon.

Ik wilde graag een eigen code. Via Google heb ik toen een pakket niet-officiële barcodes besteld, ik wist toen nog van niks. Maar later bleek dat die door grote bedrijven niet worden geaccepteerd. Mijn klanten vroegen om officiële barcodes van GS1. Dus heb ik die bij GS1 besteld, inmiddels een pakket van 100.000.”

Met de barcode van GS1 kan iedereen zien dat het product bij ons vandaan komt

“Dit jaar willen we de geurtjes in alle tankstations in Europa hebben liggen en we bekijken of de Japanse fabrikant nog meer voor ons interessante producten heeft om te importeren. We groeien dus en succes schept verplichten, ook daarom is het goed dat we nu de GS1 codes gebruiken. Ik ben er blij mee want je kunt er overal mee terecht en iedereen kan zien dat het product bij ons vandaan komt,” zegt Zuurdeeg tevreden.

Hij is ook blij met de goede klantenservice van GS1, die hem helemaal wegwijs heeft gemaakt. Toch ziet hij nog wel een probleem. “Het is heel lastig om in te loggen bij GS1, want je moet daarvoor naar een aparte site. Aangezien wij dit niet dagelijks doen, vergeten we dat steeds en lopen we er elke keer weer tegenaan. Dat zou toch makkelijker moeten kunnen.”

Zuurdeeg is in Europa nu de officiële dealer van Poppy. “En we hebben er een leuk lampje bij bedacht. Het flesje komt dan op een voetje met verlichting te staan (met een sticker vastgeplakt op het dashboard) en het lampje verlicht vervolgens het gekleurde flesje. Leuk, als je in de donkere avonduren rijdt.”