Only for Men: ‘Draagvlak leveranciers nodig voor RFID’
Only for Men ziet absoluut toekomst in RFID. Mede daarom nam het bedrijf plaats in het GS1 RFID-Multibrand Mode project en hoopt het bedrijf samen met andere groepsleden de kip-ei-impasse te doorbreken.
Bert Oosterom, logistiek manager bij de winkelketen: “Een aantal retailers wacht op stappen van fabrikanten, die op hun beurt wachten op actie aan de retailerszijde. Door nu te starten met het taggen van kleding met RFID in een aantal van onze winkels hopen we iets in gang te zetten.”
In 2018 startte Only for Men met het taggen van kleding in één grote winkel in Rosmalen. In 2019 wil het bedrijf kleding in nog eens twee grote winkels van RFID-tags voorzien. Initieel was het doel om meer winkels aan de uitrol deel te laten nemen. “Dat bleek te ambitieus, mede omdat we de kleding zelf voorzien van tags. Een deel betreft kleding van onze eigen merken die we in het magazijn voorzien van een RFID-tag. Kleding van overige merken taggen we in de winkels.”
Standaard taggen
Het doel van de GS1 RFID-Multibrand Mode werkgroep (met onder andere Tilburg Mode, Sport, Berden Mode en Smit Mode) is om kleding bij de bron voorzien te krijgen van een RFID-chip. “Dat is de meest effectieve plek in de keten om kleding van een chip te voorzien.” Toch begrijpt Oosterom dat fabrikanten nog niet zelf het initiatief nemen om items te taggen. “Retailers als wij nemen op dit moment hooguit vijftien tot twintig procent van de totaal geproduceerde kledingstukken af. Lukt het ons om dit percentage te vergroten, dan wordt het ook voor fabrikanten interessanter om kleding standaard van een chip te voorzien.”
Draagvlak creëren
Het animo voor de bijeenkomsten van de RFID-werkgroep neemt toe. “We willen draagvlak creëren.” Only for Men startte zelf drie jaar geleden al met het doen van onderzoek naar RFID-gebruik, het bouwen van een business case en het praten met softwareleveranciers. Eind 2018 startte in Rosmalen een pilot. Twee medewerkers scannen elke maandag de winkelvoorraad. “Deze willen we voor 99 procent accuraat krijgen, wat een flinke verbetering zou betekenen ten opzichte van het halfjaarlijkse meetmoment dat we nu hanteren. Ook verwachten we er derving mee terug te dringen.” Het belang van beschikken over de juiste voorraad op sku-niveau is dankzij e-commerce eveneens toegenomen, stelt Oosterom. “Verkoop je een verkeerde maat of een maat die je eigenlijk niet meer op voorraad hebt, dan stel je de klant teleur.”
Snel artikelen vinden
Items die volgens het systeem in de winkel moeten liggen zijn soms moeilijk vindbaar. Het is volgens Oosterom een goed voorbeeld van een issue dat met RFID is op te lossen. “Dankzij RFID vinden we veertig tot vijftig procent van deze onvindbare artikelen alsnog terug. Ook voorkomt het de ‘critical zero’, hardlopende artikelen die er fysiek niet liggen maar wel in het systeem staan. Dankzij beter voorraadinzicht hebben we van langzaam lopende artikelen minder voorraad nodig.”
"Dankzij RFID vinden we veertig tot vijftig procent van onvindbare artikelen alsnog terug"
Terugverdienen investering
De logistiek manager is ervan overtuigd dat de investering in RFID is terug te verdienen, maar vaak is deze wel lastig te berekenen. “Dat hoeft ook niet, RFID is vooral een keuze. In die keuze willen we vooral fabrikanten meekrijgen. Daarbij verwachten we dankzij de voordelen van RFID minimaal één tot drie procent meer omzet te kunnen realiseren.”
Oosterom hoopt dat Only for Men én andere retailers erin slagen met zoveel mogelijk leveranciers van A-merken afspraken te maken. “Veel fabrikanten vullen hun eigen shop in shop bij retailers aan en zijn gebaat bij accurate winkelvoorraden. Goed dataverkeer helpt vervolgens bij het effectiever replenishen.” De logistiek manager voorziet met RFID eenzelfde scenario als bij EDI. “Voor vrijwel alle leveranciers geldt: lever je data niet via EDI aan, dan doen we geen zaken. Hetzelfde kan gaan gelden voor RFID.”
‘Zorg dat je niet te laat bent’
Tips aan collegaretailers heeft de logistiek manager absoluut. “Aan collegaretailers kan ik alleen maar adviseren om leveranciers te vragen mee te denken én te starten met een pilot. Hoe meer retailers meedoen, des te sneller we volume kunnen creëren. Zorg dat je niet te laat bent, dit wordt gemeengoed.”