18-12-2020

2020: goed jaar voor bewustwording belang gestandaardiseerde productdata

Leveranciers en retailers die (nog) niet op de datapooltrein zijn gesprongen, ze bestaan nog, maar het aantal krimpt gelukkig met de dag. Dit is een positieve ontwikkeling in het coronatijdperk, waarin steeds meer consumenten online kopen.

2020: goed jaar voor bewustwording belang gestandaardiseerde productdata - 2020 Goed Jaar Voor Bewustwording Rond Belang Van Gestandaardiseerde Productdata

GS1 Belgilux en GS1 Nederland werken in de sector doe-het-zelf, tuin en dier op het gebied van de GS1 datapool nauw samen. Daarom blikken we met een aantal partijen terug op een uitdagend, maar boeiend 2020.

Corona heeft als een accelerator gewerkt

Leveranciers en retailers die (nog) niet op de datapooltrein zijn gesprongen, ze bestaan nog, maar het aantal krimpt gelukkig met de dag. Dit is een positieve ontwikkeling in het coronatijdperk, waarin steeds meer consumenten online kopen. GS1 Belgilux en GS1 Nederland werken in de sector doe-het-zelf, tuin en dier op het gebied van de GS1 datapool nauw samen. Daarom blikken we met een aantal partijen terug op een uitdagend, maar boeiend 2020.

Wie niet inzet op goede online productcontent, riskeert dat zijn product niet eens wordt gevonden

Gestandaardiseerde productdata winnen aan belang. Dat merkt ook Marco van der Lee, sectormanager van GS1 Nederland. “2020 was een bijzonder jaar, met een enorme impact van Corona op onze samenleving. Economisch zagen we een enorme groei aan e-commerce. De consument oriënteert zich en koopt steeds meer online. Daarom is goede productcontent belangrijker dan ooit. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. Wie niet inzet op goede online content, riskeert dat zijn product niet eens wordt gevonden.”

Vanwege alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van omnichannel - die ondanks Corona ook gewoon door zijn gegaan - blijft Intergamma hameren op de correctheid van data en het gebruik van de GS1 datapool. “Kloppen de data niet, dan kunnen we ook online geen goede productinformatie aanbieden”, getuigt Ingmar Hensbergen, manager datamanagement en lid van de GS1 business council. Wij kunnen dan ook geen nieuwe functionaliteiten op onze site aanbieden om de customer journey te verbeteren, wat zeker in dit Corona-jaar belangrijk is. En dat scheelt ons en onze leveranciers omzet. Verkeerde data zorgt er ook voor dat filters op de websites niet werken of dat producten op de verkeerde pagina op onze website terechtkomen. Dit komt de geloofwaardigheid en de product- en merkbeleving niet ten goede.”

'Als data niet kloppen, dan kunnen we online geen goede productinformatie aanbieden'

Productdata van hoge kwaliteit

Hensbergen: “We zijn blij dat in 2020 de GS1 Taskforce 'Datakwaliteit’ is opgericht. De GS1 business council heeft dit initiatief omarmt waarmee we richting de hele sector aangeven hoe belangrijk datakwaliteit is. Door dit nu vanuit de sector op te pakken bundelen we de krachten waardoor er snelheid gemaakt kan worden. We hebben niet stil gezeten en de knelpunten bij het aanleveren van de productdata geïdentificeerd. In 2021 gaan we het onderwerp hoger op de agenda van leveranciers zetten, het datamodel optimaliseren en ook de obstakels die de ‘vulgraad’ (vulling van specificaties) belemmeren wegnemen.”

Hij vervolgt: “Het aantal nieuwe leveranciers die aansloten op de GS1 datapool is dit jaar twee keer zoveel als in de 2 jaar daarvoor. Dat niet alleen, ook de eerder aangesloten leveranciers hebben data van meer productgroepen aan de datapool toegevoegd. Het gaspedaal is in 2020 dus echt ingedrukt, ook voor op het benadrukken van het belang van correcte, accurate, goed getimede en volledige data.

Tuin en dier ook actief

Dit jaar hebben negen retailers uit de tuin- en diersector de intentieverklaring ondertekend om met de datapool aan de slag te gaan. “Dat sluit aan bij de marktontwikkeling naar e-commerce, maar uiteraard willen ze ook hun order-to-cash-business optimaliseren”, gaat Marco van der Lee verder. “Bovendien leveren veel leveranciers uit de doe-het-zelfsector ook aan de tuin- en diersector, dus zij hoeven dan voor beide sectoren alleen nog maar de GS1 datapool te gebruiken. Maar voor alle leveranciers is het natuurlijk een enorm voordeel dat er een eind komt aan het aanleveren van data op veel verschillende manieren zoals Excel. En we zijn blij dat al twee tuin- en dierretailers live zijn.”

'Voor beide sectoren hoeven leveranciers alleen nog de GS1 datapool te gebruiken'

Eenduidigheid in productdata

IJsvogel Retail, het bedrijf achter de formules Boerenbond en Pets Place, is één van de Nederlandse tuin- en dierretailers die in 2020 de intentieovereenkomst ondertekenden voor het gebruik van de GS1 datapool. Dit vanuit het bewustzijn dat goede productdata cruciaal zijn voor een gestroomlijnde bevoorrading van de 134 Pets Places en 67 Boerenbond-winkels, maar ook voor een goede informatievoorziening op de webshops. Ard Malenstein, algemeen directeur van IJsvogel Retail. “Wij hebben last van verkeerde productdata. Die leiden tot verkeerde productvergelijkingen, verkeerde bestellingen en extra retouren.”

Eén richtlijn voor productafbeeldingen

In België groeide het besef rond goede online content in 2020 misschien zelfs nog iets harder dan in Nederland. “Veel doe-het-zelf-retailers moesten de deuren sluiten”, vult Sarah Lard sectormanager bij GS1 Belgilux aan. “Zij hadden geen andere keuze dan vol op het online kanaal in te zetten. Daardoor worden ook productafbeeldingen belangrijker. We werken nu met één richtlijn voor het maken van productafbeeldingen over alle sectoren heen. Stap twee is het toevoegen van de afbeeldingen aan de datapool, om ze zo tot bij de retailers te brengen. Goede productafbeeldingen zullen de relevantie van de datapool alleen maar verhogen.”

Dat onderstreept Annemarie Auping, product data manager bij Fetim graag. Zij is als leverancier nauw betrokken bij GS1 voor het onderwerp productafbeeldingen. “We zien alleen maar voordelen aan het delen van onze productafbeeldingen via de GS1 datapool. Goede productfoto’s zullen de online conversie een enorme boost geven. Daarmee verlaag je de drempel om tot een aankoop over te gaan, omdat je met die aanpak potentiële eindklanten verleidt en enthousiasmeert. De enorme impact en de huidige groei van online sales hebben dit onderwerp alleen maar relevanter gemaakt. Per type product is het wel belangrijk om de toegevoegde waarde van de specifieke productafbeelding in te schatten. Foto’s moeten vooral de herkenbaarheid van het product bevorderen.”

Afbeelding als referentie bij omnichannel

Hubo is ook een van de voortrekkers in de doe-het-zelf-sector als het gaat om gestandaardiseerde productdata. “We hebben elf leveranciers die al actief zijn en die ons hun productafbeeldingen via de GS1 datapool bezorgen”, verklaart Marc Henkens, e-commercemanager en lid van de GS1 business council. “Dat heeft van ons team behoorlijke inspanningen gevraagd om dat in ons systeem te integreren en de noodzakelijke controles uit te voeren, maar sinds een tweetal maanden werkt dat erg goed.”

'Het is totaal ondenkbaar om online nog te verkopen zonder kwalitatieve productafbeeldingen'

In dit bizarre jaar merkten ze ook bij Hubo een grote toename van e-commerce. “Daardoor is het eigenlijk totaal ondenkbaar om online nog te verkopen zonder kwalitatieve productafbeeldingen. Ondanks de heropening van de winkels, zagen we een heuse toename van het aantal online aankopen. Wie nog naar de fysieke winkels komt, is grondiger voorbereid dan ooit: consumenten komen naar onze winkels om hun aankopen te doen nadat ze online alle productdata hebben gecheckt. Ze vergelijken wat ze online zagen met het artikel dat ze in de winkel zien. Die vergelijking gebeurt niet op basis van de barcode, maar op de afbeelding. Zelfs onze medewerkers gebruiken onze website om onze klanten te helpen. Dat is het perfecte voorbeeld van de ‘omnichannel’-aanpak.”

Gevaarlijke stoffen

Intergamma gebruikt de datapool ook voor data over gevaarlijke stoffen en bouwproducten. “We hebben in 2020 succesvol een pilotproject afgerond en zijn nu volop bezig met het uitrollen naar al onze leveranciers. De materie is best ingewikkeld en we hebben gemerkt dat we hiervoor nauwer met onze leveranciers moeten samenwerken. De voorbereiding hiervoor is gedaan en we gaan daar begin 2021 mee aan de slag. Kortom, naast het onboarden en toevoegen van e-commerce data komt er deze extra vereiste aan data bij. Leveranciers die hier nu nog niet mee bezig zijn moeten echt aan de slag.” zegt Ingmar Hensbergen.