Mondelēz: Datakwaliteit blijft continu aandacht vragen
De kwaliteit van productdata blijft aandacht vergen van zowel retailers als leveranciers. Mondelēz International heeft met hulp van inkooporganisatie Superunie mooie resultaten geboekt. Binnen een half jaar is het aantal fouten in productdata beduidend verminderd.
“Data wordt steeds belangrijker en het is noodzakelijk dat aan de kwaliteit van productdata continu gewerkt blijft worden. De ene leverancier vergeet de bewaartemperatuur van een product door te geven, de andere maakt fouten in het aantal omdozen dat op een pallet staat”, vertelt Inge Duijf, Specialist Data Management bij Superunie.
Verder neemt de vraag van consumenten naar meer informatie toe en willen zij die sneller kunnen terugvinden, denk aan allergenen. Naast dat leveranciers via GS1 Nederland inzicht krijgen in de kwaliteit van hun productdata, hebben ze bij Superunie ook een portaal (adam) opgezet dat hen hierover informeert.
Toen Mondelēz International in adam zag dat een deel van de productdata inaccuraat was, zijn zij meteen in actie gekomen. “We hebben afgelopen zomer een actieplan gemaakt. Daarmee zijn we meteen aan de slag gegaan en hebben wij tussentijds Superunie aangesloten gehouden”, vertelt Nicole de Groot, Customer Service & Logistics Manager bij Mondelez Benelux.“
Minder vat op doorgestuurde data
De focus ligt op zowel logistieke informatie als etiketinformatie die verplicht moet worden vermeld. “Wij publiceren deze productdata via GS1 Data Source. Omdat die data direct uit onze wereldwijd gebruikte systemen komt, hebben we vanuit Nederland soms minder vat op de doorgestuurde data”, legt De Groot uit.
Een voorbeeld is een product dat door de supermarkten niet per volle pallet werd besteld. Het gevolg hiervan was dat er lokaal extra handelingen uitgevoerd moesten worden om de volle pallets af te stapelen tot het bestelde aantal omdozen. Na analyse bleek dat een onjuist aantal omdozen per pallet in de artikeldata vermeld was. “In het aantal omdozen per pallet zit een bepaalde logica. Die data worden binnen ons bedrijf op verschillende plaatsen vastgelegd. Dat maakt het daarom niet altijd eenvoudig om een goed overzicht hiervan te bewaren”, aldus De Groot.
“Het is niet altijd even eenvoudig om in onze wereldwijde systemen iets aangepast te krijgen vanwege een specifieke eis uit Nederland”
Structurele oplossingen om fouten te voorkomen
Duijf hoopt dat meer leveranciers zoals Mondelēz International de samenwerking opzoeken. “Dat zorgt ervoor dat we elkaars processen beter begrijpen en daarvan leren. Dankzij de focus en visie van Mondelēz International zagen wij dagelijks vooruitgang in de datakwaliteit. Naast GS1 ondersteunen wij ook leveranciers bij vragen en helpen wij om samen de datakwaliteit te verbeteren”, verklaart Duijf, die de inzet van Mondelēz International roemt. “Extra fijn is dat ze door deze focus onjuistheden snel wisten te herstellen, terwijl ze ondertussen werkten aan structurele oplossingen om diezelfde euvels in de toekomst te voorkomen.”
Die structurele oplossingen vergen enig coördinatiewerk van De Groot en haar collega’s. Als internationaal opererende onderneming met fabrieken over de hele wereld, werkt Mondelēz International met wereldwijde systemen waarin de productdata zijn vastgelegd. “Nederland is voor Mondelēz International niet de enige afzetmarkt. Daardoor is het niet altijd even eenvoudig om in onze wereldwijde systemen iets aangepast te krijgen vanwege een specifieke eis uit Nederland.”
Datakwaliteit vereist continu aandacht
Binnen een half jaar is Mondelēz International erin geslaagd het aantal onjuistheden drastisch te verminderen. Op een gegeven moment stond het aantal logische controles zelfs op nul, maar dat is bijna onmogelijk vol te houden. Met elke mutatie in productdata kan immers een onjuistheid erin sluipen. “Datakwaliteit is een zaak die continu aandacht blijft vragen”, heeft De Groot ervaren.
De Groot adviseert andere leveranciers om ook de samenwerking met Superunie op te zoeken. “Datakwaliteit verdient serieuze aandacht. Stel een plan van aanpak op, leer van elkaars processen en schroom niet om advies te vragen.” Duijf vult aan: “Er zijn genoeg hulplijnen beschikbaar, zowel bij GS1 Nederland als bij Superunie. Maak daar gebruik van. Geen enkele leverancier publiceert bewust foutieve data. Dat het niet makkelijk is om dat te voorkomen, beseffen wij ons terdege.”