‘Meer klantwaarde en wendbaarheid is geen luxe maar noodzaak’
CEO’s willen met hun bedrijf een gezond rendement halen en waarde creëren voor klanten. In deze snel veranderende wereld en hoge eisen van consumenten en maatschappij is dat steeds uitdagender.
Hoe blijf je succesvol in een wereld van disruptie en globalisering? Jack van der Veen en Michel van Buren lanceerden hun boek Regisseer de keten.
Strategisch perspectief op supply chains voor CEO’s en supply chain executives
Het boek van de hoogleraar Supply Chain Management van Nyenrode Business Universiteit en de directeur van BLMC (supply chain experts) biedt een strategisch perspectief op de supply chain. De auteurs beschrijven in hun boek een concrete managementmethode voor succesvol zakendoen in een turbulente, complexe wereld.
Over grenzen van afdelingen en bedrijven heen kijken
Met strategische ketensamenwerking kijk je over de grenzen van afdelingen en bedrijven heen en werk je samen aan een een duurzamere en wendbare supply chain die meer klantwaarde biedt.
Jack van der Veen en Michel van Buren: ‘Bedrijven die intern en extern samenwerken, kunnen sneller, beter, goedkoper, duurzamer en innovatiever opereren. Toch zien we dat supply chain management nog veel wordt gezien als een operationeel-tactisch vakgebied. Hoewel dat een onderdeel is van het vak, ontwikkelt supply chain management zich steeds meer als een integrale managementfilosofie die de sleutel is tot meer klantwaarde en wendbaarheid. In de huidige, turbulente wereld is dat geen luxe maar een noodzaak.’
Het belang van uniforme data-uitwisseling
Supply chains bestaan inmiddels uit veel verschillende componenten. En als je in die supply chain flexibel wilt zijn vraagt dat om een andere manier van aansturen. Jack van der Veen zei eerder in een interview voor GS1 al: “Ik kan zelf wel flexibel zijn, maar als ik afhankelijk ben van tien anderen die daar niet in meegaan, leidt het niet tot het gewenste doel. Je zult met de hele keten flexibel moeten zijn.”
Standaardiseren is goed, het probleem is alleen dat in samenwerkingen iedereen zijn eigen standaard de juiste vindt
Als één van de succesfactoren voor ketensamenwerking is in het boek ook een kader opgenomen over standaardisatie, omdat dit een typische efficiency-driver in de supply chain is. Zo staat er: ‘Door in een sector uniforme systemen te gebruiken voor niet-concurrentiegevoelige processen en gegevens, verbeter je de efficiency van je supply chain. Doordat je met elkaar dezelfde taal spreekt versta je elkaar, kun je makkelijker communiceren en hoef je minder af te spreken. Bovendien draagt het bij aan eenduidige en uitgebreide productdata, bijvoorbeeld over de herkomst van producten. Een ander belangrijk voordeel is dat de traceerbaarheid van producten aanzienlijk verbetert.’
“Standaardiseren is goed, het probleem is alleen dat in samenwerkingen iedereen zijn eigen standaard de juiste vindt. Het is dus heel lastig is om tot een gezamenlijke standaard te komen – en dat is waar GS1 een belangrijke rol inneemt. Door het spreken van dezelfde taal verstaan we elkaar. We kunnen makkelijker communiceren, hoeven minder af te spreken, zelfs minder samen te werken – allemaal facilitators voor efficiëntie.”, aldus Van der Veen.
Managementboek ‘Regisseer de keten’
De auteurs schreven ‘Regisseer de keten’ om bedrijven te helpen hun volledige potentieel waar te maken. Een concrete managementmethode voor succesvol zakendoen in een turbulente, complexe wereld. Het boek Regisseer de keten richt zich primair op CEO’s en supply chain executives die de waarde en wendbaarheid van hun bedrijf willen vergroten.
Prof. dr. Jack van der Veen is als hoogleraar verbonden aan Nyenrode Business Universiteit en bekleedt de evofenedex leerstoel Supply Chain Management. Hij ziet supply chain management als een strategische discipline die sterke parallellen vertoont met bedrijfskunde.
Michel van Buren is oprichter en eigenaar van BLMC, al twintig jaar specialist in supply chain consultancy en interim-management. Als businessconsultant begeleidt hij directies van middelgrote en grote bedrijven bij het vormen en implementeren van hun supply chain strategie.