10-7-2019

Stichd legt met RFID fundament voor transparante keten

Stichd was één van de eerste leveranciers die artikelen met RFID-labels kon leveren. Wat bij de sokken- en ondergoedleverancier - voorheen bekend als Dobotex - begon als pionierswerk, is inmiddels een regulier proces geworden.

Stichd legt met RFID fundament voor transparante keten - Stichd Legt Met RFID Fundament Voor Transparante Keten

Een proces dat bijdraagt aan een betere beschikbaarheid op de winkelvloer en extra omzet voor zowel retailer als leverancier oplevert. Sander Bakkers: “Voor ons is RFID vooral een technologie om op lange termijn extra verdienvermogen en transparantie in de keten te realiseren.”

Sinds 1 juli van dit jaar heet Dobotex officieel stichd. De naamsverandering is een gevolg van de overname door Puma zeven jaar geleden. Tegelijk met de naamsverandering zijn naast sokken en ondergoed twee nieuwe productcategorieën aan het assortiment toegevoegd: swimwear en fanwear. “Met stichd willen we voor onze merken, retailers en consumenten een ervaring creërend die er echt toe doet. Productbeschikbaarheid is daarbij een belangrijke pijler”, vertelt Sander Bakkers, senior business consultant bij stichd.

Stichd onderkende al vroeg de kansen die de RFID-technologie biedt. De sokken- en ondergoedleverancier - licentiehouder van merken als PUMA, Tommy Hilfiger, Levi’s en HEAD - werkt al meer dan tien jaar samen met retailers aan een betere productbeschikbaarheid op de winkelvloer. Bakkers: “In dit kader hebben we veel geïnvesteerd in EDI-connecties met retailers om inzicht te krijgen in winkelvoorraden. Ruim vijf jaar geleden is ook RFID op ons pad gekomen.”

Beschikbaarheid producten verbeteren

Bakkers heeft zich grondig in de technologie verdiept en raakte al snel overtuigd van de voordelen. “RFID is een technologie die ons helpt om de beschikbaarheid van onze producten op de winkelvloer verder te verbeteren en is daarmee een verlengstuk is van de bestaande services aan onze klanten. Hoe beter de beschikbaarheid, hoe groter het verdienvermogen van de retailer en dus ook van onszelf. De enige vraag die we hadden: wat is het meest geschikte moment om met RFID aan de slag te gaan?”

‘Hoe beter de beschikbaarheid van producten op de winkelvloer, hoe groter het verdienvermogen van de retailer en dus ook van onszelf.’

Stichd begrijpt dat voor leveranciers een belangrijke rol is weggelegd bij RFID. “Als we naar de hele keten kijken, is het beter dat wij de producten van RFID-tags voorzien dan wanneer retailers dat doen. Zodra de medewerkers in de winkel nog iets aan de producten moeten doen, blijven de dozen langer in het winkelmagazijn staan en zijn die producten niet beschikbaar voor verkoop. Daarom werken wij graag samen met retailers om het hele proces zo efficiënt mogelijk in te richten”, zegt Bakkers.

RFID-labels rollen automatisch uit de printer

Dobotex beschikte in het Tilburgse magazijn aanvankelijk over een aparte afdeling voor het taggen van producten. Inmiddels is dat proces geïntegreerd in het reguliere proces van Stichd. Als een medewerker na het picken van een order naar een werkstation gaat en de barcode op pickbon scant, rollen de benodigde RFID-labels automatisch uit de printer. “Wij zijn klein begonnen met de producten voor één Intersport-filiaal, maar de volumes zijn snel gegroeid en groeien nog steeds. Wat helpt, is dat de helft van de producten al een extra behandeling ondergaan voordat ze het magazijn verlaten. We brengen al labels aan op producten, alleen gaat het nu om een ander label. Dit is gewoon een extra service voor retailers geworden.”

Vanaf het volgend voorjaar worden de producten van het Levi’s-merk al in de fabriek getagd. “De adoptie van RFID in de Levi’s-winkels is zo groot, dat source tagging nu interessant begint te worden. De businesscase is op financieel gebied nog niet helemaal sluitend, maar we zijn overtuigd van de kansen die source tagging biedt. Daarom starten we nu met één merk, zodat we daarvan kunnen leren. Want als de goederen straks in ons eigen magazijn binnenkomen met een chip erop, biedt dat ook voor ons logistieke mogelijkheden.

‘De adoptie van RFID in de Levi’s-winkels is zo groot, dat source tagging nu interessant begint te worden.’

Serialisatie van producten

Bakkers noemt twee belangrijke valkuilen. De eerste is het ontbreken van praktische kennis over de implementatie van RFID. Wat doe je bijvoorbeeld als een printer in de storing schiet en het niet helpt om die opnieuw te kalibreren of opnieuw de rol met labels aan te brengen? “Zit het probleem in de labels, in de printer of in de labelsoftware? Bij barcodes kun je meestal met het blote oog zien wat fout gaat, maar dat is bij RFID niet het geval.”

De tweede valkuil is de serialisatie van producten. RFID-technologie werkt pas echt goed als elk individueel product van een serienummer is voorzien, maar dat blijkt nog niet zo gemakkelijk met vier merken en duizenden klanten in heel Europa en daarbuiten. “Veel retailers kijken toch in eerste instantie naar hun eigen operatie, niet naar de hele supply chain. Maar wij kunnen niet de serialisatie voor één retailer aanpassen. Dan wordt het bijna onmogelijk om te waarborgen dat die serialisatie voor alle klanten klopt, ook de toekomstige klanten. Ook in de afstemming met de merken hebben wij nog een paar stappen te zetten.”

Fundament voor transparantie

Bakkers heeft nog een belangrijke tip voor andere leveranciers die voor de keuze staan om met RFID aan de slag te gaan: focus op de lange termijn. “Voor ons is dit nooit een project geweest met keiharde financiële doelstellingen. Natuurlijk moet RFID uiteindelijk bijdragen aan de winstgevendheid, maar zien RFID vooral als een kans op om lange termijn extra verdienvermogen te genereren.”

Op lange termijn hoopt Dobotex de transparantie in de hele supply chain te vergroten. Als source tagging gemeengoed is geworden, kan elk individueel product op de voet worden gevolgd. “Dan denk ik vooral aan duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Consumenten zullen steeds meer vragen stellen over de gebruikte materialen en de wijze waarop die zijn verwerkt in onze producten. Met RFID leggen we het fundament voor een volledig transparante keten.”