30-4-2020

Waarom starten met GS1 datapool in de tuin- en diersector?

Het is geen geheim dat consumenten het digitaal en fysiek winkelen zien als één. Maar wat kun je daarmee met productdata?

Waarom starten met GS1 datapool in de tuin- en diersector? - Waarom Starten Met GS1 Datapool In De Tuin En Diersector

Laten we de leveranciers uit de tuin- en diersector een inkijk geven in waarom zoveel leveranciers uit de doe-het-zelf de GS1 datapool gebruiken. Vooral om die ‘what’s in it for me’-vraag beantwoord te krijgen.

Het gaat áltijd om het waarmaken van de klantverwachting

Het gaat áltijd om het waarmaken van de klantverwachting. Of je nu retailer bent of leverancier. Digitale en kwalitatieve productdata helpen retailers bij het maken van schappenplannen en om online zoekfilters in te stellen. Belangrijk, want zoals wat Gert van Ginkel (Pokon) aangeeft: “De customer journey is anders dan een aantal jaar geleden. De huidige tuinier start online zijn zoektocht naar informatie. Daarop inspelen lukt alleen met een goed georganiseerd datamanagementproces.”

Maar wat betekent dat nu voor leveranciers? Het belangrijkste: laat productdata slim voor je werken. Iedereen kan profiteren door het delen van productdata met GS1 Data Source. Het is hét antwoord op de steeds belangrijkere rol van data in commercie, (online) processen en het voldoen aan wetgeving.

Met data online verkopen

“Je moet je data correct en op eenzelfde manier aanleveren, anders help je de consument niet in zijn customer journey.”Het is een heldere stelling van Alexander Blömer (PPG). Gelukkig zijn steeds meer leveranciers zich bewust van de voordelen van goede productdata. Ze zien het als hét fundament voor omnichannel. Ook omdat ze merken dat als ze het niet voor elkaar hebben, dat gewoon omzet kost. Pas als klanten online het perfecte product hebben gevonden en het op voorraad is, stappen ze in de auto”.

Door snel, volledig en foutloos productdata te delen kun je klanten beter bedienen. “We kunnen allemaal fancy online tools bedenken. Maar als die niet worden gevoed door data, vinden klanten niet wat ze zoeken. En als die data niet kloppen, krijgen ze misschien een rode in plaats van een blauwe stoel of een rolgordijn van 47 in plaats van 49 centimeter. Met als gevolg dat we die producten weer retour krijgen”, weet Anouk Beeren (Intergamma).

'Wij willen dat onze producten op de juiste zoekcriteria worden gevonden'

Verkoop op winkelvloer stijgt met data

Op de winkelvloer zien we ook steeds meer voorbeelden van versmelting van de fysieke en digitale wereld. Ingmar Hensbergen (Intergamma) illustreert dat met een voorbeeld van digitale schaplabels. “Die tonen de unique selling points van de producten, maar ook een QR-code met een link naar een website met productspecificaties, gebruiksinstructies en klusadviezen. En als er fouten zitten in productdata, dan leidt dat niet alleen online maar steeds vaker ook in de winkel tot missers”. De retailer hoort ook terug van leveranciers dat ze resultaat zien. Dat ze de verkoop van bepaalde producten zien stijgen nadat ze van die productgroep data delen via GS1 Data Source.

Leveranciers en retailers krijgen samen grip op productdata

Aansluiting op de datapool is écht de enige manier om grip te krijgen op de enorme hoeveelheid productdata. Data die verstrekt worden via Excel, via e-mail en soms zelfs via de telefoon, dat werkt simpelweg niet meer. Michiel Mak (Bouwmaat): “De kosten voor het opvoeren van een nieuw artikel worden te hoog. We moeten af van het handmatig werk. Heeft een leverancier zijn data straks niet op orde? Dan doet die niet meer mee in inkooptrajecten.”

'Als wij onze zaakjes op orde hebben, dan heeft onze klant dat ook'

Belangrijker is dat iedereen voordeel kan halen om data via de GS1 datapool te delen, zegt Xavier Verbeeck (Maxeda). “We hebben nu één manier van werken en leveranciers zien dat belang wel”. Zo zegt Robert Dingerink (Altrex): “Als wij onze zaakjes op orde hebben, dan heeft onze klant dat ook. Want als wij alle attribuutvelden invullen, dan kan de detailhandel de vereiste e-commercedata gebruiken.”

Van Ginkel (Pokon): “Het zou helpen als retailers het gebruik van GS1 datapool door leveranciers zouden verplichten. Deels voor interne processen, maar goede productinformatie is ook van enorm belang voor het juist bedienen van consumenten. Wij willen dat onze producten op de juiste zoekcriteria worden gevonden, zodat we de eindklant mee kunnen helpen met zijn klus of probleem.”

Alexander Blömer (PPG) voegt daaraan toe dat data nu voor alle klanten zijn gestandaardiseerd en dat maakt het voor iedereen beter behapbaar en minder foutgevoelig. Martijn Ruijten (Bison) ziet als één van het belangrijkste voordelen de tijdwinst die ze boeken bij het doorgeven van de data, omdat het niet meer nodig om klantsjablonen handmatig in te vullen. En ze zien dat de kans op het maken van fouten afneemt.

Data delen over gevaarlijke stoffen

Tot slot hebben we nog de overheid die met wetgeving eisen stelt aan het informeren van gebruikers van gevaarlijke stoffen. Ook deze gegevens kunnen handelspartners digitaal en gestandaardiseerd delen via GS1 Data Source. “Iedereen in de keten moet toegang hebben tot informatie om te weten hoe ze met een product dat gevaarlijke stoffen omvat om moeten gaan”, zegt Raymond de la Court (AkzoNobel).

Tuin- en diersector kan aan de slag

De tuin- en dierretailers BTC-Retail, GRS Inkoop & GRS Services, Intratuin, Ranzijn Tuin & Dier en Vijver- en Tuincentrum Pelckmans gaan al aan de slag met de GS1 datapool. "Met de GS1 datapool kunnen bedrijven één taal spreken. De hele sector kan ervan profiteren vanwege efficiëntere ketenprocessen en het beter bedienen van de omnichannel klant. Wij zijn blij met het commitment van meerdere retailers. Leveranciers hoeven maar een keer hun data vast te leggen en meerdere retailers kunnen dan tegelijk die data gebruiken,” aldus Brenda Horstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland.

Nu zijn leveranciers aan zet om de datapool te vullen met hun productdata. En er zijn gelukkig genoeg praktijkervaringen die uitnodigen om dit te gaan doen.