7 tips om aan de slag te gaan met de GS1 datapool
Retailers in de sector doe-het-zelf, tuin en dier vragen steeds vaker aan hun leveranciers om productinformatie met hen te delen via de GS1 datapool. Ook aan de slag? Lees dan deze tips van leveranciers.
Pokon Naturado: Duidelijke verantwoordelijkheden
Gert van Ginkel, operationeel directeur bij Pokon: “Je moet er gewoon mee aan de slag gaan en iemand of een afdeling ervoor verantwoordelijk maken. De oplossing voor het verzamelen en het stroomlijnen van de data ligt in de inzet van de juiste middelen, systemen en mensen, want data loopt als rode draad door alle processen.”
Akzo Nobel: Begin klein
Raymond de la Court, managing director bij Akzo Nobel: “Begin klein, doe een pilot met een partner en zie hoe het werkt. En als je ziet welke voordelen het brengt, kun je opschalen. Het is een leercurve waar je doorheen moet. Als het binnen je organisatie duidelijk en logisch is waarvoor het dient, is iedereen mee. Het is dus eerst een investering in tijd en energie, maar die betaalt zich terug in hogere kwaliteit, minder nawerk en een betere klantbeleving.”
PPG: Samenwerking met retail is key
Alexander Blömer, key account manager bij PPG: “Ga met de retailer in gesprek, zodat de juiste voorbereidingen getroffen kunnen worden voor uiteindelijke publicatie van de artikeldata. Zorg voor een goede gezamenlijke afstemming vooraf over de indeling van de assortimenten en de productgroepen (GS1 GPC bricks). Onze afdeling datamanagement heeft rechtstreeks geschakeld met de afdeling datamanagement bij Intergamma. Ze spreken dezelfde taal, zitten samen kort op de bal en kunnen makkelijk zaken afspreken.”
3M: Standaard handhaven cruciaal
Daniel Vogt, data publishing analyst bij 3M: “Het is een absolute aanrader om zich te houden aan de parameters zoals ze in de GS1 datamodellen zijn gedefinieerd. Die standaard handhaven is cruciaal, want voor leveranciers wereldwijd is het onmogelijk om verschillende versies te ondersteunen.”
Calodar: Doe het gewoon
Caroline Van der Voort, commercieel directeur bij Calodar: “Juiste, correcte gegevens zijn absoluut onontbeerlijk en daarom hebben we ook snel de beslissing genomen om daar stevig in te investeren. Zo’n proces is een verhaal van ‘fail & restart’, maar het komt erop neer om te volharden. Doé het gewoon. Het is zinloos de kop in het zand te steken en te wachten tot retailers deze vraag op tafel leggen. Het vergt een investering en een nieuwe aanpak, maar een alternatief is er niet.”
Bolton Adhesives: Zorg dat datakwaliteit op orde is
Marketing proces manager Martijn Ruijten en Application Administrator Stoffel de Korte bij Bolton Adhesives (bekend van o.a. Bison) geven als belangrijkste tip: “Zorg dat de datakwaliteit op orde is. Start je met het delen van de verkeerde data, dan arriveert deze ook in andere systemen en ben je de controle kwijt. We hebben voor een decentrale aanpak gekozen, waarbij specialisten hun eigen stukje data bijhouden. Dus de afdeling marketing vult de commerciële gegevens in en de afdeling quality assurance is verantwoordelijk voor de chemische informatievoorziening.”
PGZ/Feeder One: Kraakheldere workflow is noodzaak
Imre Dekker, data manager bij PGZ/Feeder One zegt dat het bedrijf een stappenplan heeft opgezet waarbij het eerst aan de bij GS1 toeleveranciers vraagt om een deel van de productinformatie door te geven. Zij kozen er bewust voor om kleine stappen te zetten op weg naar een soepele datasynchronisatie met de GS1 datapool. “Je kunt natuurlijk niet zomaar van je toeleveranciers vragen om volledig anders te gaan werken. Hetzelfde geldt voor onze organisatie, hoe belangrijk we data ook mogen vinden. Een kraakheldere workflow is keiharde noodzaak.”