The Friendly: ‘Barcode biedt zekerheid bij verkoop unieke puzzels met verhaal’
Puzzel Totem van kunstenaar Pascal Tan van Studio Tanna. Je eigen baan opzeggen en je droom achternagaan. Dat is precies wat Eva en Kartika van The Friendly deden. Ze brengen werken van kunstenaars via unieke puzzels aan de man, met eigen webshop én via bol.com. ‘De GS1 barcode geeft ons zekerheid.”
Dromen najagen is leuk, maar daarvan een succes maken is soms best een uitdaging. Toch lijken de puzzelstukjes voor Eva en Kartika op zijn plaats te vallen met The Friendly. “We hebben beiden onze baan opgezegd. Maar als je ziet wat we in drie, vier maanden hebben kunnen realiseren, dan zijn we ervan overtuigd dat het de juiste keuze is geweest.” In die periode namen ze afscheid van een breed scala aan producten en verschoof de focus naar het ontwikkelen en verkopen van puzzels en puzzelmatten.
Puzzelen en kunst als #Screendetox
“We wilden unieke producten met een verhaal kunnen verkopen. De kunstenaars die we contacteerden bleken tot onze verrassing erg enthousiast.” De dames achten de tijd rijp voor een #ScreenDetox. “De puzzels zijn zeker niet standaard, bevatten een beetje humor en achter elk product zit dus een verhaal. “Met onze nieuwste collectie laten we de eigenaardigheden van het menselijk lichaam zien. Kunstenares Eat Mielies vindt dat je het menselijk lichaam moet vieren, in al zijn vormen en maten.”
De puzzel met daarop een groot aantal vrouwenborsten is daarvan een duidelijk voorbeeld. “Ja, daarmee vallen we inderdaad ook iets meer op.” Ook de puzzel Totem van de Amsterdammer Pascal Tan is een prachtig mooie puzzel. Totem staat symbool als motivator om dingen voor elkaar te krijgen! Het is een schreeuw om je te doen ontwaken en je te laten realiseren dat we allemaal tot buitengewone dingen in staat zijn.
The Friendly omschrijft het eigen doel als ‘puzzelen van het stoffige imago afhelpen en mensen op een nieuwe manier kunst laten ervaren’. In het logo is de Capibara verwerkt. “Het vriendelijkste beestje ter wereld. Dat logo is overigens ook in veel van onze producten verwerkt, al moet je er soms wel even naar zoeken.”
‘EAN-codes maken onze producten uniek’
Bij de start van The Friendly, in 2019, verkochten Eva en Kartika ook al producten via bol.com. “Het was makkelijk om daar een breed assortiment aan te bieden. Nu proberen we klanten meer naar ons eigen kanaal te sturen, onze webshop.” Communities, zoals die op Facebook, waren voor de dames een goede bron van informatie. “Het was in één van de communities dat we hoorden dat we toch echt een barcode nodig hadden voor onze producten. Een beetje googelen leerde ons dat er allerlei aanbieders zijn.
Met eigen officiële codes voorkom je dat er op een platform als bol.com verkopers onder jouw producten gaan hangen en omzet wegsnoepen
Geen omzet laten wegsnoepen
De keuze viel op EAN-codes, maar wisten wij veel dat we ons merk aan die codes konden koppelen… Dat weten we nu wel, inclusief de reden waarom. Je kunt er de concurrentie mee voor zijn. Met eigen codes voorkom je dat er op een platform als bol.com verkopers onder jouw producten gaan hangen en omzet wegsnoepen. Dat zekerheid is prettig, want we willen de enige verkoper zijn van ons product.” Overigens geldt deze strategie vooral voor producten die elders in de wereld zijn in te kopen, niet voor de unieke puzzels waarvoor The Friendly kunstenaars inschakelt.
Adoptie barcode
“Een GS1 barcode zegt de consument niet zoveel, maar hij is dus wel belangrijk. De adoptie daarvan was vrij makkelijk. Je logt in, neemt barcodes in gebruik en voegt informatie over het product toe. Die barcodes moeten natuurlijk op het product komen te staan. Daarom geven we om kwaliteitsredenen de voorkeur aan EPS-bestanden in plaats van PDF. Het downloaden van het juiste bestand kostte wat uitzoekwerk, het koppelen aan het product was vrij intuïtief.”
Zoekoptimalisatie is van groot belang. Laten we vooropstellen dat de visuals leidend zijn, maar het verhaal bij de producten helpt bij de vindbaarheid ervan
Zoekoptimalisatie en ‘Weten waar je vraag ligt’
De eigen webshop is overzichtelijk én rijkelijk voorzien van uitleg over de puzzels en puzzelmat. Daar is een goede reden voor. Eva en Kartika weten vanuit hun vorige banen dat zoekoptimalisatie van websites van groot belang is. “Laten we vooropstellen dat de visuals leidend zijn, maar het verhaal bij de producten helpt bij de vindbaarheid ervan. Daarnaast willen we gesprekken starten met klanten en het verhaal van de kunstenaar vertellen.”
Overigens speelt de klant ook een rol bij de belangrijkste tip die de dames willen meegeven: “Je moet als webwinkel vooraf weten waar je vraag ligt. Daar kun je achter komen door surveys af te nemen. En zet de kennis die je hebt ook in voor je zaak, dat vergeten mensen nog wel eens.”