10-11-2021

Klanten zijn het kloppend hart van bedrijven

Bedrijven investeren in (2D) barcodes voor de snelgroeiende behoefte aan klantinteractie. “Transparantie bieden over je product en het verbeteren van de interactie met je klant zijn veruit de belangrijkste drivers om in onze trusted codes te investeren. Ze vormen het digitale hart van de digitale transformatie waar bedrijven nu midden in zit", zegt Mirjam Karmiggelt, CEO GS1 Nederland.

Klanten zijn het kloppend hart van bedrijven - GS1 magazine Klanten zijn het kloppend hart van bedrijven

Hoe vijf bedrijven met barcodes de klantinteractie aangaan. Retailers, overheden, brand owners en brancheorganisaties – iedereen is bezig om te bouwen aan vertrouwen, zodat klanten producten afnemen. “Producten uniek identificeren is daarin de basis voor transparantie. Transparantie is op haar beurt weer de basis voor vertrouwen.”, aldus Karmiggelt.

Hoe deze vijf bedrijven met (2D) barcodes de klantinteractie wil verbeteren

Bedrijven investeren in nieuwe vormen van identificatie om het consumentenvertrouwen te vergroten en meer transparantie over de producten die ze verkopen te bieden. In het GS1 magazine vertellen vijf bedrijven hoe zij met alle (nieuwe vormen van) identificatie meer interactie met de consument willen bewerkstelligen.

1 Bol.com: Zonder goede identificatie loopt onze operatie in de soep’

Elke dag verlaten duizenden artikelen de magazijnen van bol.com. De komende maanden kan het aantal oplopen tot wel één miljoen per dag. “Zonder correcte EAN-codes en zonder betrouwbare data zou Nederlands grootste webwinkel alle leverbeloftes niet kunnen nakomen.” Het pleidooi van Vincent Weijers, COO van bol.com in het GS1 magazine is dan ook: meer standaardisatie en meer informatie. “Voor bestuurbaarheid is transparantie nodig en voor transparantie is data nodig. We moeten weten om welke artikelen het überhaupt gaat. Wat zijn de eisen waaraan die artikelen moeten voldoen? Welke behandeling hebben ze nodig? Dat begint me een correcte barcode: de EAN-code.”

2 Procter & Gamble betrekt consument bij producten met 2D barcodes

Consumenten verlangen meer dan ooit tevoren naar meer informatie over hun producten. Daarom is ook voor Kelly Schlafman, Intelligent Packaging Leader bij P&G, het investeren in identificatie een belangrijke drijfveer. De multinational ziet dat een unieke digitale identiteit van producten van hun merken steeds belangrijker wordt. Schlafman: "Het is de tijd van de geïnformeerde consument die steeds meer toegang hebben tot digitale content. Daarop kunnen inspelen is essentieel om concurrerend te blijven." Met de nieuwste generatie barcodes kan meer informatie via de productverpakking worden gedeeld en meer worden gehaald uit de GS1 artikelcode (het Global Trade Item Number, GTIN).

3 Tom Rose (SPAR): Informatie over voedingswaarde, herkomst of impact op klimaatverandering

De gepassioneerde Tom Rose – SPAR en co-voorzitter van End-to-End Value Chain binnen de stuurgroep van het Consumer Goods Forum – zet uiteen hoe belangrijk het is om te kunnen beschikken over betrouwbare real time data. “Er komen veel nieuwe technologieën op ons af, van artificiële intelligentie tot robotica. Om daadwerkelijk waarde te creëren met deze nieuwe technologieën zijn consistente en accurate productdata nodig. Als we die direct ter beschikking kunnen stellen aan de hele supply chain, kunnen we een enorme sprong vooruit maken in onze dienstverlening aan consumenten.”

Tom Rose wijst daarin ook op het gebruik van 2D barcodes om producten uniek te identificeren. “Met een app op de smartphone kan elke consument deze code scannen om informatie te vinden over de samenstelling of voedingswaarde van een product. Met een andere app kan de consument dezelfde code scannen om informatie te ontvangen over de herkomst van het product en de impact op klimaatverandering.”

4 Scotch & Soda wil klant wereld achter product laten zien

Na een zware tijd door de coronapandemie, zet Scotch & Soda nu weer vol in op groei via omnichannel- en unified commerce-concepten. Een van de efficiënte enablers daarvoor is RFID. Het Amsterdamse lifestyle- en modemerk gebruikt deze technologie momenteel in al haar Nederlandse winkels en binnenkort ook in alle andere winkels wereldwijd. Daarnaast wil het modebedrijf naar de klant toe meer via QR codes gaan communiceren, een zogenaamde 2D code.

Rik Kok: “Hiermee kunnen we ons verhaal vertellen. Als een klant zo’n code scant, kunnen we bijvoorbeeld meer vertellen over het duurzaamheidsprogramma dat wij nu lanceren, of linken naar andere producten in onze webstore. Dat kan met behulp van GS1 Digital Link, de nieuwe standaard van GS1. Ons doel is om hiermee meer te laten zien van de wereld achter het product.”

5 OneMed: Productidentificatie niet geregeld? Dan ook niet in de voorraad

Voor de traceerbaarheid van de medische hulpmiddelen gebruikt OneMed een 2D code: de GS1 DataMatrix. Alex van der Putten: “Niet alle producten in de branche hebben die barcode, maar die heeft wel mijn voorkeur vanwege het feit dat de markt er steeds meer naartoe beweegt waardoor het de gouden standaard aan het worden is. Wij willen onze producten kunnen identificeren en nemen ze dus ook niet op in de voorraad als dat niet geregeld is. Ieder product moet goed en origineel zijn; we moeten precies weten wat er in onze supply chain gebeurt. Want uiteindelijk is de patiënt de dupe als er iets fout gaat.”

Mirjam Karmiggelt: “Identifiers zorgen voor meer waarde van je product. Voor consumentveiligheid, patiëntveiligheid én voor een transparante en efficiënte supply chain. Ze zijn eenvoudigweg cruciaal voor het consumentvertrouwen dat bepaalt of je product wel of niet wordt gekocht. Laten we ze daarom de plek en waarde geven die ze verdienen.”