Wild Store: ‘RFID in winkel cruciaal voor webshop’
Dat RFID niet alleen interessant is voor grote fashionretailers, bewijst Wild Store. Dit Brabantse familiebedrijf implementeert de technologie in twee winkels. Het inventariseren van de voorraad vergt nu nog maar een half uurtje in plaats van drie dagen.
“Onze voorraad moet kloppen”
Eigenaar Arjan de Wildt verwacht dat de voorraadbetrouwbaarheid stijgt naar 99,8 procent. Dat is cruciaal met het oog op de webshop. “Onze voorraad moet kloppen.”
Behalve twee winkels in Dinteloord en Hoeven heeft Wild Store ook een webshop. Die webshop is een belangrijke reden om aan de slag te gaan met RFID-technologie. “De voorraad in de winkels is ook de voorraad van onze webshop. In de winkels verzamelen we de online orders, maar dat lukt alleen als de voorraad in de winkels betrouwbaar is. Wat in de webshop staat, moeten we ook echt kunnen uitleveren”, verklaart Arjan de Wildt, telg uit het geslacht dat 99 jaar geleden zijn eerste winkel in gemengd textiel opende.
Van doorslaggevend belang was de subsidie die Wild Store heeft ontvangen van de Provincie Noord-Brabant. “Dat geld kwam uit de subsidieregeling Smart Industry & Logistics in West-Brabant. Een investering in RFID is kostbaar, maar dankzij deze subsidie ook haalbaar voor een kleine fashionretailer zoals wij. Daardoor kunnen we onze klanten in kleine dorpen als Dinteloord en Hoeven een breed en interessant assortiment blijven aanbieden. Dat is goed voor de leefbaarheid.”
"Wat in de webshop staat, moeten we ook echt kunnen uitleveren."
Handmatig scannen
De traditionele manier om de voorraadbetrouwbaarheid te vergroten is het tellen van de voorraad met barcodescanners. Dat betekent alle producten stuk voor stuk scannen met een handscanner. “Onze winkels zijn met 300 vierkante meter vrij groot. Met drie barcodescanners hadden we drie dagen nodig om alles te inventariseren. Na implementatie van RFID zijn drie medewerkers binnen een half uur al klaar”, vertelt De Wildt.
Tot voor kort inventariseerde Wild Store slechts één keer per jaar de totale voorraad. Nu pakt het Brabantse familiebedrijf eens per week één van beide winkels. “Naarmate het seizoen vorderde, groeiden de voorraadverschillen. Denk aan teruggebrachte artikelen die verkeerd werden ingeboekt, beschadigde artikelen die niet werden afgeboekt of gewoon winkeldiefstal. Aan het eind van het seizoen lag de voorraadbetrouwbaarheid meestal tussen de 80 en 85 procent. Met RFID streven naar 99,8 procent.”
Automatisch replenishment
De Wildt noemt meer voordelen van RFID. Denk aan automatische replenishment van never-out-of-stock-artikelen. Als de voorraad onder een bepaald minimumniveau komt, verstuurt Wild Store automatisch een EDI-bericht naar de leverancier die vervolgens met een nalevering komt. “Dit deden we al, maar als de voorraad niet klopt, klopt ook de nalevering niet. Met het risico dat we te veel op voorraad of juist lege schappen hebben.”
Op termijn biedt RFID-technologie de mogelijkheid om nieuwe businessmodellen te introduceren. “We kunnen sneller wisselen van collectie en sneller inspelen op behoeften in de markt. Stel dat we weer een lange warme zomer krijgen en niemand winterjassen koopt. Dan hebben we straks beter inzicht in de voorraad korte broeken die we nog hebben liggen. Als het weer dan toch omslaat, kunnen we die alsnog binnen een mum van tijd vervangen door winterjassen. Met RFID zijn de voorraden in ons IT-systeem snel bijgewerkt. We hoeven daarvoor niet meer duizenden artikelen handmatig te scannen.”
"We kunnen sneller wisselen van collectie en sneller inspelen op behoeften in de markt."
Taggen bij de bron
Een uitdaging is dat Wild Store alle artikelen zelf moet taggen. “We waren al gewend om alle artikelen te voorzien van een beveiligingstag. Daarin zit nu ook een RFID-tag, die we door het scannen van de barcode aan het artikel kunnen koppelen. Dat is inderdaad een extra handeling”, beaamt De Wildt. “Maar omdat elke RFID-tag een uniek nummer heeft, kunnen we nu ook elk individueel kledingstuk volgen.”
Helaas heeft Wild Store nog geen leveranciers die zijn artikelen aanlevert met RFID-tag. De Wildt: “Sourcetagging zou fantastisch zijn. Zaak is om met leveranciers het gesprek aan te gaan en hen te overtuigen van de voordelen van RFID. Goed dat GS1 hierover met leveranciers in gesprek is. Sourcetagging is zeker geen utopie. Het is tenslotte ook gelukt om kleding al bij de bron te voorzien van barcodelabels.”
Medewerkers meenemen
De Wildt heeft gemerkt hoe belangrijk het is om de medewerkers mee te nemen. “Het is cruciaal dat zij begrijpen wat RFID is, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. En ze moeten de procedures kennen. Als bijvoorbeeld een RFID-tag bij de kassa wordt ontkoppeld, moeten daar geen andere artikelen liggen die we niet willen verkopen. Als medewerkers dat niet weten, kunnen we flink de mist ingaan.”
Als alle 29 medewerkers straks gewend zijn aan RFID en de voorraadbetrouwbaarheid op het gewenste niveau is, kan De Wildt nadenken over nieuwe toepassingen. “Je kunt allerlei marketingtools aan RFID koppelen. Denk aan ‘smart mirrors’ of gepersonaliseerde aanbiedingen op het moment dat een klant met zijn telefoon een tag uitleest. Of denk aan een klant die na sluitingstijd in onze etalage iets leuks ziet hangen en dat met zijn telefoon meteen kan bestellen. Maar voor dat soort toepassingen is het nu nog te vroeg.”