7 tips om aan de slag te gaan met datakwaliteit
In de sector levensmiddelen en drogisterij blijft datakwaliteit aandacht vragen. Zeker nu er steeds meer productinformatie aan het datakwaliteitprogramma wordt toegevoegd, zoals bijvoorbeeld van drogisterijartikelen. Lees de tips van zeven leveranciers die u voorgingen.
1. De Menken Keuken: Zoek interne steun
Marcel Freke is medewerker verkoop binnendienst bij De Menken Keuken: “Intern was het bij ons lastig om anderen te overtuigen van het belang van correcte data. Je collega’s zien de data niet als iets dat bijdraagt aan de winst, het kost alleen maar geld. Tot we een keer van een retailer een rekening kregen omdat onze data niet compleet waren, doordat ik er gewoon te weinig tijd voor had. Toen pas zagen ze hier intern hoe belangrijk de data zijn. En mijn chef is er ook helemaal achter gaan staan.”
2. Windmolenkaas: Maak tijd vrij voor betrouwbare artikelgegevens
Ria Looman, verantwoordelijk voor de administratie bij Windmolenkaas: “Betrouwbaarheid en kwaliteit zijn twee van onze drie kernwaarden, naast innovatie. Ook de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze artikelgegevens is dus uiterst belangrijk. Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de productspecificaties en etiketinformatie in GS1 Data Source correct zijn. Het mag bijvoorbeeld niet zo zijn dat informatie over bijvoorbeeld allergenen niet goed is. Dat kan tot serieuze problemen leiden bij consumenten.”
3. Doesburgsche Mosterd- en Azijnfabriek: Begin op tijd
Rokus van Blokland is eigenaar van de Doesburgsche Mosterd- en Azijnfabriek: “Het is een kwestie van op tijd beginnen, om tijdig alle data op een rij te krijgen. Als je dat niet doet krijg je vanzelf een probleem met je afnemers. Je rijdt jezelf in de wielen als je dat niet op een goede manier aanpakt. Ik kan me voorstellen dat grote bedrijven er veel meer moeite mee hebben, maar het principe is hetzelfde.”
4. Melleson Optics: Hanteer een gestructureerde aanpak
Hanneke Valkenburg, verantwoordelijk voor datakwaliteit bij Melleson Optics: “Hanteer een gestructureerde aanpak. “En neem daar de tijd voor. Het kost aan het begin extra tijd om artikeldata te verzamelen en goed in de datapool te zetten, maar die inspanning betaalt zich later terug. Wij zijn nu veel minder tijd kwijt aan het beantwoorden van vragen van klanten.”
5. Terra Natura International: Leg informatie zo goed mogelijk vast
Frank Broos, Master data specialist bij Terra Natura International: “De oplossing is om zo goed mogelijk te meten, te wegen, gemiddelden te hanteren en etiketten vast te leggen. Alleen zo ben je zeker van je datakwaliteit, ook al hebben we altijd te maken met verschillende seizoenen, leveranciers, telers en herkomst, waardoor gewicht en afmetingen nog altijd kunnen afwijken.”
6. Euro Pâttiserie: Groepeer artikelen met identieke verpakkingsformaten
Majorie Overkamp, commercieel medewerker binnendienst bij Euro Pâtisserie: “Het is handig om alvast een voorselectie van artikelen te maken. Bijvoorbeeld seizoensartikelen groeperen en eventueel uitstellen omdat deze artikelen niet het gehele jaar beschikbaar zijn. Ook handig is om artikelen met identieke verpakkingsformaten te groeperen. Een schaduwbestand in Excel zorgt er voor dat ik snel en gemakkelijk tussentijdse wijzigingen - en die komen met enige regelmaat - bij kan houden. Anders verlies je snel het overzicht.”
7. Mondelēz International: Blijf continu aan de kwaliteit van productdata werken
Nicole de Groot, customer service & logistics manager bij Mondelēz Benelux: “Op een gegeven moment stond het aantal logische controles zelfs op nul, maar dat is bijna onmogelijk vol te houden. Met elke mutatie in productdata kan immers een onjuistheid erin sluipen. Datakwaliteit is een zaak die continu aandacht blijft vragen.”