3-5-2021

MS Mode razendsnel aan de slag met RFID

Corona of niet, fashionretailer MS Mode is druk bezig met de implementatie van RFID. Op dit moment wordt de volledige wintercollectie - net als de basiscollectie - voorzien van RFID-tags. De winkelmedewerkers gaan met handscanners aan de slag om de voorraadbetrouwbaarheid boven 98 procent te krijgen.

MS Mode razendsnel aan de slag met RFID - MS Mode razendsnel aan de slag met RFID

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor is de online verkoop van kleding in 2020 met 22 procent gestegen.

Ook MS Mode heeft de online omzet zien groeien. “Inderdaad weten klanten ons op het internet steeds beter te vinden. We verwachten dat de online omzet ook na afloop van de pandemie op een hoger niveau blijft”, vertelt Robert-Jan Haitink, projectmanager bij MS Mode. “Maar tegelijkertijd hebben we er alle vertrouwen in dat klanten ook weer massaal onze winkels zullen bezoeken. Dat zagen we al na de eerste golf.” Dennis Mok, CEO van MS Mode voegt daaraan toe: “Wij denken dat RFID een absolute voorwaarde is om een echte omnichannel-speler te kunnen zijn.” Voor het einde van het jaar moeten alle 185 winkels in de Benelux, Frankrijk en Spanje live zijn.

Scoren met click & reserve

Dat vertrouwen in winkelbezoek heeft mede bijgedragen aan het besluit om te investeren in RFID. Als alle producten in de winkels zijn voorzien van een RFID-tag, is het met een handscanner nog maar een kleine klus om te checken hoeveel voorraad op de winkelvloer en in het winkelmagazijn ligt. “Het streven is een voorraadbetrouwbaarheid van minimaal 98 procent: structureel hoger dan nu het geval is. Een hoge voorraadbetrouwbaarheid is cruciaal voor onze omnichannel-propositie. Als een klant online een jurk vindt en opzij laat leggen om in de winkel te passen, kunnen we niet aankomen met de mededeling dat het kledingstuk toch niet op voorraad lag,” verklaart Haitink.

Verwachting: RFID vergroot succes omnichannel-concept als click & collect en click & reserve

MS Mode verwacht dat RFID het succes van omnichannel-concepten als click & collect en click & reserve vergroot. Bovendien is de fashionretailer na implementatie voorbereid op concepten die in de toekomst interessant kunnen worden, zoals ship from store. “Daarnaast maken we gebruik van een allocatietool die met behulp van machine learning per winkel en per artikel een voorstel genereert voor aanvulling van winkelvoorraden. Ook daarvoor geldt: hoe betrouwbaarder de informatie over de huidige voorraadniveaus, hoe accurater dat voorstel”, legt Haitink uit.

Een hoge voorraadbetrouwbaarheid is cruciaal voor onze omnichannel-propositie

Starten met sourcetagging

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. “We gaan van start met de wintercollectie. Die wordt al in de fabrieken voorzien van RFID-tags. Checkpoint Systems print de prijskaartjes met daarin de RFID-tags op locaties in de buurt van de fabrieken en levert die kant en klaar aan. De fabrieken hoeven vervolgens alleen maar de juiste tags aan de juiste kledingstukken met de juiste kleur en maat te bevestigen. Qua proces maakt het voor hen niet uit of ze prijskaartjes met of zonder RFID-tag aanbrengen.”

Met sourcetagging voorkomt MS Mode dat de RFID-tags in het distributiecentrum moeten worden aangebracht. Dat zou een extra processtap en dus extra kosten opleveren. Dat in de winkels van MS Mode alleen kleding van het eigen merk ligt, maakt implementatie van sourcetagging eenvoudiger. “Wat meespeelt, is dat de meeste fabrikanten inmiddels al enige ervaring hebben met RFID”, vertelt Haitink. “In het distributiecentrum maken we vooralsnog geen gebruik van RFID. Maar het scannen van de tags bij goederenontvangst is zeker iets voor de toekomst.”

Leren van ervaring bij America Today

Haitink is als lid van het projectteam al eerder betrokken geweest bij de implementatie van RFID bij America Today in 2019. Deze winkelketen is net als MS Mode onderdeel van Coolinvestments. “We weten daardoor wat deze technologie kan opleveren. Dat heeft de beslissing om te investeren een stuk eenvoudiger gemaakt. De business case leverde voor ons weinig vragen op. Ook hoefden we niet eerst een pilot te draaien om de technologie te leren kennen”, vertelt Haitink.

Dankzij de ervaringen bij America Today kan MS Mode een vliegende start maken met RFID. “Als de wintercollectie binnen is, starten we in drie winkels om de nieuwe systemen en processen te testen en het winkelpersoneel daarmee kennis te laten maken. Daarna breiden we zo snel mogelijk uit naar de andere winkels in Nederland. Voor het einde van het jaar moeten alle 185 winkels met RFID aan de slag zijn, ook die in Frankrijk en Spanje. Het is spannend hoe het personeel in die landen het oppikt en of we cultuurverschillen tegenkomen.”

We weten wat deze technologie kan opleveren en dat maakte de beslissing om te investeren een stuk eenvoudiger

Begeleiding op de winkelvoer

Implementatie van de technologie is relatief eenvoudig. Een RFID-scanner van Nedap in combinatie met een tablet met Nedap-software volstaat. Als een medewerker de voorraad op de winkelvloer en in het winkelmagazijn heeft gescand, toont deze tablet de resultaten. “Als die een verschil opmerkt met het voorraadniveau in het ERP-systeem, dan gaat de medewerker dat verschil checken. Ligt er inderdaad een kledingstuk minder in het winkel of ontbreekt alleen het prijskaartje? Ook geeft de tablet aan wat moet worden aangevuld met voorraad uit het winkelmagazijn.”

Een belangrijk aandachtspunt is de training en begeleiding. De medewerkers van MS Mode zijn doorgaans niet zoals die van de America Today-winkels opgegroeid met een smartphone in hun handen. “We hanteren het train-de-trainer principe. In elke regio leiden we een medewerker op die vervolgens al het personeel in die regio traint. Daarnaast maken we een hele duidelijke manual waarin we alle functionaliteiten stap voor stap behandelen in de taal van de medewerkers. Ook denken we aan een app-groep per regio of land waarin medewerkers op een laagdrempelige manier vragen kunnen stellen. Als we zien dat de prestaties van een winkel achterblijven, zullen we die extra ondersteuning bieden. Maar we zijn ervan overtuigd dat het winkelpersoneel zo bedreven is, dat ze de technologie snel onder de knie krijgen.”

Op tijd beginnen

Haitink heeft alle vertrouwen in de implementatie, mede dankzij de ervaringen bij America Today. “Een belangrijke les is dat we op tijd moeten beginnen met sourcetagging. Daarnaast hebben we gemerkt hoe belangrijk het is om de verkoopmedewerkers erbij te betrekken. Zij zijn nu met meer mensen in het projectteam vertegenwoordigt dan bij America Today. Ook hebben we in meetings uitgebreid verteld over de plannen met RFID, wat ervoor heeft gezorgd dat in ieder geval alle areamanagers erg enthousiast zijn. Tot slot hopen we dat een goede start in de eerste drie winkels het draagvlak verder versterkt.”