Bonprix biedt unieke winkelervaring met RFID
Retailers zoeken massaal naar nieuwe oplossingen voor de anderhalvemetereconomie. In Hamburg heeft fashionretailer bonprix een jaar voor de uitbraak van het coronavirus een innovatief retailconcept geïntroduceerd dat opvallend goed lijkt te voldoen aan de eisen van de anderhalvemetereconomie.
In de pilotstore speelt RFID-technologie een cruciale rol
In het bonprix-filiaal aan de Mönckeberg Strasse 11 in Hamburg staan geen rekken vol dameskleding waar klanten zelf moeten zoeken naar de juiste kleur en maat van dat ene jurkje. Integendeel: van elk kledingstuk hangt maar één exemplaar in de winkel.
Als een klant geïnteresseerd is in een jurkje, kan zij de 2D-code op het label scannen met de bonprix-app op haar smartphone. Terwijl ze geniet van een kop koffie aan de fashionbar, verzamelt een medewerker het bestelde jurkje en levert dat af in één van de opvallend ruime paskamers. Past het jurkje niet? Dan kan ze via het interactieve scherm in de paskamer een andere maat bestellen zonder de paskamer te hoeven verlaten.
Antwoord op lange wachttijden
“Wij waren op zoek naar een customer experience die ons zou onderscheiden van andere retailers”, zegt Christian Jansen, head of digital product management bij bonprix. “Een nieuw concept dat een antwoord vormt op de soms drukke winkels en lange wachttijden. Een concept waarin we de voordelen van online en offline winkelen kunnen combineren. Vier jaar geleden zijn we al gestart met de eerste ideeën. We hebben onderzoek gedaan onder 500 klanten, een lab opgezet om te experimenteren en een testwinkel ingericht om nieuwe technologieën uit te proberen. Dat alles heeft geleid tot de opening van de pilot store in Hamburg op 14 februari 2019.”
'Een concept waarin we de voordelen van online en offline winkelen combineren.'
Jansen gaf samen met CEO Daniel Fuechtenschnieder tekst en uitleg over het nieuwe concept tijdens een webinar van Zebra, dat samen met system integrator Mieloo & Alexander een belangrijk deel van de technologie heeft geleverd. Volgens hen leven we in de ‘age of assistance’, waarin de smartphone de rol van assistent vervult.
“Met onze smartphones doen we werkelijk alles. Waarom zouden we die dan niet gebruiken om ook het shoppen in de winkel gemakkelijker te maken? We hebben onze app daarom uitgebreid met de mogelijkheid om labels van kledingstukken te scannen en in de gewenste maten te bestellen. Ook betalen kan met de app zonder een fysieke kassa te hoeven bezoeken.”
Winkel vol met RFID-technologie
Voor dit nieuwe concept is de hele winkel voorzien van RFID-technologie. Op het moment dat een klant een kledingstuk scant en toevoegt aan haar digitale winkelmandje, wordt op basis van RFID-technologie de voorraadbeschikbaarheid gecheckt. Het betreffende item wordt gereserveerd, zodat het niet langer beschikbaar is voor andere klanten. Is het mandje vol? Dan wordt automatisch een order aangemaakt voor één van de medewerkers in het micromagazijn achter de schermen. Een algoritme berekent de kortste looproute langs de bestelde artikelen, zodat de wachttijd zelfs op zaterdag beperkt blijft tot twee of drie minuten.
Als de medewerker de order heeft verzameld en afgeleverd in een paskamer, krijgt de klant een seintje via de app. Via het scherm in de paskamer kan ze een andere maat of aanvullend artikel bestellen. De artikelen die de klant daadwerkelijk wil afrekenen, kan ze direct meenemen. RFID-readers registeren welke artikelen in de paskamer achterblijven en welke artikelen met de klant de paskamer verlaten. Vervolgens volgt via de app een verzoek om te betalen. Dat kan via de app, maar ook met de pinpas of met cash. Als de klant de winkel dreigt te verlaten voordat de betaling is afgerond, krijgt ze een waarschuwing met de vraag of ze iets is vergeten.
Intern logistiek systeem
Ondertussen ontvangt een medewerker de opdracht om de paskamer leeg te maken en de achtergebleven artikelen na controle weer in het micromagazijn te leggen. Dankzij de RFID-tag op de artikelen wordt de voorraad automatisch bijgewerkt. “De winkel heeft in feite een eigen intern logistiek systeem. Omdat alle artikelen zijn voorzien van een unieke RFID-tag, weten we altijd waar in de winkel welk artikel ligt. Bovendien verzamelen we op deze manier een schat aan data, die ons in staat stelt om de processen in de winkel verder te optimaliseren”, stelt Jansen.
'Door de unieke RFID-tag weten we altijd waar in de winkel welk artikel ligt.'
Bonprix krijgt veel positieve feedback van klanten. “Die feedback helpt ons om het concept verder te ontwikkelen. De winkel is ruim een jaar geleden geopend, maar de software verandert nog steeds vrijwel elke week. Telkens weer voeren we kleine verbeteringen door”, vertelt Jansen, die eraan toevoegt dat er nog geen concrete plannen bestaan voor uitrol naar andere winkels. “Deze winkel in Hamburg is onze proeftuin. Voorlopig zijn we hier nog niet klaar met leren en optimaliseren. Een tweede winkel met dit concept verwacht ik niet voor begin volgend jaar.”