19-1-2021

Webshops perspectief voor modebedrijven

Vooral kledingwinkels en schoenenzaken worden door de coronacrisis hard geraakt. Het enige verkoopperspectief dat ze nu nog hebben zijn de online verkopen. Sommige moderetailers geven daarom juist gas op RFID. Want het hebben van een goede webshop is nu het allerbelangrijkste.

Webshops perspectief voor modebedrijven - Webshops Enige Perspectief Voor Modebedrijven (1) (1)

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 71 procent van de Nederlanders van twaalf jaar en ouder in de eerste helft van vorig jaar iets online kocht. Dat is elf procent meer dan in 2019. Het populairst om aan te schaffen: (sport)kleding, schoenen en accessoires. Een ander klein lichtpuntje: niet alleen kopen steeds meer mensen online, ze geven ook meer uit.

Corona dwingt modesector tot snellere digitale hervorming

Het coronavirus legt genadeloos de pijnpunten in de modesector bloot. Winkeliers die geen shopper in hun winkel zien of als er weer ‘iets meer mag’ bezoekers drastisch moeten beperken, nieuwe collecties die nagenoeg onverkocht blijven liggen en productieorders die massaal worden geannuleerd. De modesector schudt op haar grondvesten door het coronavirus. En zolang het virus blijft heersen, kunnen we nog wat naschokken verwachten. Daarom zullen ondernemers in de modesector al hun creativiteit, innovatiekracht en aanpassingsvermogen moeten aanspreken.

Inzicht in voorraad onmisbaar voor online sales

Het is voor leveranciers en retailers in de modesector vaak een uitdaging om een nauwkeurig overzicht te krijgen van de voorraad van alle artikelen in alle kleuren en maten. Het helpt als je in de keten actief op voorraad kunt sturen om het succes van de (online) winkel te vergroten.

De voornaamste reden voor de meeste bedrijven om met RFID aan de slag te gaan is het verbeteren van de voorraadbetrouwbaarheid. Kleding beschikbaar hebben in winkel én online is nu eenmaal een kritische succesfactor. Zeker nu steeds meer online orders vanuit de winkelvoorraad worden geleverd. Hier kun je dus RFID voor gebruiken. Met RFID weet je precies waar items zich bevinden én wat de voorraden per winkel zijn. Retailers die nu flink inzetten op het online kanaal kunnen weleens de winnaars van de toekomst worden.

Online verkopen: Niet gevonden is niet verkocht

Consumenten willen steeds meer informatie voordat zij overgaan tot aankoop. Bedrijven komen hun klant daarin steeds beter tegemoet, want met alleen een beknopte productomschrijving red je het niet meer. En dat begint bij basisinformatie zoals sku, model, kleur, lengte en maat. Al die verschillende databronnen en dat handmatige, foutgevoelige werk is niet meer houdbaar. Als retailers de data van verschillende leveranciers op een en dezelfde manier binnen krijgen, zijn zij sneller in staat om producten op te nemen en in de (online) verkoop te doen – zonder fouten. Dat kan met GS1 Fashion Base, de datapool voor het gestandaardiseerd delen van productdata in de keten. Data helpt vooral data om online gevonden te worden. Met RFID kun je vervolgens betrouwbare informatie geven over je voorraad. Want ‘nee’ moeten verkopen kunnen we ons helemaal niet permitteren.

Omzet verhogen

RFID betekent voor winkels vooral dat ze op elk moment van de dag inzicht en overzicht van de producten in de (online) winkel hebben: hoeveel voorraad is beschikbaar voor online verkoop en hoeveel in de winkel en waar bevindt alle kleding zich? Je klant wil dat alle gewenste informatie met één druk op de knop binnen enkele seconden te raadplegen is. Zeker als het over de beschikbaarheid van het item gaat dat zij willen kopen. Wie daar voldoende in slaagt, kan zijn omzet verhogen.

Door een RFID-chip - met daarop een artikelcode en serienummer - op producten te plaatsen, kun je producten altijd en overal identificeren. Dat is waarom nog steeds mode- en sportkledingketens aan de slag zijn met RFID. Vooral omdat het hen helpt adequaat in te spelen op de klantvraag.

Modeketens als Decathlon en State of Art zien RFID als een behulpzame technologie die heel veel processen efficiënter kan inrichten. Denk dan aan goederenontvangst, traceren van producten, voorraadbeheer, voorraadtelling, controleren van zendingen en in het (online) verkoopproces. Met RFID lever je sneller, foutloos, tijdig en compleet én bovendien worden je (online) orders makkelijk verwerkt.