Scan het wijn-etiket én ontdek een vat aan informatie!
Waarom kopen consumenten je product online toch niet? Er zijn vele redenen. Eén daarvan is dat er te weinig informatie over je product beschikbaar is. Een ware verkoopkiller!
Hoe werkt dat in een categorie waar klanten traditioneel meer informatie willen? Onder de loep: het (online) wijnschap.
50% van de niet-afgeronde aankopen te wijten is aan een gebrek aan informatie
Heb je de productinformatie op orde, dan zien klanten jouw artikelen vaker en stijgt het aantal aankopen aanzienlijk. En dat willen we toch allemaal? In diverse onderzoeken zien we terug dat 50% van de niet-afgeronde aankopen te wijten is aan een gebrek aan informatie. Je leest het goed: 50%. Dat geldt voor verschillende (product)categorieën. Wijn vormt daarop geen uitzondering. Immers, als er in een webshop staat dat het een rode wijn is en op de foto staat een fles witte wijn dan…. Juist!
Correcte productinformatie voor bedrijven een ‘must-have’
Consumenten scannen steeds vaker producten. Niet alleen bij het afrekenen in een supermarkt, maar ook om meer informatie over het product te krijgen. Bedrijven verzamelen en analyseren steeds meer (product)informatie om van die data waardevolle verkoopinformatie te maken. "Meer data betekent meer kansen om nieuwe feedback loops met consumenten te maken", zegt Sanjay Sarma, hoogleraar Werktuigbouwkunde, Massachusetts Institute of Technology, Innovation Board Chair van GS1.
Wie te weinig tekst met details en productspecificaties plaatst, loopt het risico dat klanten afhaken
Daarom is het beheren en managen van correcte productinformatie voor bedrijven een ‘must-have’. Wie te weinig tekst met details en productspecificaties plaatst, loopt het risico dat klanten afhaken. En dat geldt voor het wijnschap misschien nog wel meer. Wijn bevat immers een schat aan informatie: de druivensoort, de herkomst, importeur, handelaar, smaak, inhoud en alcoholpercentage. Maar ook informatie over welke wijn hoort bij welke spijs willen consumenten graag weten. Een werkgroep van GS1 Nederland werkt met leveranciers en retailers samen aan het bepalen van de informatievelden die van belang zijn om deze informatie via GS1 Data Source uit te kunnen wisselen.
Waarde toevoegen aan de wijnconsumptie
De gemiddelde Nederlander kent misschien een wijnland en een druivensoort, maar met de verdere kennis in dit mooie product is het maar summier gesteld. Althans dat bleek zeven jaar geleden uit onderzoek van ABN AMRO waarbij een ruime meerderheid - maar liefst 77 procent - van de wijndrinkers aangaf weinig of beperkte kennis te hebben van wijn.
De wijnconsumptie is in de afgelopen 40 jaar bijna verviervoudigd. De interesse voor wijn ziet de Stichting Dranken en Normering (SDEN), hét landelijk erkende exameninstituut dan ook toenemen. Zo dronk men in 1975 jaarlijks ongeveer 6 liter wijn per hoofd van de bevolking. Inmiddels staat de teller op 22 liter per capita per jaar. Met deze groei is ook de interesse in wijn toegenomen. Zo groeide de populariteit van examens voor een wijnoorkonde, met zo’n 75 procent. Niet alleen vakmensen, denk aan gespecialiseerd horeca- en winkelpersoneel, ook wijnliefhebbers willen meer kennis opdoen, vertellen Birthe van Meegeren en Magda van der Rijst, bestuursleden van de SDEN.
Steeds meer flessen wijn aan de barcode
In Nederland worden jaarlijks ongeveer 500 miljoen flessen wijn verkocht. Steeds meer van die flessen zijn aan de barcode, doordat wijn meer en meer via de supermarkt en slijterij wordt verkocht. Met de levering aan het retailkanaal wisselen daarnaast importeurs de productinformatie ook uit via GS1 Data Source.', aldus de KVNW, de vereniging van wijnhandelaren. Wijnflessen hebben meestal een 13 cijferige “EAN-13” streepjescode.
Hoeveel barcodes je nodig hebt, hangt af van het assortiment. Elke variant heeft een nieuwe barcodenummer nodig. Dus als er verschillende jaargangen beschikbaar zijn, dan heb je zeker steeds een andere barcode nodig, voor elk jaargang. Het is ook van belang omdat zo compleet mogelijke productinformatie toeneemt. De barcode is hiervoor de basis, en daar voeg je in een database productinformatie aan toe. Het is helder dat de digitalisering van een bij uitstek ambachtelijke sector alleen maar toeneemt en zodoende ook de behoefte aan correcte data.
Productinformatie moet accuraat en consistent zijn. Omdat diezelfde producten op mogelijk vele honderden verschillende online plaatsen getoond moeten kunnen worden.
Wijn-apps met productinformatie
Kennis van en informatie over een product hebben een potentieel grote invloed op de consumptie en dus de aankoop van een fles wijn. Het vergroten van deze kennis kan dus waarde toevoegen aan de wijnconsumptie. Het internet leent zich bij uitstek om deze informatie richting consument te krijgen. Inmiddels wordt een deel van het volume via het internet verkocht. Een op de twintig consumenten koopt vaker "wine online". En er zijn tal van sites en/of apps die consumenten informeren over wijn, adviezen geven en bestelmogelijkheden bieden.
Er zijn tegenwoordig steeds meer wijn apps waarmee je het wijnetiket kan scannen. Via zo’n wijnetiket app kan je snel meer informatie verkrijgen over die ene fles wijn. Sta je in de supermarkt en weet je niet precies welke wijn de beste is voor een diner met familie of vrienden? Om een nieuwe wijn te ontdekken is er bijvoorbeeld de wijn app Wine-Searcher, met die app doorzoek je een database met ongeveer tien miljoen flessen wijn.
Een andere en één van de bekende app's is Vivino en beschikt over een heleboel informatie. Je scant het wijn-etiket met de app en je ziet meteen een sterrenscore op vijf, gebaseerd op de indrukken van andere gebruikers. Zo'n 10 miljoen wijnen zijn al beoordeeld – en je vindt er ook nog informatie over oudere wijnen en recensies van wijncritici. De Vivino-community heeft tot nu toe meer dan 560 miljoen wijnetiketten gescand!
Informatie over producten moet accuraat en consistent zijn
Omdat dezelfde producten op mogelijk vele honderden verschillende online plaatsen getoond moeten kunnen worden. In de huidige wereldwijde, digitaal verbonden wereld, zal voor retailers en merkeigenaren het belang om betrouwbare (product)informatie eenvoudig te kunnen delen over digitale en fysieke kanalen toenemen.