Uiltje Brewing Company: Barcodes zijn briljant!
Uiltje Brewing Company maakt extreme bieren: knetter bitter of met smaken als tiramisu en sachertorte. Ze bedienen er de echte bierliefhebbers over de hele wereld mee. “De barcodes zijn voor de noodzakelijke logistiek dan ook een briljant systeem,” zegt Ruben Korthuis. “Maar ze zijn wel lelijk, dat zou ik anders willen.”
Echte bierliefhebbers laten zich steeds vaker verwennen met bijzondere bieren, ofwel speciaalbieren. Bieren met een smaakje, blond of juist heel donker en zelfs alcoholvrij. Het aantal biersoorten is enorm en biedt voor elk wat wils. Maar het kan nog gekker, vond bierbrouwer Robbert Uyleman van Uiltje Brewing Company in Haarlem. Als barman in de Jopenkerk in Haarlem, waar speciaal bier wordt gebrouwen, kreeg ie de smaak van het brouwersvak te pakken.
Ruben Korthuis, operationsmanager bij Uiltje Brewing Company: ”Robbert ging thuis experimenteren, want bier maken is niet anders dan een pan opzetten en soep maken. In drie weken had ie zijn eerste biertje gebrouwen. Een jaar later bracht hij zijn eerste eigen biertje op de markt.”
‘Onze missie is ‘to brew f*cking goed beer’
Inmiddels zijn er in zijn eigen brouwerij, Uiltje Brewing Company, al zo’n 80 verschillende bieren gemaakt. ‘Onze missie is ‘to brew f*cking goed beer’, zo staat te lezen op de website. ,,Wij maken speciaalbieren, ook wel craftbeer genoemd,” zegt Ruben Korthuis. “Anderen doen dat ook, maar onze bieren zijn extreem, voor een nichemarkt van echte bierliefhebbers, ‘beergeeks’, zoals wij dat noemen.”
De bieren zijn inderdaad extreem. Wat denk je van smaken sachertorte, tiramisu, bier met aardbeien of ananas… En: “De hop gaat niet met handenvol de ketel in, nee wij denken in kruiwagens. Die hop maakt het bier bitter en daarom zijn onze hoppige bieren een stuk bitterder dan de doorsnee bieren. En hop geeft het bier een heel mooi citrus en fruitig aroma. En als we een kerstbiertje willen maken, zagen we een kerstboom aan stukken en gooien die in de ketel. Ook fruit en snoep als lollies en skittels gaan erin, sommige bieren worden gerijpt in oude whiskeyvaten voor een speciale smaak, kortom we maken maffe bieren.”
Barcodes vallen op de kleurige etiketten van Uiltje erg uit de toon. Ze zijn lelijk.
Met maffe etiketten trouwens, want elk biertje heeft een vrolijk gekleurd etiket, waarin altijd op een of andere manier een uiltje is verwerkt. Leuk om te verzamelen, want geen etiket is hetzelfde. De barcodes vallen op de kleurige etiketten van Uiltje erg uit de toon, vindt Korthuis. “Ze zijn lelijk, dat zou ik wel anders willen.’’
De core-range van Uiltje zijn bieren met als basis Indian Pale Ale. De Engelsen maakten vroeger bier, Pale Ale, als tegenhanger van onze pilsener. “Die ale werd ook verscheept naar koloniën, zoals India, maar bedierf onderweg. Dus werd het bier aangepast om bederf te voorkomen, onder meer door veel hop toe te voegen, want hop conserveert, maar daardoor werd het wel knetter bitter. In de jaren 90 herontdekten Amerikaanse brouwerijen de Indian Pale Ale en voegden er aromatischer hopsoorten aan toe, waardoor een nieuwe bierstijl werd geboren.”
Zodra je wordt opgepikt door grote spelers, krijg je te maken met grote systemen
Uitje Brewing Company heeft een basisassortiment van zes bieren, vooral hoppige bieren en maakt daarnaast per kwartaal zes bieren en twee seizoensbieren. Ze worden gedronken door liefhebbers in de hele wereld, zoals Taiwan, China, Shanghai, de VS, Europa. “Maar zodra je wordt opgepikt door grote spelers, krijg je te maken met ‘grote systemen’. Ik dacht er in het begin niet over na, maar werd door een leverancier gebeld dat we geen barcodes hadden. Ik ben gaan googlen en kwam uit bij GS1. Het is een briljant systeem, want barcodes praten met alle systemen in de wereld.”
"Ik ben gaan googlen en kwam uit bij GS1"
‘Ik moet aparte barcodes hebben voor de Duitse markt’
Het bezorgt de mensen van Uiltje Brewing Company soms ook hoofdbrekens. “Hadden we eindelijk door hoe je de codes maakt en op de flesjes krijgt, wordt de doos met flesjes niet in ontvangst genomen omdat daar dan weer geen aparte barcode op zit.” En omdat het assortiment steeds wisselt, plakken de medewerkers zich suf aan barcodes. Met de verkoop van Uiltje bier in Duitsland speelt een ander probleem. “Daar hebben ze een ander statiegeldsysteem met eigen barcodezegels. Dus ik moet Duitse barcodezegels over mijn eigen barcodes plakken. Maar daardoor raakt mijn eigen logistieke systeem weer in de war. Daar word ik gek van. Het zou fijn zijn als GS1 in dat soort situaties iets kan betekenen.”
---------------------------
Reactie GS1: Verkoop drankverpakkingen op de Duitse markt
Bedrijven willen beschikken over de juiste standaarden om zo te kunnen voldoen aan vereisten van complexe toeleveringsketens en regelgeving. Bedrijven die met uitdagingen worden geconfronteerd, kunnen binnen GS1 samenwerken aan de ontwikkeling van op standaarden gebaseerde oplossingen.
In Duitsland is er een systeem voor retouren, waar distributeurs van drankverpakkingen voor eenmalig gebruik een wettelijke verplichte aanbetaling in rekening brengen op niet-restitueerbare eenmalige drankverpakkingen (plastic, glas, metalen, PPK) op alle handelsniveaus. Duitsland heeft daarvoor specifieke eisen voor de barcode zelf: die moet met een speciale inkt door een speciaal daarvoor gecertificeerde drukker gemaakt zijn.
Bedrijven mogen wel hun eigen GTIN gebruiken, maar die moet op een speciale wijze als barcode op de producten staan. Leveranciers kunnen kiezen voor:
- Het opnieuw plakken van de bestaande barcode met een speciaal geproduceerd labeltje
- De producten voor de Duitse markt laten bedrukken door zo’n speciaal geselecteerde partij.
- Het staat uitgelegd op deze website http://www.dpg-pfandsystem.de/index.php/en/faq.html#
- Standaarden zijn 'levend': ze worden continu aangepast aan de behoefte van de markt. U kunt een wijzigingsverzoek indienen voor een aanpassing in een standaard of richtlijn