Scotch & Soda: extra omzet door GS1 label
'Dankzij het GS1 label zijn onze goederen twee tot vijf dagen eerder beschikbaar voor verkoop via Amazon. Dat levert extra omzet op.'
Sinds half december voorziet Scotch & Soda elke uitgaande zending van een GS1 label inclusief GS1 verzendcode. Het label stelt de klanten van het kledingmerk in staat om een complete zending - gekoppeld aan het GS1 verzendbericht - met één scan in te boeken. Amazon is de eerste die dat daadwerkelijk doet, vertelt warehouse manager Alain Braspenning.
Met de GS1 verzendcode (of Serial Shipping Container Code (SSCC)) krijgt elke zending zijn eigen unieke barcode. Door deze code te koppelen aan het GS1 verzendbericht, kunnen bedrijven via EDI aan hun klanten doorgeven wat de exacte inhoud van de zending is. Die klanten hoeven dan alleen nog maar de GS1 verzendcode te scannen om de complete zending – met de informatie uit het verzendbericht – in hun eigen warehouse management of ERP-systeem in te boeken.
Scotch & Soda beschikt over drie distributiecentra in Nederland. De bevoorrading van de eigen winkels en de afhandeling van internetorders vindt plaats vanuit twee distributiecentra in Hoofddorp. Een kwartiertje verderop in Aalsmeer staat het centrale distributiecentrum van 13.500 vierkante meter. Vanuit dit pand vertrekken zendingen naar de andere distributiecentra van Scotch & Soda in binnen- en buitenland, maar ook de groothandelszendingen naar retailers in binnen- en buitenland. “Dit is de plek waar we het GS1 label gebruiken”, stelt Braspenning.
Extra omzet
Dat Amazon gebruik van het GS1 label inclusief verzendcode en verzendbericht verplicht stelt, was een belangrijke motivatie om haast te maken met implementatie. “Wie zijn goederen niet aanlevert met verzendcode en verzendbericht, krijgt een boete van Amazon. Maar belangrijker nog is de tijdsbesparing. Dankzij het GS1 label zijn onze goederen twee tot vijf dagen eerder beschikbaar voor verkoop via Amazon. Dat levert extra omzet op”, vertelt Braspenning.
"Met name in e-commerce is elke tijdwinst meegenomen."
In een dag gepiept
Het duurde wat langer dan gehoopt voordat Scotch & Soda het label daadwerkelijk kon gebruiken. Het nieuwe ERP-systeem - Microsoft Dynamics AX - moest eerst de nodige aanpassingen ondergaan om het geschikt te maken voor gebruik in de modesector. “Implementatie van het GS1 label en de GS1 verzendcode zelf was in een dag gepiept. We maakten al gebruik van de mogelijkheid om onze dozen te nummeren. Die doosnummers hebben we nu vervangen door de verzendcodes. Daarvoor hoefden we alleen het aantal karakters van dit veld in de database uit te breiden. Half december hebben we alles geactiveerd”, vertelt Braspenning.
In het distributiecentrum brengt een rollenbaan de dozen naar de expeditiezone. Naast die rollenbaan staat een labelapplicator die dozen automatisch van het juiste label voorziet. “Op het label staat naast de GS1-verzendcode en de GS1 artikelcode en bij zendingen met meer dan één doos ook het doosnummer. Vervolgens wordt automatisch het bijbehorende GS1 verzendbericht gegenereerd en verstuurd”, vertelt Braspenning, die merkt dat bijna alle klanten graag het verzendbericht ontvangen. “Maar voor zover wij weten is Amazon de enige die het gebruikt zoals het is bedoeld.”
Niet meer aanmelden
Met name in e-commerce is elke tijdwinst meegenomen. Doordat het label en het verzendbericht via de verzendcode feilloos aan elkaar zijn gelinkt, kan Amazon het inboeken van artikelen en het toevoegen daarvan aan het assortiment volledig digitaliseren. “Anders duurt het twee tot drie dagen langer voordat artikelen in de stellingen liggen en online staan. Dan missen we omzet”, stelt Braspenning.
Dankzij het GS1 label hoeft Scotch & Soda zijn zendingen niet meer eerst aan te melden bij Amazon. “Aanmelden betekende dat we online precies moesten aangeven welke artikelen in welke aantallen in welke dozen zaten. Pas als de zending was goedgekeurd, konden we een verzendlabel volgens de specificaties van Amazon uitprinten en op onze dozen plakken. In het ergste geval duurt het vijf dagen voordat die artikelen online staan.”
Breuninger en Zalando
De vraag waarom de modesector het verzendlabel nog niet op grote schaal gebruikt, vindt Braspenning lastig te beantwoorden. “Dat heeft denk ik te maken met onbekendheid met het label, maar misschien ook - net als bij ons - met de beperkte mogelijkheden die de ERP-systemen van modebedrijven bieden. Nu partijen als Amazon het label min of meer verplicht gaan stellen, zullen snel meer partijen volgen. Niemand zit te wachten op boetes.”
Braspenning merkt dat ook andere retailers de voordelen van het label beginnen in te zien. De mogelijkheid om met één scan een complete zending inboeken, biedt voordelen. “Het Duitse warenhuis Breuninger is na Amazon de volgende klant die dat gaat doen. En ik begrijp dat ook Zalando daarover nadenkt”, aldus Braspenning, die ook voor Scotch & Soda nog meer mogelijkheden ziet voor het label. “Misschien kunnen we het ook gebruiken voor zendingen die retailers naar ons retour sturen.”