29-7-2021

Boost in conversie door juiste productdata voor klusser

Tijdens corona zagen we dat klussers massaal het online kanaal opzochten. Een trend die bouwmarkten al aan zagen komen, maar die werd versterkt door de pandemie. En de klus- en verbouwtrend blijft populair.

Boost in conversie door juiste productdata voor klusser - Boost in conversie door juiste productdata voor klusser

De verwachting is dat online sterk blijft groeien. Klussers gaan steeds vaker naar de website van een bouwmarkt om zich te oriënteren en vervolgens de winkel te bezoeken of om meteen tot een aankoop over te gaan. Steeds meer bedrijven zijn ervan overtuigd dat goede productdata onmisbaar zijn om aan die groeiende online vraag te kunnen voldoen.

In paar klikken alle producten voor de klus in beeld

Online is ontzettend veel informatie te vinden. Van een stapsgewijze uitleg over hoe je een bepaalde klus kunt aanpakken, inspirerende foto's en video's voor je interieur tot advies over welk product je het beste kunt gebruiken voor je klus. Websites zijn steeds vaker een bron van inspiratie en informatie voor de consument.

Met voldoende betrouwbare productdata geef je de consument het vertrouwen dat hij de juiste keuze maakt. Omdat online in de doe-het-zelf een enorme vlucht heeft genomen, zien we als GS1 Nederland dat steeds meer leveranciers en retailers belang zijn gaan hechten aan het delen van goede én gestandaardiseerde productdata via de GS1 datapool.

Bosch Power Tools: Groei online versterkt draagvlak datapool

De klant verandert snel en die wil je zo goed mogelijk bedienen. Datamanager Joris Bax van Bosch Power Tools: “Ongelooflijk hoe sterk de afzet via alle online kanalen is gegroeid. Dat heeft het draagvlak voor het vastleggen van data in de datapool alleen maar versterkt. Productdata zijn online van essentieel belang.”

Bax is blij dat ook steeds meer retailers in tuin- en dierbenodigdheden aansluiten op de datapool. “Voor ons dataproject maakt dat geen verschil. Maar wij zijn blij met elke retailer die productdata uit de datapool haalt. Ik ben al die Excelletjes die we nu nog moeten invullen, meer dan beu.”

Intergamma: Steeds meer eisen aan data en het moet ook steeds sneller

“Iedere verandering om de klantreis makkelijker te maken, stelt meer eisen aan data. We leggen bijvoorbeeld steeds vaker relaties tussen artikelen en artikelgroepen om daarmee van product- naar klusgerichte verkoop te gaan. Daar hebben we specifieke data voor nodig en alle specificaties die we vragen dienen volledig en consistent ingevuld te zijn”, zegt Intergamma’s datamanager Ingmar Hensbergen. “Niet alleen de hoeveelheid data en het aantal specificaties groeit hard. Ook de doorlooptijd wordt korter, veel korter. “We kunnen nu binnen 5 minuten een artikel compleet online hebben in alle systemen.”

We kunnen nu binnen 5 minuten een artikel compleet online hebben in alle systemen

Coram: Een artikel met weinig online-informatie wordt minder verkocht

Coram, producent van badkameraccessoires en doucheoplossingen, ziet dat productdata goed is voor de online verkoop. Ook zien ze dat het de vindbaarheid van hun merken online vergroot. “Coram geeft daarom ook steeds meer informatie, zoals afmetingen, kleur en afwerking, maar ook foto’s, video’s en handleidingen. zegt Stephanie Meijer, contentmanager van Coram. “Klanten kunnen daarmee beter filteren op allerlei gewenste eigenschappen. Een artikel met weinig online-informatie wordt minder verkocht.”

Plieger: Meer omzet en minder retouren met goede data

Ook groothandel in sanitair en elektra Plieger is duidelijk. Het bedrijf is volop bezig geweest productdata te verrijken, omdat dit toegevoegde waarde biedt voor de verkoop. Bob Gerards, Key accountmanager bij Plieger: “Het verlaagt de drempel om te kopen. Als consumenten iets online bestellen, willen ze zekerheid en kijken ze dus goed naar de productdetails. Goede data zorgt voor meer omzet, zo simpel is het.”

Overigens zien zij dat data ook een rol spelen bij retourzendingen die voor ieder bedrijf een grote kostenpost zijn. “Als je data goed zijn, voorkom je ook onnodige retourzendingen en verlaag je dus je kosten. Het verbetert de customer journey voor de consument en dat draagt natuurlijk ook bij aan het beeld van je merk.”

Fetim: Goede productafbeeldingen geven de online conversie boost

Producent van bouwmaterialen en woningdecoratie Fetim heeft ook kunnen zien dat goede productafbeeldingen de online conversie een enorme boost geven. “Door extra aandacht te besteden aan productafbeeldingen, verlaag je de drempel om tot een aankoop over te gaan. Met mooie, professionele afbeeldingen kun je producten tastbaar maken en potentiële klanten verleiden en enthousiast maken over een product. De enorme impact en huidige groei van online sales heeft dit onderwerp alleen maar relevanter gemaakt”, zegt Product data manager Annemarie Auping.

De enorme impact en huidige groei van online sales heeft het onderwerp productafbeeldingen alleen maar relevanter gemaakt

Meer én betere productdata

Marco van der Lee, sectormanager voor de doe-het-zelf, tuin en dier bij GS1 ziet ook dat het steeds minder moeite kost om bedrijven te overtuigen van het nut en de noodzaak om aan te sluiten bij de datapool.

“Maar met het delen van de basis- en verplichte data zijn we er nog lang niet. Juist door alle ontwikkelingen - zoals het geven van complete klusadviezen - is het nog belangrijker geworden om ook alle relevante commerciële data en productafbeeldingen te delen. Daar zetten wij nu op in, net als op het verbeteren van de kwaliteit van de productdata. Want als data ontbreken of niet kloppen haken consumenten af en daar is niemand bij gebaat.”