RFID in de mode leeft en levert
In 2019 deelden verschillende modebedrijven hun ervaringen met RFID. Dat bleef niet alleen bij mode, want ook de FGHS (brancheorganisatie voor sportleveranciers) bracht het belang van RFID onder de aandacht bij hun leden. Niet voor niets: RFID kan de voorraadbetrouwbaarheid flink verbeteren.
Voorraadbetrouwbaarheid is één van de grote voordelen die bedrijven zien als ze met RFID aan de slag gaan. En dan draait het altijd om één ding: klanten zo goed mogelijk bedienen. In de winkel en online. Om dat goed te kunnen doen hebben moderetailers goede informatie nodig over waar welke items zich bevinden.
Met RFID-tagging op artikelniveau is het mogelijk om een uiterst nauwkeurige voorraadbeheer- en beweging te realiseren. Het helpt om winkelschappen tijdig te bevoorraden met de juiste producten met een minimum aan inspanning en kosten. Met hogere verkoopcijfers tot gevolg.
Leveranciers: extra omzet door RFID tags
De sokken- en ondergoedleverancier stichd geeft aan dat vanuit de hele keten gezien, het beter is dat zij de producten van RFID-tags voorzien dan wanneer retailers dat doen. Bakkers van stichd: “Zodra medewerkers in de winkel nog iets aan de producten moeten doen, blijven de dozen langer in het winkelmagazijn staan en zijn die producten niet beschikbaar voor verkoop. Hoe beter de beschikbaarheid, hoe groter het verdienvermogen van de retailer en dus ook van onszelf.”
Adidas staat in de startblokken voor het gebruik van RFID in Europa. In de Russische en Amerikaanse adidas-winkels zijn alle producten al voorzien van RFID-tags. In Europa signaleert adidas eveneens een groeiende belangstelling voor deze technologie, vooral om de winkelvoorraad online zichtbaar te maken. Als het kantelpunt bereikt is, zal het sportmerk ook hier in Nederland RFID gaan inzetten.
'Hoe beter de beschikbaarheid, hoe groter het verdienvermogen van de retailer en dus ook van onszelf'
RFID cruciaal voor succes webshops
Het voorraadbeheer beter stroomlijnen: dat was de wens van Smit Mode. Sijbrand Smit: “We gebruiken RFID nu voor de inventarisatie van voorraden in onze winkels. Dat gaat razendsnel. Daarnaast oriënteren consumenten zich steeds vaker online. Online kun je zien waar jouw item hangt. Als je wilt, leggen we ’t voor je weg. Dan kun je ter plekke komen kijken of het de maat, kleur en kwaliteit is die je wenst.
“De webshop is een belangrijke reden om aan de slag te gaan met RFID-technologie,” zegt Arjan de Wildt van Wildstore. “De voorraad in de winkels is ook de voorraad van onze webshop. In de winkels verzamelen we de online orders, maar dat lukt alleen als de voorraad in de winkels betrouwbaar is. Wat in de webshop staat, moeten we ook echt kunnen uitleveren”.
'De voorraadbetrouwbaarheid met RFID zit op 99,7 procent'
Tom van Geemen van schoenenwinkel Wolkyshop vertelt met trots dat met zijn internationaal opererende omnichannel schoenenwinkel de voorraadbetrouwbaarheid met RFID op 99,7 procent zit. Bovendien kan hij nu zijn voorraden veel vaker tellen. Het is een klusje nu van slechts een kwartiertje. Bovendien helpt het inzicht ook dat je de consument veel beter kunt bedienen. We weten wat we op voorraad hebben en waar het ligt.”
Retailers vragen hulp aan leveranciers:
- Bert Oosterom, logistiek manager van Only for Men: “Veel fabrikanten vullen hun eigen shop in shop bij retailers en zijn gebaat bij accurate winkelvoorraden. Goed dataverkeer helpt vervolgens bij het effectiever replenishen.” Hij voorziet met RFID eenzelfde scenario als bij EDI. “Voor vrijwel alle leveranciers geldt: lever je data niet via EDI aan, dan doen we geen zaken. Hetzelfde kan gaan gelden voor RFID.”
- O.a Intersport, Foot Locker, Sport2000, Daka en Perry Sport hebben nu aan een aantal van hun leveranciers gevraagd om artikelen te gaan aanleveren met een RFID chip. Dirk Vinken, directeur FGHS, brancheorganisatie voor sportleveranciers: “Het is voor leveranciers, distributeurs en retailers in de sportbranche vaak een uitdaging om een nauwkeurig overzicht van de beschikbaarheid van alle artikelen te krijgen. Wie daarbij de stap naar online verkoop zet, is zich er snel van bewust dat een accuraat voorraadsysteem en een efficiënte toeleveringsketen noodzaak zijn. Met RFID kan de sportdetaillist verdere stappen in onmichannel realiseren.”