Eerste modebedrijven zijn klaar voor nieuwe datapool
Euretco Fashion is als eerste live met GS1 Fashion Base, de nieuwe datapool voor de modesector. Ook Van Winkel Fashion en Micro Fashion staan in de startblokken om volledig digitaal productinformatie uit te wisselen met ketenpartners. De komende tijd ligt de focus vooral op het aansluiten van meer modebedrijven.
Na een geslaagde test in 2018 heeft de modesector eind 2018 besloten om GS1 Fashion Base sectorbreed te implementeren. Een half jaar later zijn een aantal koplopers vergevorderd met de implementatie van de datapool. “De andere koplopers hebben wat meer tijd nodig. Zij zijn nog druk met implementatie van nieuwe ERP- of productinformatiesystemen”, vertelt projectmanager Sebastiaan van Zundert van GS1 Nederland.
De groep koplopers vormt samen maar een klein deel van de gefragmenteerde modesector. Daarom is de afgelopen maanden veel energie gestoken in het informeren van andere retailers en leveranciers over GS1 Fashion Base. “We hebben een rondetafelbijeenkomst gehad met de leveranciers van Euretco, we waren present op Emerce Fashion en we organiseerden samen met INretail en Modint een informatiebijeenkomst. De olievlek moet nog veel groter worden”, stelt Van Zundert.
Niet gevonden = niet verkocht
In omnichannel retail is betrouwbare en accurate productinformatie een randvoorwaarde. Consumenten hanteren zoekfilters om de kleding te vinden die ze willen hebben. Producten waarvan geen goede informatie beschikbaar is, blijven onzichtbaar voor die filters. “En producten die niet worden gevonden, worden ook niet verkocht.”
Daarnaast is goede productinformatie nodig om goede verkoop- en voorraad rapporten naar leveranciers te sturen. “Merkhouders willen graag weten wat de voorraadpositie in winkel is. Dat wordt lastig als ze producten leveren zonder goede GS1 code (EAN). Kortom, het is nodig dat leveranciers productinformatie als onderdeel van het product gaan beschouwen. Bij de ontwikkeling van een nieuw product moet dat al op het netvlies staan.”
Producten waarvan geen goede informatie beschikbaar is, blijven onzichtbaar voor zoekfilters.
Productinformatie ontsluiten
Veel leveranciers kampen met de uitdaging dat de noodzakelijke productinformatie in verschillende systemen staat. Dat betekent dat ze stappen moeten zetten om die productinformatie te ontsluiten en te consolideren om de datapool goed te kunnen voeden. “Als GS1 Nederland kunnen we hen daarbij ondersteunen. Wij voeren veel gesprekken met de koplopers over hun uitdagingen. De lessen die ze daaruit hebben geleerd, gaan wij via masterclasses en whitepapers aan de sector beschikbaar stellen.”
Ondertussen wordt gewerkt aan uitbreiding van de functionaliteit van GS1 Fashion Base. Onlangs is een proof of concept gestart om ongestructureerde productinformatie met behulp van kunstmatige intelligentie te vertalen in gestructureerde productinformatie. “We merken dat bepaalde productinformatie in verschillende systemen verschillend wordt opgeslagen. Door die informatie op slimme wijze te extraheren, proberen wij de data in een gestructureerd formaat om te zetten.”
Productfoto’s en rapportages
De koplopers - waar onder onder andere Dobotex, Euretco, Just Brands, Micro Fashion, PVH, Suitable, Van Tilburg Mode en Sport, Van Winkel Fashion en Wehkamp deel van uitmaken - denken ondertussen alweer na over vervolgstappen. Op dit moment spreken ze over het uitwisselen van productfoto’s via de GS1 datapool. Nu maken alle retailers zelf foto’s. Als de leveranciers dat een keer zelf doen, scheelt dat een hoop kosten in de keten. “Daarnaast denken we aan het versturen van verkoop- en voorraadrapporten via GS1 Fashion Base en het opnemen van complexere prijsstructuren dan alleen een standaard prijs. Maar het belangrijkste is om eerst zoveel mogelijk partijen op de datapool aan te sluiten”, aldus Van Zundert.
Ondertussen probeert GS1 ook zusterorganisaties in andere landen te interesseren voor een datapool als GS1 Fashion Base. De modesector stopt immers niet bij de landsgrenzen. Veel Nederlandse leveranciers leveren aan retailers in Duitsland, Italië of het Verenigd Koninkrijk. Omgekeerd verkopen veel retailers kleding van buitenlandse merken. “Met een datapool lopen we in Nederland voorop. Wij willen voorkomen dat straks andere landen hun eigen datapool gaan creëren en leveranciers in elk land weer op andere wijze productinformatie moeten aanleveren.”
'We proberen we zoveel mogelijk groepjes van retailers en leveranciers tegelijk over te zetten. Dan hebben alle partijen meteen een goede business case.'
Goede business case
De komende tijd ligt de focus vooral op het aansluiten van meer modebedrijven, zowel leveranciers als retailers. “Het probleem is dat veel leveranciers niet willen starten als geen van hun retailers op de datapool is aangesloten. Datzelfde probleem hebben die retailers. Daarom proberen we zoveel mogelijk groepjes van retailers en leveranciers tegelijk over te zetten. Dan hebben alle partijen meteen een goede business case”, vertelt Van Zundert.
Als laatste wijst de projectmanager van GS1 Nederland nog even op commerciële initiatieven voor de uitwisseling van productinformatie. “Die zullen op lange termijn geen standaard kunnen neerzetten en geen efficiënte keten creëren. Als sector hebben we daarom besloten om in te zetten op GS1 Fashion Base. Het is nu zaak dat modebedrijven kleur bekennen en daadwerkelijk met deze datapool aan de slag gaan.”