Heerenzaak: ‘Delen van data in de mode: een slimme zet’
Met GS1 Fashion Base is er voor de modebranche een internationale standaard voor de uitwisseling van productdata. Een slimme zet om je data nu te gaan delen, vindt Sean Heukels van offline en online winkels Heerenzaak.nl en Overhemden.com. Een belangrijke stap voor retailers én leveranciers.
“Als leverancier zet je met gestandaardiseerde data de markt voor jouw bedrijf open”
Sean Heukels is mede-eigenaar van de Heerenzaak in Amsterdam en Overhemden.com en is daarmee een retailer in herenmode voor Nederland en België. De Heerenzaak is een fysieke winkel in Amsterdam, waar klanten vooral komen voor de persoonlijke service en de unieke winkelopzet. Alle klanten worden opgemeten volgens een protocol, waarmee de klant weet wat voor een maattype hij heeft en waarmee hij zelf makkelijk kan kiezen uit het assortiment van tegen de honderdduizend herenartikelen.
Online aankopen lopen via de website of via een eigen smartphone-app in de Appstore, waarna een bestelling kan worden afgehaald of wordt thuisgestuurd. Het assortiment van beide winkels is afkomstig van zo’n zestig leveranciers, die samen negentig merken voeren in overhemden, shirts, truien, poloshirts, boxershorts, accessoires, broeken, sokken en nog veel meer.
Wereldstandaard belangrijk voor retailer
Dit jaar is het kledingbedrijf gestart met GS1 Fashion Base, de datapool waarin productgegevens voor de kledinghandel worden samengebracht. “Het is belangrijk dat leveranciers de data van producten gaan invoeren in deze database. In de mode zijn eigenlijk onvoldoende standaarden, terwijl de leveranciers uit alle landen van de wereld afkomstig zijn. Voor een retailer is het ondoenlijk om met zo veel verschillende datastandaarden en datavelden om te gaan. Juist daarom is er een wereldstandaard ontwikkeld.”
“Sommige leveranciers willen hun productdata wel digitaal aanleveren, maar hebben daarmee gewacht omdat er in diverse exportlanden met verschillende databestanden en datadefinities werd gewerkt. Nu er één wereldstandaard is, is voor hen de tijd ook gekomen om hun data definitief onder te brengen in GS1 Fashion Base.”
'Sneller in staat om producten op te nemen en in de online verkoop te doen – en zonder fouten!'
Niet vindbaar is niet te verkopen
Een correcte en complete database is voor retailers belangrijk voor hun kassasystemen, voor data-analyses, voor assortimentsselectie en voor winkels, stelt Heukels. “Nu nog zijn onze medewerkers met de hand data aan het overtypen uit allerlei bronnen. Wanneer onze productmanagers de data van verschillende leveranciers op een en dezelfde manier binnenkrijgen, zijn zij sneller in staat om producten op te nemen en in de online verkoop te doen – en zonder fouten! Zonder de basisdata als mouwlengte, kleur of boordmaat is een product niet vindbaar en lever je niet de gewenste service. En dus verkoop je niet.”
Klein beginnen
“Alle leveranciers kunnen nu echt beginnen met het gestructureerd delen van data”, stelt Heukels. “GS1 Fashion Base is daarvoor een uitstekende manier om dat volgens een goede standaard te doen. En ik zal niet snel roepen dat iets moet, maar als je internationaal wilt opereren en snel wilt kunnen schakelen dan denk ik dat het een slimme zet is om je data nu te gaan delen via GS1 Fashion Base.”
Heukels adviseert leveranciers om klein te beginnen met het aanleveren van data aan GS1 Fashion Base. “Dataverwerking is complex. Kleinere leveranciers, maar ook de grotere, verslikken zich daar wel eens in. Sommige merken zijn niet zo groot maar zien dan wel de investering in tijd en geld voor zich. Zorg dat je in ieder geval iets van data opstuurt, in ieder geval de basisdata zoals sku, model, kleur, de lengte, de maat, de prijs. Dan kunnen wij al redelijk snel een assortiment samenstellen voor een seizoen.”
'Zorg dat je in ieder geval iets van data opstuurt, in ieder geval de basisdata...'
Advies: vraag hulp bij GS1
"Het invoeren van data is een lastige klus. Klopt. Maar adviseurs van GS1 staan leveranciers graag ter zijde bij hun data-invoer. Vraag hulp," luidt dan ook het advies van Heukels. “Je kunt ook retailers of collega-leveranciers vragen hoe je dit het beste kunt aanpakken. Aan de andere kant: zo heel moeilijk is het ook weer niet, in feite is het niet veel meer dan je gegevens netjes in een Excel-sheet zetten.”
Zodra een leverancier zijn data in GS1 Fashion Base heeft ingevoerd kunnen ze door retailers worden gebruikt en kunnen zijn hun assortiment up-to-date aanbieden. Voor de leverancier zelf kunnen wijzigingen in prijs of product veel makkelijker worden doorgegeven. Daarnaast kan de leverancier zijn gehele assortiment onder de aandacht van de retailer brengen.
Heukels: “Soms kom je er pas na jaren achter dat een leverancier van broeken ook heel mooie truien levert. Nooit geweten, gemiste kans voor beide partijen. En daarnaast is het belangrijk dat je als leverancier met gestandaardiseerde data de internationale markt voor jouw bedrijf open zet.”