Intratuin gaat voor een efficiënte integrale keten
Intratuin gaat samen met andere grote retailers in de tuin- en diersector de GS1 datapool gebruiken om te kunnen beschikken over goede productinformatie. GS1 interviewden Brigit van der Steeg en Remco Donselaar van Intratuin.
Zoals in meerdere sectoren wisselen de assortimenten van ‘tuin en dier’ in een steeds hoger tempo. Daarbij draait het nu vooral om een grotere zorg voor de wereld, vertelt manager assortimenten Brigit van der Steeg: “Mensen vertroetelen graag hun huisdieren, maar ook de zorg voor vogels, vlinders en bijen groeit. De tegels eruit, groen erin en ervoor zorgen dat er weer insecten en vogels komen.”
Intratuin probeert ook zelf duurzamer te zijn, zegt informatiemanager Remco Donselaar. “Samen met Tuinbranche Nederland zijn we daarover in gesprek. Het gaat dan vooral om het verduurzamen van de verpakkingen en afvalstromen.” Zo heeft elk artikel vele kenmerken. En omdat die productdata betrouwbaar moeten zijn, wilde Intratuin de communicatie in de keten verbeteren.
Datapool als portaal
Retailers werken vanuit hun eigen systemen en leveranciers leveren de door de retailers gewenste lijsten met data separaat aan. ‘Data’ betekent dus veel werk voor leveranciers. “Als je dat voor de hele branche maar één keer hoeft te doen, levert dat voordeel op”, zegt Van der Steeg. Om die data inzichtelijker te maken, hebben de belangrijkste tuin- en dierretailers besloten de GS1 datapool te gaan gebruiken. Ze vragen hun leveranciers om de productdata via deze centrale datapool aan te leveren. “Het is belangrijk dat wij over alle gegevens met betrekking tot logistiek en artikelkenmerken, zoals kleur, materiaal, afmeting en dergelijke kunnen beschikken. GS1 is bij uitstek geschikt als het portaal waar je al die productgegevens kunt ophalen.”
'Het voordeel is vooral dat je snel en zonder kans op fouten met elkaar kunt communiceren over artikeldata'
Efficiëntere ketenprocessen
De hele sector kan hiermee profiteren van efficiëntere ketenprocessen, zegt Van der Steeg: “Het voordeel is vooral dat je snel en zonder kans op fouten met elkaar kunt communiceren over artikeldata. Staat het in de GS1 datapool en ben je als retailer gekoppeld, dan kun je de data ophalen naar je eigen systemen. In de wereld van nu veranderen assortimenten dagelijks en gaan er telkens weer Excellijsten heen en weer. Dat handmatige werk is met deze datapool niet meer nodig.
Donselaar: “We pakken het nu met de hele branche op, omdat het belang groot is en we een statement willen maken dat retailers het niet alleen kunnen.” Van der Steeg knikt instemmend: “We moeten het samen doen. Als een leverancier het voor de hele branche doet, kan iedereen daarop aansluiten. Leveranciers zijn er dus bij gebaat dat iedereen meedoet. Het is even werken om het erin te zetten, maar levert iedereen in de integrale keten meer inzicht, efficiency, accuratesse, beschikbaarheid en snelheid op.”
'We pakken het nu met de hele branche op, omdat het belang groot is en we een statement willen maken dat retailers het niet alleen kunnen'
Omnichannel impact
Ook de consument gaat er wat van merken: meer inzicht in de betrouwbaarheid en volledigheid van online artikelinformatie. Van der Steeg: “Omnichannel is 24/7 aanwezig zijn en voldoen aan de verwachtingen die de klant aan je stelt. Je moet betrouwbaar en snel zijn, dus snel artikelgegevens kunnen opvoeren en inzicht geven in de beschikbaarheid van artikelen. Dit lukt alleen als je de productinformatie kwalitatief en efficiënt met elkaar deelt.”
Online verkoop is volgens Donselaar het verlengstuk van de winkels en vereist veel en vooral betrouwbare productinformatie. “De juistheid van artikeldata is bij online presentatie nog relevanter dan op het schap. In de huidige situatie zien we dat onbetrouwbare artikelinformatie in de logistieke keten tot veel fouten en overhead leidt. Informatie over verkeerde aantallen in verpakkingen, het ontbreken van wettelijk verplichte gevaarlijke stoffen informatie zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. Daar komt echt verandering in.”
'De juistheid van artikeldata is bij online presentatie nog relevanter dan op het schap'
Interne uitdagingen
Dit jaar besloot Intratuin haar logistiek te gaan uitbesteden. Donselaar: “Het is niet onze core business, daarom komen alle hardwaren (zoals tuingereedschap) binnenkort via logistiek dienstverlener IDL in Den Bosch. Voor ons groen-assortiment gebruiken we nog ons eigen distributiecentrum in Aalsmeer.”
Intratuin doet veel aan eigen productontwikkeling, met een private label en eigen import. Van der Steeg: “Intratuin is de afgelopen jaren gegroeid van een beperkt private label aandeel naar een groot assortiment aan specifieke Intratuin-producten. Daarmee onderscheiden we ons in de markt. Als je online allemaal dezelfde merken/producten verkoopt, heb je veel prijsconcurrentie.” Het betekent ook dat de uitdagingen voor Intratuin nu vooral intern liggen, zegt Donselaar: “We willen ook de data van onze private label-producten gaan standaardiseren. Verder moeten we mensen bij elkaar brengen, processen op elkaar afstemmen en systemen gaan aanpassen op de standaarden van GS1.”
Prachtige mijlpaal voor hele sector
De toegevoegde waarde van GS1 zit volgens Van der Steeg met name in het samenbrengen van retailers en leveranciers binnen de sector doe-het-zelf, tuin en dier: “Onder hun regie zijn al heel veel stappen gezet om de artikeldata te verbeteren. Zij hebben ervoor gezorgd dat leveranciers wereldwijd zich hebben aangesloten. Zonder GS1 waren we nog niet zover geweest als we nu zijn.” Ze is erg blij dat Intratuin nu met de andere retailers in de sector tot overeenstemming is gekomen. “Het is een prachtige mijlpaal. We verwachten hiermee een efficiencyslag te maken. Met de voorwaarden die een efficiënt logistiek systeem vraagt, zijn we bij de standaarden van GS1 uitgekomen. En daarmee maken we een hele mooie slag in het professionaliseren van onze integrale keten.”