20-1-2020

FrieslandCampina toont consument herkomst product met QR-code van GS1

Om de herkomst van haar producten aan consumenten te laten zien, maakt FrieslandCampina als eerste Nederlands bedrijf gebruik van GS1 Digital Link, de nieuwe standaard voor het online volgen van je producten. Het bedrijf zet de nieuwe standaard als eerste in voor de Aziatische markt.

FrieslandCampina toont consument herkomst product met QR-code van GS1 - Friesland Campina En GS1 Digital Link

Nederlands bedrijf zet GS1 Digital Link in

Via een QR-code op de verpakking kan de Aziatische consument met één klik zien wat de herkomst van hun Friso melkpoeder is, kijken of het écht de melkpoeder van Friso is én in de toekomst direct het product afrekenen. Op basis van productvolume kan dit worden beschouwd als 's werelds grootste implementatie van GS1 Digital Link tot nu toe.

FrieslandCampina wil zijn consumenten laten zien waar de door hen gekochte kindervoeding vandaan komt. Samen met technologiepartner Kezzler werd de ‘Trackeasy’ ontwikkeld. Door het scannen van de QR-barcode op het product komt de consument terecht op een website waar de herkomst van het product wordt getoond. Zo kunnen de melkveehouders van FrieslandCampina de Aziatische consument een kijkje geven op hun melkveebedrijven.

'Ouders in staat stellen weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen op basis van transparante informatie'

Rob Van Stek van FrieslandCampina: “Dankzij de technologie van Kezzler is het digitaliseren van honderdduizenden individuele producten met de GS1 Digital Link eenvoudig. Door de Trackeasy-technologie kan flexibiliteit en schaalbaarheid worden geleverd, met lage operationele lasten. Op deze manier stellen we ouders in staat weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen op basis van transparante informatie."

Met één klik QR-code scannen, makkelijk antwoorden vinden

De QR-code wordt bijvoorbeeld ook ingezet bij digitale promotieacties als een fabrikant een product wil laten scannen. Het slimme van de QR-code van FrieslandCampina is dat de inhoud is gestandaardiseerd volgens de ‘GS1 Digital Link standaard’ waardoor met een barcode meerdere soorten informatie aan een product kan koppelen. Dit voorkomt dat er een veelvoud van barcodes op de verpakking komt te staan. De QR-code van GS1 kan zonder een speciale app met de camera van een smartphone worden gescand. Zo wordt het de slimme sleutel voor antwoorden op verschillende vragen over een product.

GS1 Digital Link: de slimme sleutel voor productinformatie

GS1 Digital Link is een nieuwe standaard die beschrijft hoe je de GS1 identificatie van een product kunt koppelen aan online informatie. Je doet dat met een webadres (URI) waarin de bron van de informatie staat (de domeinnaam) en de identificatie van het product (de GS1 code eventueel met batch of zelfs serienummer).

Zo kun je de productidentificatie met het batchnummer gebruiken om de fabriek te achterhalen waar het is geproduceerd of de bron van de gebruikte ingrediënten, zoals in het geval van FrieslandCampina de melk. Ook kan er een productbeschrijving of een gebruikshandleiding worden toegevoegd. Je kunt ook nog informatie toevoegen voor specifieke gebruikersgroepen. Een scan met een allergenen app zal dus allergeneninformatie opvragen. Tot slot kan er incidentele informatie worden toegevoegd, zoals bijvoorbeeld in het geval van een terughaalactie.

'Het mooie aan de standaard? Door de GS1-identificatiecodes in het webadres te gebruiken wordt het eenvoudiger informatie over producten te delen'

Grens tussen off- en online informatie vervaagt

Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland: “Offline is de koppeling met GS1-identificatiecodes al vele jaren geregeld in de applicaties achter de scanner. Door die unieke GS1-identificatiecodes nu ook in het webadres te gebruiken wordt het eenvoudiger informatie over producten te delen. Dat is het mooie aan de nieuwe standaard GS1 Digital Link . Zeker omdat de grens tussen de off- en online informatie vervaagt. Met GS1 Digital Link weet iedereen over welk product het gaat en is alle relevante informatie opvraagbaar. Daarnaast geeft het de producent inzage in welke informatie door de consument wordt opgevraagd. Zeker als je daarbij het structured data van GS1 en schema.org gebruikt.”

FrieslandCampina toont consument herkomst product met QR-code van GS1 - QR Code Friso

Case

Meer informatie over de use case (Engels)

Scan en zie de toepassing live

Scan de QR-code van GS1 onderop de bus Friso babyvoeding of klik op deze GS1 Digital Link die in de QR-code zit, om de toepassing te zien: HTTPS://TOFRISO.COM/01/08716200732338/21/XR5LLFHK6NCVSBY

Dit voorbeeld is in 2023 aan het artikel toegevoegd

FrieslandCampina toont consument herkomst product met QR-code van GS1 - QR Code Friso