Barcode, wereldwijd paspoort voor product in online retail
De barcode is sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw niet meer weg te denken uit het retaillandschap. Grondlegger van het gebruik van de barcode in Nederland is GS1. De wereldwijd opererende organisatie gaat nu weer een stap verder met de service ‘Verified by GS1’ waarbij extra productinformatie aan de barcode kan worden vastgelegd.
Ook Flikken Maastricht had afgelopen vrijdag een aflevering over het belang van geregistreerde barcodes. Spannend, spannend. Rechercheurs onderzoeken de dood van een meisje met een barcode op haar arm. Ze ontdekken dat er verschillende barcodes zijn, “maar bij GS1 Nederland staat de barcode niet geregistreerd?”
Meer dan 45 jaar geleden werd de barcode geïntroduceerd in Amerika om het retailproces te versnellen door producten aan de kassa te kunnen scannen, begint Seppa Jongsma, Manager Customer Relations bij GS1 Nederland.
“In 1976 nam Albert Heijn het initiatief om het concept naar Nederland te halen. Omdat het systeem alleen maar werkt als alle leveranciers zich aansluiten, is een not-for-profit organisatie opgericht om dat te gaan regelen. Zo is GS1 ontstaan (toen nog EAN genaamd). In eerste instantie was coderen en scannen het doel, een eerste vorm van identificatie. Maar gedurende de jaren heeft de barcode zich ontwikkeld en is ook het retaillandschap veranderd. Dat maakt een uniek paspoort voor een product nóg relevanter.”
Complete productinformatie
Aan de barcode wordt niet getornd. De streepjescode blijft nog altijd de weergave van de 13-cijferige (numerieke) code. Door aan de code een minimale set aan productdata toe te voegen zou je de online verkopen volgens Jongsma een enorme boost kunnen geven.
'Data is vandaag de dag onderdeel van een goed product en dat valt of staat met een unieke identificatie'
“Data is vandaag de dag onderdeel van een goed product en dat valt of staat met een unieke identificatie. Dat laatste doen we voor traditionele retailers al vele jaren, maar sinds online commerce zo booming is, is het nóg belangrijker om de identificatie goed te hebben.
Uit onderzoek in Amerika blijkt dat 59% van de MKB bedrijven een direct verband zien tussen het bieden van complete productinformatie (zoals afbeeldingen, productoorsprong etc.) in hun online omgeving met het aantal verkochte producten. Ze behaalden het afgelopen jaar een omzetgroei van meer dan 25%. Bovendien gaf 57% van deze ondernemers aan dat als zij GS1 barcodes op hun producten gebruiken, dit ervoor zorgt dat hun klanten hun producten gemakkelijker online kunnen vinden.”
Verified by GS1
GS1 is de enige officiële partij om barcodes aan te schaffen. “Je kunt producten van elkaar onderscheiden doordat ieder product een unieke code krijgt,” vervolgt Jongsma. “Zie het als een paspoort voor je product. Het is mogelijk om de ‘code’ te verrijken met zes velden, zoals afbeeldingen, merknaam, productomschrijving, productclassificatie, enz. Bij voldoende verstrekte informatie krijgen artikelen het predicaat compleet. Via ons nieuwe wereldwijde register ‘Verified by GS1’ kan op basis van de GS1 barcode deze extra informatie worden opgevraagd door derden.”
'Verkopende partijen, zowel retailers als marktplaatsen, zien vaak door de bomen het bos niet meer'
Jongsma geeft een voorbeeld. “Verkopende partijen, zowel retailers als marktplaatsen, zien vaak door de bomen het bos niet meer. Zo zijn er vele aanbieders van bijvoorbeeld dezelfde producten, denk aan laders van mobiele telefoons, elk ook met eigen prijzen en net iets andere productinformatie. Als marketplace of retailer wil je kunnen aantonen wat het verschil is. Met ‘Verified by GS1’ is dat perfect mogelijk. Ook als er iets mis is, weet je wie je kan aanspreken.”
Wereldwijd miljoenen GTIN’s door GS1 uitgegeven
Verified by GS1 stelt retailers in staat om de identiteit van de producten die ze verkopen te verifiëren. “Als de informatie in de winkelcatalogi is gebaseerd op de juiste productinformatie leidt dat tot meer omzet, minder retouren en minder namaakproducten,” resumeert Jongsma. “Wereldwijd zijn er miljoenen GTIN’s door GS1 uitgegeven."
"De behoefte om te komen tot het register van GS1 is helder: de unieke artikelnummers spelen een rol in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot order picking. Iedereen heeft baat bij de nieuwe datadienst. We moedigen dan ook zowel retailers als merken aan hun producten te verrijken in ons wereldwijde register. Je kunt het immers maar één keer goed doen.”