Euretco Fashion sluit contract af voor GS1 Fashion Base
Euretco Fashion sluit een contract af met GS1 Nederland voor het gebruik van GS1 Fashion Base. Euretco Fashion wil haar aangesloten multibrand fashion retailers helpen de complexe uitdagingen waarvoor betrouwbare productdata nodig zijn het hoofd te bieden.
Daarom biedt Euretco Fashion aangesloten retailers de mogelijkheid om productinformatie van leveranciers uit de GS1 datapool te ontvangen die nodig zijn voor hun omnichannelactiviteiten.
Bij de start gaan ongeveer 75 retailers de gestandaardiseerde productinformatie gebruiken voor hun omnichannelactiviteiten. In een later stadium gaan de overige leden van Euretco Fashion Nederland gebruikmaken van de data. Het doel van Euretco Fashion is om aangesloten retailers te ontzorgen door de distributie van productinformatie centraal te faciliteren. Ook reduceren zij daarmee inefficiëntie en kosten. Na het aansluiten van de Nederlandse aangesloten retailers, volgen overige Europese landen waaronder Duitsland.
Nog maar op één manier data aanleveren
In juni gaan de eerste aangesloten retailers productinformatie uitwisselen met hun leveranciers via GS1 Fashion Base. Om het succes van het gebruik van deze sectorbrede oplossing te vergroten, roept Euretco Fashion haar leveranciers op de productinformatie alleen nog aan te leveren op een gestandaardiseerde manier.
Volgens de organisatie is het voordeel niet alleen voor de retailer duidelijk. “Ook leveranciers profiteren van het feit dat ze de productinformatie nog maar één keer aan hoeven te leveren op een standaard manier. Het is niet meer nodig om voor elke retailer een apart artikelbestand te maken voor de omnichannelactiviteiten”, aldus Menno Beeren, Omnichannel Manager Fashion Europe.
GS1 Fashion Base helpt bij uitdagingen omnichannel
Beeren legt uit waarom aansluiten op GS1 Fashion Base voor hun noodzakelijk is: “Ondernemers worden geconfronteerd met complexe uitdagingen als het gaat om de beschikbaarheid van accurate en complete productinformatie. We willen deze ondernemers ondersteunen door de toegang tot deze data eenvoudiger te maken. We creëren voor hen een datahub waar we de data uit GS1 Fashion Base voor gebruiken.”
De basis voor alle productdata in GS1 Fashion Base is de GTIN/EAN code. Sebastiaan van Zundert, manager projecten van GS1 Nederland: “Door gebruik te maken van deze unieke identificatiecode kan goede voorraad- en verkoopinformatie makkelijk worden geleverd aan leveranciers. Nu ontbreekt het bij veel moderetailers nog aan deze basale informatie. En met de gestandaardiseerde productdata uit GS1 Fashion Base kunnen retailers hun PIM systeem verrijken en hun customer touchpoints adequater inzetten.”