6-1-2020

Groei barcodes blijft aanhouden door startende ondernemers

Bijna 5.000 van de kleinere barcodepakketten zijn er in 2019 aangeschaft, wat neerkomt op een stijging van ruim 20% ten opzichte van het jaar daarvoor. Ondernemers die hun producten via online platformen willen gaan verkopen, zijn de belangrijkste drijver van de groeiende vraag naar officiële barcodes.

Groei barcodes blijft aanhouden door startende ondernemers - Groei barcodes blijft aanhouden door startende ondernemers

Als ondernemer wil je dat je product overal verkocht kan worden. De realiteit van online verkoopplatformen is dat jaarlijks honderdduizenden verschillende artikelen vernieuwd of aangevuld worden. De identificatie van producten met een unieke barcode wordt daarom alleen maar belangrijker. Productidentificatie en productinformatie moeten dan efficiënt zijn georganiseerd.

Artikelen onderscheiden en de juiste positie op het digitale schap

Ondernemers profiteren van de voortdurende groei in online aankopen door de consument. Met de unieke identificatie van een product met GS1 barcodes zorgen ondernemers ervoor dat hun producten voor altijd aan hun bedrijf zijn gekoppeld. Met een GS1 code maak je je product online én offline kenbaar aan marktplaatsen, verkopers én klanten.

Ook de nadrukkelijke wens van online platformen is dat ieder artikel een uniek EAN nodig heeft om alle artikelen van elkaar te onderscheiden en om ervoor te zorgen dat producten de juiste positie binnen de winkel krijgen. Dit heeft als gevolg dat duizenden ondernemers GS1 voor het aanschaffen van barcodes weten te vinden.

Met een GS1 code maak je je product online én offline kenbaar aan marktplaatsen, verkopers én klanten

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “De barcode is een belangrijke mijlpaal in het proces van ondernemen. Je begint met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel, je krijgt van de Belastingdienst een BTW-nummer en wellicht registreer je je product bij het merkenbureau. De barcode is een volgende mijlpaal. Door de GS1 code die aan het product hangt, met de bijbehorende informatie, weten afnemers en marktplaatsen dat het product ‘echt’ is. Zo is de GS1 barcode als een wereldwijd paspoort voor je product.”

Juiste productinformatie onmisbaar in het verkopen van producten

Marktplaatsen en retailers willen in staat zijn om de identiteit van de producten die ze verkopen te kunnen verifiëren. Als de informatie in de winkelcatalogi is gebaseerd op de juiste productinformatie leidt dat tot meer omzet, minder retouren en minder namaakproducten.

Nu nog verspilt (online) retail tijd, geld en middelen aan het op orde krijgen en houden van hun data voor hun (digitale) schappen. Ook de merkeigenaar ziet dat hun producten online niet altijd goed zichtbaar zijn of zelfs verkeerd staan. Bovendien hebben merkeigenaren nu geen enkele manier om de identificatie van producten aan (online) retailers te bevestigen.

‘Verified by GS1’ zorgt voor één centrale waarheid

Het nieuwe register van GS1 is noodzakelijk omdat de unieke artikelnummers een rol spelen in bijna alle processen, van voorraadbeheer tot advertenties en van inkoop tot orderpicking. Dat is waarom eind vorig jaar de nieuwe dienst ‘Verified by GS1’ werd gelanceerd. De basisgegevens van producten (zoals merknaam, productomschrijving, gewicht, en foto’s) worden geregistreerd om ervoor te zorgen dat altijd voor iedereen duidelijk is welk product bij welke artikelcode hoort.