Een product zonder informatie bestaat straks niet meer
Podcast Let’s talk business over productinformatie. Veel bedrijven herkennen vast de trend dat de groei naar informatie niet meer tot stilstand komt. Iedere schakel in de keten wil de informatie kunnen halen die hij nodig heeft. Dan heb je het over veel informatie, online en offline. Je vraagt je af: hoeveel informatie moet ik nog gaan verwerken?
In de uitzending van Let’s Talk Business van New Business Radio sprak Ron Lemmens met Hans Wessels, FrieslandCampina, Ingmar Hensbergen, Intergamma en Loek Boortman, GS1 Nederland. Centraal stond:
Bestaat een product zonder informatie eigenlijk nog wel?
Productinformatie is iets waar we allemaal mee bezig zijn. Retailers, leveranciers, ziekenhuizen, de wetgever, appbouwers en natuurlijk de consument hebben allemaal een groeiende behoefte aan productinformatie en willen dat snel en betrouwbaar beschikbaar. Dat is een enorme opgave. In de radioblokken aan het woord Loek Boortman, GS1 Nederland, Ingmar Hensbergen, Intergamma en Hans Wessels, FrieslandCampina.
GS1: De barcode en daaraan gekoppeld eenduidige productdata
Loek Boortman, chief technology officer GS1 Nederland: “We herkennen ons als consument allemaal dat we een enorme datahonger hebben. Al is het alleen maar om zeker te weten dat een product op voorraad ligt alvorens naar de winkel te gaan. Data is dus voor de consument belangrijk, maar ook voor de verschillende partijen in de keten. En overheden vinden het interessant om goede productinformatie te krijgen om beleid op te baseren, acties en maatregelen in te voeren.”
Dat begint met de basis van de barcode naar daaraan gekoppeld eenduidige productdata. Luister deel 1 van de uitzending met Loek Boortman
Intergamma: Product goed tonen is een lange data-reis naar het (online) schap
Ingmar Hensbergen, manager datamanagement Intergamma: “Hoe meer je met data bezig gaat, des te meer kansen je ziet. Dagelijks verbeteren en optimaliseren we onze processen, het voldoen aan productinformatie is immers een dagelijkse business. Het gaat dan om de online en fysieke reis van onze klant te optimaliseren. Daar gaat een lange weg van wat voor productinformatie nodig is aan vooraf. Natuurlijk is daarin de afstemming met leveranciers belangrijk.
Vandaag de dag bezoeken consumenten eerst de webshop om zich te oriënteren op hun klus, om te controleren of er voldoende voorraad is voor ze de bouwmarkt gaan. Luister deel 2 van de uitzending met Ingmar Hensbergen
FrieslandCampina: Elk product zijn eigen code
Hans Wessels, senior projectmanager FrieslandCampina: “Had je voorheen eerst alleen informatie staan op het product, nu heb je met één klik met je telefoon de informatie die je wilt weten. Daarin zie je dat de online en offline werelden snel samensmelten. Natuurlijk gaat het bij onze producten om een betrouwbaar product en om de authenticiteit. Je wilt die informatie beschikbaar stellen zodat die consument een goede keuze kan maken.
Voor die Chinese consument - en ook die uit HongKong - gaat het erom dat zij zeker weten dat het een écht Friso-blikje gaat en dat ze willen weten waar het vandaan komt. Het mooie? Een unieke code, de QR-code, kan zelfs op één enkel blikje. Luister deel 3 van de uitzending met Hans Wessels.
Luister terug naar Let’s talk business: ‘Waarom is productinformatie belangrijk’
De gehele uitzending van het radioprogramma Let’s Talk Business ‘Waarom is productinformatie belangrijk’ luistert u hier terug.