Fetim: Productafbeeldingen verhogen online conversie
‘No data, no sales’ is het credo van de hedendaagse retail. Retailers in de doe-het-zelf, tuin en dier verlangen al productdata van hun leveranciers via de GS1 datapool, maar vanaf april dit jaar vragen zij daarnaast om minimaal één foto van het product aan die artikelgegevens toe te voegen.
Richtlijnen productafbeeldingen
Samen met een afvaardiging van bedrijven uit de sector heeft GS1 richtlijnen ontwikkeld waaraan die foto’s moeten voldoen. Een van die bedrijven is Fetim Group, producent van bouwmaterialen en woningdecoratie. Het bedrijf is er als leverancier van overtuigd dat productafbeeldingen helpen bij het verkopen van het product aan de eindgebruiker of consument. Online wordt steeds belangrijker, ook in de in- en exterieurwereld. In de fysieke winkel kun je producten vasthouden en bekijken en dat zal online ook moeten kunnen.
Product data manager Annemarie Auping vertegenwoordigt Fetim in de werkgroep die zich binnen GS1 met het delen van productafbeeldingen via de GS1 datapool bezighoudt. “Het was mij bekend dat er een nieuwe richtlijn aankwam en ik vond het belangrijk dat de kennis vanuit ons als leverancier werd gedeeld.”
Minder werk, meer overzicht
Annemarie benadrukt dat Fetim de voorkeur heeft voor één richtlijn voor het aanleveren van productafbeeldingen. “Zoals de meeste leveranciers hebben wij verschillende klanten. En als iedere klant zijn eigen eisen heeft, kost het ons heel veel tijd en werk. Nu we de mogelijkheid krijgen om onze productafbeeldingen via de GS1 datapool te delen en daarmee onze klanten op een goede manier te bedienen, zien wij als Fetim daar natuurlijk de voordelen van in.”
Het centraliseren in één kanaal, de GS1 datapool, heeft voor Fetim ook het voordeel dat het meer overzicht geeft in welke data en resources ze delen met welke partij. “Het scheelt ons natuurlijk ook tijd in onderhoud als we niet alle portalen van onze klanten hoeven te controleren als we wijzigingen hebben in ons assortiment.”
Enorme boost voor de online conversie
Goede productafbeeldingen aanleveren heeft volgens Annemarie ook een ander voordeel: ze kunnen de online conversie een enorme boost geven. “Door extra aandacht te besteden aan de productafbeeldingen, verlaag je de drempel om tot een aankoop over te gaan. Met mooie, professionele afbeeldingen kun je producten tastbaar maken en potentiële klanten verleiden en enthousiast maken over een product. De enorme impact en huidige groei van online sales heeft dit onderwerp alleen maar relevanter gemaakt.”
Met extra aandacht voor productafbeeldingen verlaag je de drempel om tot een aankoop over te gaan
De toegevoegde waarde van een productafbeelding verschilt echter per type product, geeft Annemarie aan. “Het is dus van belang dat je daar goed naar kijkt. Van een roodkoperen leiding van 3 meter is het bijvoorbeeld onzinnig om een afbeelding van het totale product aan te leveren, want daarop zie je alleen een lijn. Het zorgt dan niet voor een betere herkenbaarheid van het product. Ook bij een cilindervormig product met identieke zijden heeft het geen zin om een foto van de voor- en achterzijde aan te leveren. Bij trend- en smaakgevoelige producten, zoals decoratief sanitair, is het juist weer een uitkomst om een diversiteit aan product- en sfeerbeelden te laten zien.”
De optimale mix
In de werkgroep bij GS1 bespraken Annemarie en haar vakgenoten aan welke afspraken de vrijstaand gefotografeerde producten (met en zonder verpakking) moeten voldoen. Vanwege de grote diversiteit aan producten die via de doe-het-zelf-, tuin- en dierwinkels worden verkocht, is het schrijven van een goed gespecificeerde richtlijn echter complex. Er liggen dus nog wat kansen en uitdagingen, vertelt Annemarie. “Wij gaan verder kijken wat de optimale mix is van alle verschillende typen afbeeldingen. Daarbij zullen wij natuurlijk ook leren van de feedback die GS1 en de retailers krijgen, waarmee de richtlijn kan worden geoptimaliseerd. Daarnaast zou ik ook graag verder gaan op de aanvullende informatie die aan afbeeldingen kan worden meegegeven waarmee je de conversie kunt verbeteren.”
Een afbeelding die goed verkoopt
Tot slot heeft Annemarie een tip voor andere leveranciers en retailers om te bepalen welke productafbeeldingen noodzakelijk zijn voor goede verkoop van hun product. “Denk dat je in de winkel staat en het product in handen houdt. Wat heb je dan als consument nodig om te kunnen bepalen of je het product wilt kopen? Wat trekt jou over de streep? Het is daarbij niet veel moeite om meerdere productafbeeldingen te laten maken. Meer afbeeldingen – die dan natuurlijk wel relevant moeten zijn – leveren online altijd een hogere conversie op én dus een groei van je omzet.”