25-11-2020

Goed nieuws: steeds meer producten digitaal geboren

De barcodes die twee miljoen fabrikanten gebruiken voor meer dan vier biljoen producten per jaar kunnen naar de online wereld worden gebracht. GS1 Digital Link maakt de weg vrij om al die biljoenen producten die er in de wereld zijn met het internet te verbinden.

Goed nieuws: steeds meer producten digitaal geboren - Goed Nieuws Steeds Meer Producten Digitaal Geboren Met GS1 Digital Link

Dit betekent dat de GS1 codes nu een toegangspoort zijn tot consumenteninformatie. En tot nog veel meer…

Bijna een halve eeuw na de historische eerste "piep" van de barcode, is er nu een nieuwe standaard ontstaan die de fysieke wereld met het internet verbindt: GS1 Digital Link. Deze standaard breidt de kracht en flexibiliteit van de GS1 codes uit door ze deel uit te laten maken van het web. Dit biedt merkfabrikanten de flexibiliteit om met één enkele code op het product verschillende ervaringen te leveren aan verschillende partijen. Van consumenteninformatie tot informatie over traceerbaarheid en API's van zakenpartners. Er is veel meer mogelijk.

De kracht van één code

De wereldeconomie wordt gedreven door allerlei goederenstromen. Daarin gebeurt heel veel: elk item wordt ergens gemaakt van materialen, onderdelen of ingrediënten die ergens anders vandaan komen. Het wordt verpakt, staat op pallets, wordt verzonden, gedistribueerd, besteld, verkocht en geleverd. En uiteindelijk weggegooid, (gedeeltelijk) gerecycled of doorverkocht.

Terwijl consumenten en overheden meer transparantie over producten eisen, werken fabrikanten aan een transformatie om hieraan te beantwoorden. Hier toont GS1 Digital Link zijn kracht: door simpelweg het nummer uit de GS1-code te gebruiken, brengt het online allerlei productinformatie beter in beeld. Op elk punt in het traject kun je van elk product op itemniveau gegevens koppelen. Gedigitaliseerde data zorgen voor zichtbaarheid, validatie en real-time intelligentie in de hele keten. Elk product kan smartphone-interactief zijn, handelen met point-of-sale systemen en verbinding maken met het internet – allemaal met één code op het product.

Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland: “In de 30 jaar dat ik bij GS1 werk is dit de echte vernieuwing. Sommige bedrijven werkten al aan dit idee met hun eigen barcode, maar deze standaard maakt het mogelijk dat fabrikanten, retailers en al die andere partijen in de keten dezelfde barcode kunnen gebruiken en informatie via internet real-time met elkaar en de consument kunnen delen.

GS1 Digital Link: zorgvuldig gestructureerde URL’s

GS1 Digital Link zet de wereldwijd geaccepteerde identificatiecodes om in een webadres. Met behulp van een aanpasbare 'resolver' kunnen (merk)fabrikanten verschillende scans van dezelfde identificatiecode naar passende eindbestemmingen sturen. Zo zal een scan met een ‘magazijntoepassing’ naar een hele andere informatie leiden dan een scan met een ‘consumententoepassing’. Bovendien kunnen er real-time aanpassingen worden gedaan, wat bijvoorbeeld bij een recall erg nuttig kan zijn.

Met een zorgvuldig gestructureerde URL heb je de mogelijkheid om de GTIN uit te breiden met batch- of itemnummers. Dat maakt het artikel eenvoudiger en beter te begrijpen, zoals de oogstgegevens bij wijn, de productiebatch bij railonderdelen, of een enkele productidentificatie voor een kunstwerk. Om het gewenste detailniveau van productinformatie te bereiken, kunnen ze allemaal worden opgenomen in één gestandaardiseerde URL, die op zijn beurt kan worden toegevoegd aan het product met behulp van een passende gegevensdrager, zoals een 2D-code (QR-code of Data Matrix) of RFID-tag.

“Het GS1-systeem en de technologieën die het internet aandrijven zijn volwassen en massaal geïmplementeerd”, zegt Phil Archer, director web solutions bij GS1 Global Office. “GS1 Digital Link combineert deze twee elementen zodanig, dat alle geïdentificeerde items – of het nu een product of een zending is – gekoppeld kunnen worden aan een willekeurig aantal informatiebronnen in allerlei verschillende online omgevingen.”

Gekoppeld aan het digitale ecosysteem

GS1 Digital Link zorgt ervoor dat elke smartphone wereldwijd de GS1 code kan scannen en zo verbinding kan maken met producten om informatie over de bron, reis en samenstelling ervan te bekijken en te delen. “De GS1 Digital Link is een potentieel spelveranderende standaard, die elk product letterlijk koppelt aan het web en het digitale ecosysteem”, zegt Sanjay Sarma, vicepresident Open Learning van het Massachusetts Institute of Technology en lid van de Raad van Bestuur van GS1.

De hele toeleveringsketen kan ervan profiteren. De status van producten kan snel worden achterhaald, de traceerbaarheidsinformatie kan helpen de toeleveringsketens real-time te optimaliseren. Een consument kan controleren of producten authentiek zijn, terwijl een bedrijf de consument gepersonaliseerde diensten en ervaringen kan leveren. Zo zou je kunnen concluderen dat steeds meer producten digitaal worden geboren.