Decathlon wint met RFID aan efficiëntie en inzicht
Ruim tien jaar geleden zette Decathlon haar eerste stappen in de wereld van RFID. De van origine Franse sportwinkelketen zag de grote mogelijkheden van de technologie om een nauwkeuriger voorraadbeheer en meer efficiëntie te realiseren. Een voorloper die RFID nu ook gebruikt voor interactie met de klant.
Het bedrijf zet sterk in op innovatie en wellicht vormt dat de kracht achter de omzetgroei in 2019, die wereldwijd met 9% naar 12,4 miljard euro steeg. Marco Barendregt, Operations leader Decathlon Nederland vertelt daar graag meer over.
Unieke informatie met RFID
Vanuit zijn rol helpt Barendregt technologieën te vinden die het voor zowel klanten als medewerkers in de winkel beter maken. “En RFID is een technologie die heel veel processen efficiënter kan inrichten, omdat je er unieke informatie per artikel mee kunt opslaan. Al in 2009 is mijn collega Hervé D'Halluin in Frankrijk begonnen met RFID, dat toen nog in de kinderschoenen stond. In 2013 zijn we het gaan implementeren in Nederland.”
'Bij de productie kunnen we al aangeven welke gegevens we er allemaal in verwerkt willen hebben'
GS1 ontwikkelde standaarden voor RFID en zorgt daarmee voor de uniformiteit. “GS1 zorgt ervoor dat de tags op producten door meerdere partijen gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld voor het uitwisselen van informatie en het vergroten van inzicht in de hele keten. Samenwerking wordt een stuk efficiënter”, licht Barendregt toe. De toepassing van RFID begint al in de fabrieken. “Bij de productie kunnen we al aangeven welke gegevens we er allemaal in verwerkt willen hebben. In een voetbal die in China wordt geproduceerd, bijvoorbeeld, zit naast een barcode ook een RFID-label verwerkt. Elk label krijgt een unieke code waarmee de aantallen bij verzending en ontvangst snel in kaart kunnen worden gebracht.”
Met een racket langs de schappen
Ook in de winkels biedt RFID duidelijke voordelen, vindt Barendregt: “In 2013 hadden we in Nederland nog maar drie winkels. De eerste RFID-implementatie was daardoor relatief makkelijk: aan de kassa scanden we producten automatisch en snel via een scanbak. Het tweede voordeel was dat we de producten in de winkel beter konden tellen. Voorheen gingen we met scanners langs de barcodes van alle producten – een tijdrovend proces. Nu lopen we met een RFID-racket langs de schappen, waarbij alles automatisch wordt gelezen. Inmiddels is zo’n 99,5% van alle artikelen in onze winkels voorzien van een RFID-label.” Decathlon weet dus nagenoeg precies wat er in de schappen en op voorraad ligt.
'Decathlon weet dus nagenoeg precies wat er in de schappen en op voorraad ligt'
Meer klantinteractie
Toepassingen met RFID hebben ook allerlei mogelijkheden voor de interactie met klanten. “Eind 2018 hebben we in Rotterdam de eerste 100% RFID-winkel geopend. Vooral met de zelfscankassa hebben we klanten positief verrast: afrekenen gaat nu drie tot vier keer sneller. Dat betekent geen rijen meer en meer mensen die in de winkel service kunnen verlenen.” Decathlon biedt daarnaast veel content bij producten, die klanten kunnen opvragen door de RFID-code te scannen. “In een aantal winkels hebben we een RFID-reader waarmee je op een tablet bijvoorbeeld twee typen hardloopschoenen met elkaar kunt vergelijken. En in de toekomst wordt gebruikgemaakt van een zogenaamde ‘digital twin’. De klant kan dan met zijn telefoon via een scan van bijvoorbeeld een sneaker naar trainingsinformatie, filmpjes of social media worden geleid. Ook achtergrondinformatie over het productieproces en gebruikte materialen zijn eenvoudig te delen met de klant.”
Recycling en veiligheid
“Mocht ergens een productiefout in zitten, dan kun je heel specifiek zien welke producten het betreft en dus heel gericht ingrijpen. We testen momenteel ook met het recyclen van onze producten. Dankzij de unieke code kunnen we producten makkelijker een tweede leven geven, omdat we precies weten wat de samenstelling van het product is en of die materialen herbruikbaar zijn. Op dit moment is Decathlon actief op zoek naar wasbare en betaalbare tags om het recyclen van kledingstukken makkelijker te maken. We hebben GS1 gevraagd daarover mee te denken.”
'We kunnen producten makkelijker een tweede leven geven, omdat we precies weten wat de samenstelling van het product is'
Robotisering
Decathlon werkt nu aan de inzet van RFID-robots. Barendregt: “We bouwen in Tilburg een warehouse waar het grootste deel van onze producten door middel van robotisering en RFID zal worden verpakt en gedistribueerd. De verpakkingen en de producten worden dan via scantunnels gelezen en aan elkaar gekoppeld, Zo weten we 100% zeker dat we de goede zending naar de winkel sturen. Want een accurate voorraad is cruciaal voor goede omnichannel-verkoop."
"Bij ‘Click & Collect’, waarbij je online een product selecteert om het in de winkel op te halen, is het erg belangrijk dat het er daadwerkelijk is. We doen daarom nu tests met robots die ’s nachts door de winkel rijden en alle producten tellen, waardoor je iedere ochtend precies weet hoeveel van elk product in de winkel ligt. Zo kun je je stock levels optimaliseren en efficiënt door het land verspreiden.”