NutriSense en Pernod Ricard besteden beheer productafbeeldingen liever uit
Verzorg je zelf het beheer van productafbeeldingen of laat je het aan een Data Management Service (DMS) over? Twee leveranciers werkzaam in de levensmiddelen- en drogisterijsector besloten het laatste. Waarom?
Esther Mei, NutriSense: “Wij hebben ervoor gekozen dit uit te besteden aan een expert, daardoor kunnen we focussen op ons eigen specialisme.” Shanthi Speelman, Pernod Ricard: “Voorheen hadden we de logistieke data op orde, maar na de introductie van een DMS, kozen we gelijk om met een van hen in zee te gaan.
Goede productafbeeldingen zijn vandaag de dag extreem belangrijk
Goede productafbeeldingen zijn vandaag de dag extreem belangrijk, zeker voor bedrijven die producten online verkopen. De uitspraak ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’, gaat daarom zeker op voor leverancier van sportvoeding NutriSense én drankenproducent Pernod Ricard. Wel veranderen de eisen van productfoto’s zo nu en dan – ook voor productafbeeldingen in GS1 Data Source afgelopen jaar - en dus is het zaak om bij te blijven. De leverancier van sportvoeding schakelt hiervoor Nielsen Brandbank in. Medewerker Accountbureau Mei: “Sinds we leveren aan supermarkten gebruiken we deze DMS. Daarvoor verzorgden we de data zelf. Supermarkten stellen andere en strengere eisen en dus laten we het toevoegen van het beeldmateriaal in GS1 Data Source over aan een externe partij.”
‘Specifieke eisen gaven de doorslag’
Hoewel het aantal producten dat Pernod Ricard in GS1 Data Source plaatste met driehonderd bijna tien keer zo groot is als dat van NutriSense, had de drankenproducent hetzelfde argument voor uitbesteden aan een DMS. Supply chain manager Speelman: “Het was een snelle keuze om dit aan XXtract over te laten. De richtlijn voor productafbeeldingen gaf daarvoor de doorslag. We hebben onze DMS gevraagd om alles ineens op te pakken, van het meten, wegen en invoeren tot het maken van de productafbeeldingen. Dat is heel goed gegaan.”
Maken van foto’s volgens de richtlijn
Het leveren van data aan supermarkten zorgde bij zowel NutriSense als Pernod Ricard al voor een behoorlijke kwaliteitsslag. “Daarnaast merken we dat andere grotere klanten vaker vragen naar data die in lijn ligt met de GS1 standaarden en richtlijnen”, vertelt Mei. Speelman: “Met die logistieke data zat het wel goed, maar we beschikten tot voor kort niet over productfoto’s die aan de door marktpartijen afgestemde richtlijn van GS1 voldoen. Dus heeft de DMS een fotograaf ingeschakeld en de data op orde gebracht.”
Kleine wijziging zelf oppakken, grote aanpassing uitbesteden
Zodra er vanuit GS1 een verzoek komt voor een verandering in de data, pakken de DMS’en dit grotendeels zelf op. Mei: “Een kleine wijziging kunnen we zelf afhandelen, een grotere zoals het aanpassen van productfoto’s naar een vierkante vorm, besteden we uit. Daarmee verzekeren we ons ervan dat klanten beeldmateriaal uit GS1 Data Source halen waarmee ze onze producten op de door ons gewenste manier presenteren.” Speelman: “Een verzoek vanuit GS1 geven we direct door naar XXtract, precies zoals in ons contract staat. Het resultaat is dat alle data centraal staat én alle retailers daaruit kunnen putten.”
Afstemmen datavereisten Nederland en België
Over de afstemming tussen de DMS’en en de bedrijven is er veel tevredenheid. Mei: “Natuurlijk was deze samenwerking even wennen, maar er is nu duidelijkheid van beide kanten.” Speelman: “XXtract kan ons helpen bij het afstemmen van de richtlijnen van de Nederlandse en Belgische markt. Wat tenslotte ook een plus is, is dat het contract ons verlost van de noodzaak om zelf een eventuele fout in Superunie’s Adam systeem te herstellen.”
‘Moet er verstand van hebben’
Hoewel het uitbesteden van het productdatabeheer NutriSense en Pernod Ricard tijdwinst oplevert, is het voor beide bedrijven vooral een praktische keuze om deze werkzaamheden uit te besteden. Mei: “Het is best een klus om alles wat productdata aangaat op de juiste manier te verwerken. Je moet er bovendien verstand van hebben. Nu zijn we er zeker van dat onze producten goed gepresenteerd worden, iets wat bovendien kan leiden tot een betere online verkoop.”
Grens ligt bij tien producten of meer
Het bijhouden van productdata en -afbeeldingen is een flinke klus, maar kan leiden tot positieve salesimpulsen. Waar zowel Mei als Speelman het zeer over eens zijn is dat je als leverancier van de productdata niet het wiel zelf moet willen uitvinden. Speelman: “Heb je tien producten of meer, dan moet je een werknemer eigenaar maken van die artikelen. Dat betekent zowel het bijhouden van de product- en datakwaliteit. Het alternatief is dit aan een expert over te doen, zoals Nielsen Brandbank, XXtract of Efdrie. Voor ons werkt dat laatste goed.”