15-2-2021

‘Retail wil onze verse plantaardige sojamelk, maar wél voorzien van barcodes’

Komt melk alleen van de koe? Welnee, sojamelk bestaat ook al even. Wel nieuw is plantaardige sojamelk uit ons eigen land. Geproduceerd door de Nederlandse melkveehouders Bart en Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer die duurzaam willen ondernemen. “Een barcode op het product opent dan zeker nieuwe deuren naar de retail.”

‘Retail wil onze verse plantaardige sojamelk, maar wél voorzien van barcodes’ - De Nieuwe Melkboer Retail Wil Onze Verse Plantaardige Sojamelk Maar Wel Voorzien Van Barcodes (1) (1)

De Nieuwe Melkboer zet in op duurzaam ondernemen

's Ochtends zijn de broers melkveehouder, later op de dag verbouwen ze soja. Het is geen voor de hand liggende combinatie, maar het resultaat van nóg geen keuze willen maken. Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer: “We kregen de kans om het familiebedrijf over te nemen. Stoppen met het familiebedrijf is niet in ons opgekomen, maar we wilden wel een eigen draai aan het bedrijf geven. Een dik boekwerk aan ideeën resulteerde in een reis naar het plantaardige circuit.”

‘Lekkere producten, van tofu tot melkjes’

De broers volgden een studie aan de Wageningen Universiteit & Research, daarna waren ze een paar jaar werkzaam voor andere bedrijven dan de familieonderneming. Die ervaringen leidden hen naar de sojaboon. Een kleine vijf jaar geleden beplantten de broers een halve hectare land met het gewas. “Daar kun je allerlei lekkere producten van maken, van tofu tot melkjes. Dat laatste sprak ons vooral aan, dus ook op die manier zijn we in de zuivel gebleven.”

Meeste vraag vanuit horeca

Hoewel de keuze voor de productie van plantaardige sojamelk snel was gemaakt, dienden de broers de buitenwereld nog wel te overtuigen van de zakelijke kansen. De focus voor een specifiek product was het eerste aspect, het bepalen van de doelgroep was een belangrijke tweede. “De meeste vraag naar plantaardige producten was te vinden in de horeca. Met sojamelk voor in de koffie kregen we al snel voet aan de grond begin 2020. Leveren zonder barcode was in de horeca geen enkel probleem.”

Eén van de grootste uitdagingen bij de start van De Nieuwe Melkboer was het productieproces. “Het liefst hadden we hiervoor een externe partij aangetrokken die ons van A tot Z zou kunnen helpen. Daarvoor was het volume nog te beperkt. Nadat we heel veel partijen hebben gesproken, zijn we zelf gestart met een samengestelde productielijn.” Daarmee kon De Nieuwe Melkboer de eerste pilotklant in Enschede – een koffiecorner – voorzien van plantaardige koffiemelk.

Met het gebruik van de barcode zijn we interessant voor retailklanten. Dat is inmiddels bewezen

‘Retailklant verlangde barcodes’

Kort na die eerste pilot brak de coronacrisis uit. “Begin 2020 liep iets anders dan gewenst. Dus zijn we direct na het afkondigen van de lockdown naar nieuwe afzetmarkten gaan zoeken.” Ze vonden in een kleinere retailorganisatie een afnemer. “Die vroeg wel om het product te voorzien van een barcode en zo onze producten aan te leveren. Dat was voor ons een zoektocht naar welke barcode labels er op de markt beschikbaar zijn.”

De Nieuwe Melkboer heeft niet overwogen om zelf een barcode, zoals de Truck-shop wel in eerste instantie had gedaan, te maken. “Navraag bij de retailer en een paar andere kenners leidde ons naar GS1. Met de GS1 code heb je een eigen geregistreerde EAN-nummer en kunnen we overal terecht. Daaruit blijkt maar weer dat je niet altijd álles zelf moet willen uitzoeken”, zegt Grobben met een glimlach. “De stappen erna vielen ons alles mee. Tien barcodes met een eigen nummer was zeer betaalbaar.”

'Je moet niet altijd álles zelf willen uitzoeken', zegt Grobben met een glimlach

Verse plantaardige sojamelk

Het van de grond krijgen van een product dat aan voedselveiligheidseisen moet voldoen bleek niet eenvoudig. Toch zijn nu de belangrijkste stappen gezet en hopen de broers dat Nederland snel de plantaardige sojamelk van eigen bodem gaat omarmen. Het begin (eind 2019 en begin 2020) was immers goed. “Hoewel corona voor wat vertraging heeft gezorgd, gaf het ons eveneens de kans om meer te testen. Met die smaak zit het dus wel goed, we krijgen vaak terug dat de sojamelk erg romig en vol van smaak is. Dat komt niet zozeer door de sojaboon zelf, maar voornamelijk doordat we een ander bereidingsproces hanteren.”

Duurzame keten

Na de lockdown hoopt De Nieuwe Melkboer ook de horeca weer te kunnen bedienen. En met het gebruik van de barcode zijn we interessant voor retailklanten. Dat is inmiddels bewezen. “De logistiek op orde hebben is enorm belangrijk. Wij willen duurzaam ondernemen. Uiteindelijk moet voedsel en dus ook onze sojamelk, minder kilometers gaan afleggen. Dat lukt beter met een barcode en een goede gegevensuitwisseling.”