CoffeeXperts: Mét een barcode heb je online veel meer controle over je product
Jan Schuitemaker, ooit wereldkampioen koffieroosteren, is vooral ondernemer. Hij startte CoffeeXperts.eu en richt zich met zijn webshop steeds meer op de eindconsument. “Nu ik zelf met barcodes aan de slag ben gegaan, besef ik pas wat erachter schuil gaat. Met een barcode op je verpakking heb je op internet veel meer controle over je product.”
Schuitemaker is een ervaren rot in koffieland. Hij vloog – voor de uitbraak van corona – de wereld rond als koffieconsultant en brandde als een expert koffiebonen voor klanten. Waar Schuitemaker voor de pandemie vooral B2B-klanten bediende met koffie onder de vlag van zijn Private Label Specialty Koffiebranderij, was hij naar eigen zeggen gedwongen om vanaf de zomer van 2020 zich meer op de eindconsument te richten met zijn producten.
‘Internetverkoop vereist een unieke barcode’
“Natuurlijk heb je met een winkel je eigen barcode op je product nodig. En de verkoop via internet maakt het gebruik van de barcode nog belangrijker. Nu verkopen we via onze webshop eigen producten. Daarvoor wilde ik goede en erkende barcodes gebruiken, waarmee we al onze eigen producten ook uniek maken.” Schuitemaker zegt koste wat kost te willen voorkomen dat zijn klanten erachter komen dat info niet klopt, ook niet als zijn koffieproducten door een klant worden doorverkocht aan iemand anders.
Hergebruik codes voorkomen
Dat de koffie-expert een echte ondernemer is, blijkt wel uit zijn cv. In 2007 won hij met zijn winkel ‘De Mélangerie’ de publieksprijs voor beste zelfstandige winkel van Nederland. In die winkel werkte hij ook al met barcodes, zij het niet consequent EAN-codes. In de winkel lag de nadruk bij het gebruik ervan er vooral op dat het kassasysteem de verschillende codes zou herkennen. Je weegt een product af, scant dit en de kassa toont een prijs.
Of de code gelinkt is aan een uniek product, dat was destijds van minder belang
Of de code gelinkt is aan een uniek product met EAN-code, was destijds van minder belang.” Schuitemaker werkte op dat moment ook in opdracht van klanten, bijvoorbeeld klanten die eigen niet EAN-codes op producten wilden terugzien. “Omdat zo’n code niet gelinkt is aan een specifiek product, kun je die code een jaar later bijvoorbeeld voor een ander product (her)gebruiken.”
Traceren in kader voedselveiligheid
Op de vraag of de overstap op GS1-barcodes lastig was, is de koffieman duidelijk: “Nee, zeker niet. Het gebruik is eigenlijk heel logisch, hoewel het misschien wel helpt dat ik veel ervaring heb met computers en het leuk vind om zaken digitaal goed geregeld te hebben. Voor wie het niet direct begrijpt, zijn er ook online trainingen op de GS1-website.”
Toch was het vooral de noodzaak van het product en de online verkoop die Schuitemaker aanzette tot de adoptie van de unieke barcodes. “Enerzijds heb je bij koffie te maken met voedselveiligheid en dus de noodzaak om producten te kunnen traceren, anderzijds wil ik zekerheid over wat er met mijn producten gebeurt. Stel dat iemand mijn koffie op bol.com verkoopt, dan wil ik kunnen zien wat ze ermee doen.”
Elke koffiestijl een eigen EAN-code
Vandaag aangevraagd, vandaag geregeld, is wat de ondernemer graag bij de aanvraag van de GS1 codes zou zien. “Helaas is dat bij het aanmaken en gebruiken van een account niet mogelijk. De controlestappen voorkomen dat, maar al met al ging de aanvraag toch vlot.”
Inmiddels beschikt CoffeeXperts.eu over 25 EAN-codes, waar dat er met verschillende koffiebonen en diverse brandstijlen nog veel meer hadden kunnen zijn. “Elke code staat nu voor een eigen koffiemelange, dus elke nieuwe stijl betekent de aanvraag van een extra EAN-code.”
Schuitemaker ziet voor online koffieverkoop nog voldoende groeipotentie. “Vergelijk het als product met wijn, koffie heeft dezelfde emotie, maar de online verkoop is nog minder ver ontwikkeld. Het is erg leuk die online sales. Maar, zo stelt hij, “net als bij de vorige twee bedrijven die ik startte kwam het gewoon zo uit.”