31-1-2019

Barcodes niet meer opnieuw gebruiken

Het belang van goede productidentificatie is in zowel de fysieke als de digitale wereld steeds belangrijker. Online blijven producten en bijhorende productinformatie altijd te vinden, zelfs als ze al lang zijn verlopen en niet meer worden geproduceerd. Internationaal hebben bedrijven een wijziging van de status-quo geëist.

Barcodes niet meer opnieuw gebruiken - Barcodes Niet Meer Opnieuw Gebruiken Geen Ruis Meer Over De Identificatie Van Een Product

GS1 Nederland vraagt daarom aan bedrijven – met ingang van januari 2019 - barcodes (GTIN) niet meer opnieuw te gebruiken. Dit betekent dat vanaf nu een toegewezen GTIN (Global Trade Item Number) altijd gekoppeld is aan één product en kan deze niet worden toegewezen aan een ander product. Ook niet als het oude artikel niet langer meer op de markt is.

Waarom is het belangrijk om te stoppen met het hergebruiken van barcodes?

Vanaf januari 2019 mogen GTIN's nooit meer opnieuw worden gebruikt. Waarom? Marieke van der Spruit, communicatieadviseur GS1 Nederland: “In het verleden was het hergebruik van GTIN’s in een aantal sectoren geen probleem. Zodra bijvoorbeeld een bepaalde kledinglijn was uitverkocht of in de supermarkt een winterseizoensproduct uit het assortiment ging, konden GTIN’s na een bepaalde tijd worden hergebruikt. Dit veranderde allemaal toen het internet groeide.”

Er is niets frustrerender dan online zoeken naar een GTIN om te ontdekken dat het een totaal ander product is dan je verwachtte

Het is nu niet ongebruikelijk voor een consument om onderzoek naar een product te doen. Ook zien we steeds vaker dat een verkoper buiten het seizoen om zijn voorraad wil verkopen. “Dus als een GTIN eenmaal aan een product is toegewezen, is deze voor altijd te zien in de online wereld. Er is niets frustrerender dan online zoeken naar een GTIN om te ontdekken dat het een totaal ander product is dan je verwachtte.”, aldus Van der Spruit.

GS1 barcode als paspoort voor uw product

Veel grote retailers eisen tegenwoordig dat leveranciers items hebben met de juiste identificatie voor elk producttype, elk formaat en andere variaties. Van der Spruit: “Elke eenheid (kleur, maat, grootte, hoeveelheid) heeft z'n eigen code nodig. Alleen dan kunnen alle producten makkelijk van elkaar worden onderscheiden.”

Ook online verkopers als bol.com, Wehkamp, Amazon, Google en Alibaba gebruiken de productnummers uit de barcode. Ook omdat ze helpen bij het optimaliseren van de online zichtbaarheid van een product. In de resultaten van zoekmachines verschijnen de producten wanneer consumenten online winkelen Het levert voor retailers veel ruis op als twee verschillende producten eenzelfde GTIN hebben.

Drie voordelen als bedrijven vanaf de basis correct identificeren

Voor zowel bedrijven als consumenten levert het voordeel op als producten een unieke barcode hebben:

  1. De klant vindt sneller waarnaar hij op zoek is, geen verwarring of twijfel of ze het juiste product kopen.
  2. Bedrijven kunnen makkelijker gegevens uitwisselen over producten in de keten, omdat ze over hetzelfde product praten.
  3. Voor de consument is na de koop van een product de garantie, onderhoud en reparatie efficiënter te realiseren als bij de winkel bekend is om welk product het exact gaat (GTIN).