8-2-2021

Only for Men geeft gas met RFID

Only for Men is in Nederland een pionier als het aankomt op de integratie van RFID voor slim voorraadbeheer binnen de modesector. De Nederlandse modeketen geeft flink gas en met ondertussen 17 filialen is men goed op weg naar een landelijke dekking.

Only for Men geeft gas met RFID - only_for_men_geeft_gas_met_rfid

Mannenmodewinkel versnelt uitrol RFID voor slimmere en meer accurate e-commerce

De bedoeling was om de uitrol geleidelijk uit te voeren en zo de winkels rustig om te bouwen naar werken met RFID. Mede door COVID-19 was er meer tijd beschikbaar en is er besloten om versneld uit te rollen. In november werd het laatste filiaal omgezet en zijn samen met Resatec en RFKeeper de laatste technische issues weggewerkt.

Steun leveranciers blijft noodzakelijk

Idealiter hoort de kleding bij de bron te worden voorzien van een RFID-chip (sourcetagging). Voor maximale efficiëntie is dat simpelweg de meeste logische plaats in het logistieke proces om de producten te taggen. Ook fabrikanten zouden dat moeten willen, want zij hebben ook baat bij accurate voorraden.

Bert Oosterom, logistiek manager bij Only for Men, zegt hierover: “Een aantal retailers wacht op stappen van fabrikanten, die op hun beurt wachten op actie aan de retailerszijde. Door nu te starten met het taggen van kleding met RFID in onze winkels hopen we ook iets in gang te zetten. Maar het sourcetaggen blijft een issue, dus we hopen dat meer retailers met de leveranciers in gesprek gaan zodat ze gaan inzien dat ze wel mee moeten gaan bewegen.”

Taggen bij de bron

Van de items die Only for Men verkoopt wordt 50% zelf geproduceerd. Bij deze producties hebben we er alles aan gedaan om bij de fabrikant het RFID-label al toe te voegen. Dankzij enkele aanpassingen aan ons ERP-systeem, rolt nu met één druk op de knop een correcte datalijst uit de printer. Dan moet de data enkel nog maar bij de juiste partijen terechtkomen die RFID in het prijslabel integreren. De fabrikanten zijn volop in ontwikkeling en bieden gelukkig steeds vaker de mogelijkheid om RFID-tags te printen. En wat niet bij de bron getagd kan worden doen we zelf.”

Altijd op de hoogte van de voorraad

Artikelen die volgens het computersysteem in de winkel moeten liggen, blijken voor veel retailers vaak onvindbaar. Dit is volgens Bert Oosterom een goed voorbeeld van een voorraadprobleem dat met RFID valt op te lossen. “Op dit moment inventariseren we de voorraad wekelijks, wat leidt tot een gemiddelde voorraadaccuraatheid van maar liefst 98,3%. Het belang van de juiste voorraadcijfers is door de pandemie nog belangrijker geworden. Consumenten winkelen immers meer en meer online en we halen veel items uit winkels voor online orders. Via onze webshop verkopen we nu 3 à 4 keer meer dan normaal. De vluchtigheid van online shoppen geeft je als retailer maar één kans om het goed te doen. Teleurstellingen bij de klant moet je dus meer dan ooit zien te vermijden.“

We hebben een gemiddelde voorraadaccuraatheid van maar liefst 98,3%

“Afgelopen Black Friday maakte de voordelen van RFID ontzettend duidelijk. Het percentage niet leverbare items is met maar liefst 70% teruggedrongen. Ook is de beschikbaarheid van artikelen in de winkels voor de webshop gestegen met 15%. Dat zorgt voor meer omzet. Toch is het een uitdagende periode met de lockdown; onze goederen zijn voortdurend in beweging. Van winkels tot centraal magazijn, van webshop tot eventuele retour.”

Oosterom vervolgt: “RFID is ook een controlemiddel. Het toont hoe efficiënt al je andere bedrijfsprocessen zijn. Via een dashboard zie je snel waar iets misgaat. Zo leer je ongelofelijk veel van hoe je processen in je onderneming kunt optimaliseren.”

'Zorg dat je niet te laat bent, RFID wordt gemeengoed'

De logistiek manager van de mannenmodewinkel kan duidelijk zijn: “De implementatie van RFID doe je er niet zo maar even bij. In ieder geval niet als je in de logistieke sector werkt. Voor anderen ligt dat vaak anders. De medewerkers van 17 winkels laten wennen aan het nieuwe proces kost gewoon veel tijd en aandacht. Duidelijke instructies voor personeel op de winkelvloer zijn echt ontzettend belangrijk voor het slagen van RFID.

Als laatste tip zegt hij: “Aan collegaretailers kan ik alleen maar adviseren om leveranciers te vragen mee te denken én te starten met een pilot. Hoe meer retailers meedoen, des te sneller we volume kunnen creëren. Zorg dat je niet te laat bent, dit wordt gemeengoed.”